Saptamana trecuta, Curtea Europeana de Justitie a dat o prima interpretare noilor reglementari europene privind publicitatea comparativa, adoptate de Comisie in luna mai anul acesta. Cazul reclamat se refera la comparatiile de pret, un subiect din ce in ce mai fierbinte, pe masura ce pe Internet apar site-uri care compara preturile retailerilor.
In cazul inaintat Curtii Europene de Justitie, retailerul belgian Lidl l-a reclamat pe competitorul sau Colruyt ca face publicitate comparativa interzisa intre preturile unor produse vandute de cei doi distribuitori. In acest caz, Curtea a statuat ca advertiserii pot compara preturile colectiilor de produse vandute de competitori atunci cand este vorba de produse comparabile, iar consumatorii au posibilitatea sa verifice usor atat preturile, cat si calitatile produselor comparate. Totodata, Curtea a mai aratat ca afirmatiile retailerului conform carora preturile sale sunt in general mai mici decat ale competitorului pot fi inselatoare in lipsa unor detalii si a unei baze de comparatie clare.

Un alt litigiu de acest gen, care a atras atentia europenilor, a fost judecat in vara aceasta in Franta. Carrefour l-a reclamat pe concurentul sau Leclerc ca pe site-ul www.quiestlemoincher.com (trad. fr.: cine e mai ieftin) face publicitate comparativa ilicita. Pe acest site erau comparate preturile a 3.500 de produse vandute in cele doua retele de distributie, in scopul restabilirii adevarului privind preturile reale, dupa cum se afirma pe site. In afara de Carrefour, comparatiile ii mai includeau si pe retailerii Auchan, Intermarch, insa nu si pe Lidl, care practica, de fapt, cele mai mici preturi. Curtea a decis inchiderea site-ului, motivand lipsa obiectivitatii in compararea preturilor, intrucat informatiile nu erau verificabile in privinta parametrilor retinuti pentru comparatie. Pe de alta parte, pentru comparatii, au fost abordate doar 3.500 de produse din magazin, dintre cele mai convenabile, fata de aproximativ 70.000, cate erau in realitate.

Comparatiile in Romania

Si la noi au aparut mai multe site-uri comparative de pret, in special in domeniul electronicelor si electrocasnicelor. Legislatia noastra permite astfel de comparatii, insa cu respectarea unor conditii enumerate in Legea publicitatii nr. 148/2000. Pentru a fi licita, comparatia trebuie sa fie obiectiva, adica sa se faca asupra uneia sau mai multor caracteristici esentiale relevante, verificabile si reprezentative, ntre care poate fi inclus si pretul. Nu este licita o comparatie care se refera la elemente subiective, cum ar fi gustul, mirosul, valoarea artistica etc. Bunurile sau serviciile comparate trebuie sa fie de aceeasi natura si sa raspunda acelorasi necesitati. Practica a retinut ca astfel de produse sau servicii sunt cele echivalente, care se pot substitui ntre ele.

De asemenea, mesajul publicitar trebuie sa fie neutru. Comparatia nu trebuie sa puna ntr-o falsa lumina un concurent sau produsele acestuia.
Legea mai spune ca este interzisa comparatia produselor cu indicatii geografice diferite. Indicatiile geografice sunt denumiri care servesc la identificarea unui produs originar dintr-o tara, regiune sau localitate a unui stat, n cazurile n care o calitate, o reputatie sau alte carateristici determinate pot fi n mod esential atribuite acestei origini geografice. Prin urmare, este interzis sa compari o branza de Huedin cu una de Moeciu. Este interzisa, de asemenea, comparatia care prezinta bunuri sau servicii drept imitatii sau replici ale unor bunuri sau servicii purtnd o marca de comert sau o denumire comerciala protejata. Aceasta inseamna ca expresii ca tot att de bun, de tip, gen x... folosite n reclame sunt prohibite.

Unificarea legislatiei europene

De ani buni, publicitatea comparativa a fost un subiect foarte controversat in Uniunea Europeana. Atitudinea diferitelor sisteme juridice fata de aceasta forma de publicitate nu este uniforma. Intrucat exista riscul ca unele societati sa nu poata reactiona cu arme egale la diferite forme de publicitate ale concurentilor, unele state, cum ar fi Germania, au preferat legiferarea unei prohibitii totale n materia publicitatii comparative. In alte state, printre care si Romania, aceasta tehnica promotionala ramne licita, dar cu anumite limite.

Diferentele legislative creau probleme pe piata unica, intrucat publicitatea depaseste frontierele, iar interzicerea acesteia de catre anumite state si acceptarea ei de catre altele pot constitui obstacole pentru libera circulatie a bunurilor si serviciilor si pot crea distorsiuni de concurenta.

Abia in luna mai 2006 statele membre au ajuns la un consens privind unificarea legislatiei privind aceasta forma de publicitate, in sensul permiterii si chiar a incurajarii publicitatii comparative, sub motivatia ca atunci cnd sunt comparate, n mod loial si onest, caracteristici esentiale, pertinente, verificabile si reprezentative, publicitatea poate deveni un mijloc legitim de informare a consumatorului si poate favoriza concurenta.

Avnd in vedere si aspectele benefice ale comparatiei pentru stimularea concurentei, precum si faptul ca practicarea ei la modul sincer si onest raspunde interesului legitim al consumatorului de a fi informat pentru a putea alege n cunostinta de cauza, noile reglementari europene au urmarit o deschidere fata de aceasta forma de publicitate si o clarificare a conditiilor in care este permisa.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri