Cu toate ca a acumulat la o singura sectiune nu mai putin de 24 de puncte, locul celor de la McCann, a fost contestat atat pentru calitatea lucrarilor cat si pentru abordarea clientului. Contactat telefonic, in urma cu o zi, un jucator important pe piata advertising-ului romanesc a declarat pentru Wall-Street ca atmosfera festivalului este competitiva datorita unui numar mare de lucrari calitative inscrise in concurs. Nemultumirile insa au aparut in ceea ce priveste inscrierea unor ghost-uri in concurs, cum ar fi si cel al McCann. “Romania este pe primul loc din punct de vedere al creativitatii si originalitatii dar si a numarului de lucrari inscrise. Din pacate insa, mai mult de jumatate dintre ele sunt ghost-uri. MTV, de exemplu, este o campanie care a castigat deja un premiu, dar poate fi data ca exemplu in aceasta situatie pentru ca practic, nu este un client real, nu are niste exigente. Spotul facut este o poveste de trei minute dar stiu ca reprezentantii MTV nu sunt deloc multumiti de acel spot mai ales ca el nu a fost cerut niciodata. McCann nu este singurul in aceasta situatie. De cealalta parte sunt cei de la Lowe&Partners care au facut o campanie pentru Dakino, intr-adevar o campanie buna”, a declarat acesta.

Romania este pe primul loc din punct de vedere al creativitatii si originalitatii dar si a numarului de lucrari inscrise. Un alt motiv invocat ca reprezentand o neregula in cadrul festivalului a fost tot legata de McCann si mai precis de faptul ca Adrian Botan, membru in juriul pentru “Ad Campaign” ar fi influentat intr-o oarcare masura comisia de jurizare si asta in detrimentul celorlalte agentii de publicitate.

Contactat telefonic, Adrian Botan a avut dreptul la replica. “Eu nu am avut voie sa votez lucrarile mele si cand ele au fost discutate, am iesit din sala. Shortlist-ul se face prin vot secret de la distanta, membrii juriului nu vorbesc intre ei, ele se trimit prin e-mail. Apoi, din cinci shortlist-uri romanesti, singura care nu a luat, a fost de la noi, deci nu as fi avut cum sa influentez juriul in legatura cu alte agentii. Apar speculatii, ca la orice competitie. Eu am speculat acelasi lucru anul trecut despre Leo Burnett&Target dar nu am facut acest lucru public”, a precizat pentru Wall-Street, directorul de creatie pentru Europa Centrala si de Est a McCann Erickson. Cat despre faptul ca MTV-ul nici nu ar fi cerut spotul castigator, Botan a completat: “Criteriile sunt foarte clare, clientul le-a aprobat si ele au fost publicate”.

Dar cum speculatii, comentarii care au sau nu o baza reala, care mentin de altfel echilibrul unui festival, vor exista mereu in cadrul unei competitii de talia celei de la Portoroz, o sa ma opresc mai mult asupra castigatorilor din acesta an la cel mai reprezentativ festival de publicitate din Europa Centrala si de Est.

And the Golden Drum Winners are...sau cum au lasat creativii romani cu gura cascata cei 1500 de participanti la Golden Drum

Premiul Golden Drum la categoria Radio Ads a fost castigat de McCann Erickson Romania cu spotul “Churchill”.

Premiul Golden Drum la sectiunea Outdoor a fost luat deSaatchi&Saatchi Polonia, pentru o serie de trei postere outdoor, “Freedom of Speech in Belarus”: “Andrzej Pczobut”, “Andrzej Pisalnik” si “Alexander Wasilew”.

A fi sau a nu fi castigator: McCann, 'Agentia Anului' la Golden DrumJuriul a decis ca premiul Golden Drum la categoria Press sa fia atribuit agentiei McCann Erickson Romania, cu printurile “Mount Rushmore”, “Jane” si “Godmother”.

La categoria TV Ad, trofeul Golden Drum a fost castigat de agentia Bob din Helsinki cu o serie de trei spoturi sub denumirea de “Bar Feeling Where Ever You Are: “Menu”, “Pick Up” si “Birdwatcher”.

Premiul Golden Drum decernat pentru cel mai bun regizor de film facut in timpul workshop-urilor din timpul festivalului, a fost inmanat lui Bogdan Albu, din Romania. Sase directori invitati, sase ore de stat pe ganduri, sase ore pentru filmare si alte sase pentru editare. Dupa toate acestea, premiul Studio Drum i-a fost inmanat pe buna dreptate lui Bogdan Albu.

Pentru prima oara in acest an a existat iun premiu pentru cea mai promitatoare “New European creative” , o bursa de studii in valoare 45.000 euro, pentru a studia timp de doua saptamani la prestigioasa scoala din Berlin, MBA School of Creative Leadership. Castigatoarea este Irina Gorshkova de la Saatchi&Saatchi Russia.

Premiul “The New Moment Award” a fost acordat pentru “Look Nusy Calendar” al agentiei by McCann Erickson Atena din Grecia.

Citeste si:

Cel mai mare titlu al festivalului, acela de “Agentia anului”, pentru care s-a primit trofeul “Golden Rose” a fost castigat, bine-nteles, de agentia McCann Erickson din Romania, cea mai premiata agentie la acest festival.

Retrospective

Ultima zi a festivalului, cea a decernarii premiilor, a fost si cea mai linistitia. Dupa seminariile, training-urile, nominalizarile, discutiile cu prietenii, petrecerile si pana la urma mini-vacanta de care au beneficiat participantii la festival, aceasta ultima zi a lasat sa se inteleaga ca “nebunia” este pe sfarsite.

Cocluzii: toti asteptau acelasi rezultat. McCann Erickson a fost nominalizata la sectiunea TV cu toate cele trei lucrari ale sale pentru Bookfest: “Cocosatul din Rotterdam”, “De veghe in lanul de orez” si “1894” dar si pentru “Teava”, spotul de trei minute realizat pentru MTV. La print, McCann a reusit din nou sa se identifice printre cele mai bune agentii participante, cu printul pentru Maggi, “Mount Rushmore”, “Jane” si “Nasa” precum si cu printurile pentru Foton, “Slide” si “Rollercoaster” si Trofeul de Aventura Transilvania, “Intalnirea” si “Capcana”. Si la sectiunea Radio, McCann reuseste sa inscrie cu doua nominalizari, lucrarile pentru clientul Magii, “Marilyn” si “Churchill”.

Din 103 campanii care au concurat pentru “Advertising Campaigns Competition“, au fost noua finaliste care au primit prestigiosul premiu “Golden Watch Award”, care reprezinta de altfel cel mai creative campanii publicitare. Reusita McCann: trei premii “Golden Watch”. Campaniile castigatoare: “Made in Romania” pentru MTV, alcatuita din spotul “Teava” si printurile “Elton”, “Eminem” si “Enrigue”, pentru Bookfest si ale sale spoturi TV “De veghe in lanul de orez”, “Cocosatul de la Rotterdam” si “1894”, in aceasta categorie intrand si printurile cu aceleasi titluri iar cel de-al treilea premiu a fost luat pentru campania Maggi, in care s-au incadrat spoturile radio “Marylin”si “Churchill” precum si printurile “Mount Rushmore”, “Godmather”, “Jane”.

Incontestabil, McCann fusese deja declarata “Agentia anului”, mai ales ca acumulase cu aceste trei premii 24 de puncte in competitie, puncte care o situasera deja pe primul loc. Ca sa intelegem mai bine ce este cu aceste puncte, voi preciza ca finalistii primesc un punct, finalistii din grupul campaniilor de publicitate primesc 3 puncte, in cazul unui Bronxe Drum, sunt 3 puncte puse in joc, Golden Drum pentru TV & Film Promo valoreaza 5 puncte, un Silver Drum, 7 puncte, castigatorii unui Golden Watch au 7 puncte iar un Golden Drum aduce agentiei 12 puncte.

Sa nu neglijam insa celelalte agentii care au luat premii importante pentru industria publicitatii din Romania. La sectiunea de TV, GMP a avut doua nominalizari, UCPR - “Batranele” si Boom Comedy - “Porcul”, Gavrila&Asociatii au avut nominalizari pentru “Puiul” al Transavia, si “Muzeul”, spot realizat pentru TVR 1. Lowe&Partners de asemenea au fost nominalizati cu spotul “Matrix”, pentru clientul sau DaKINO, Papaya Advertising s-a remarcat cu brand-ul Kreskova si spotul “Camaradul rus”, Mercury Promotions cu “Unde este dragostea?” iar agentia Odissey cu nominalizarea pentru spotul “TV Drama” realizat pentru brand-ul Arctic.

De la TV la print, pasul este mic, GMP fiind nominalizat pentru Mandra: “The Note”, Lowe & Partners pentru lucrarile “Titanic” si “Basic Instinct”, realizate tot pentru clientul DaKINO, de asemenea, Leo Burnett & Target si-a adjudecat nominalizari pentru pentru “Iepurele”, client Eukanuba, “India” pentru Western Union, “Desert” si “Badminton” pentru Prigat. TBWA/Merlin de asemenea a primit nominalizari pentru lucrarea “Deaths” realizata pentru brandul PlayStation2. Faptul ca romanii au fost nominalizati la sectiunea radio, este o reusita de necontestat. Alaturi de McCann, Leo Burnett & Target a primit nominalizari pentru spotul “The Display”, brandul pus in discutie: Antipa.

Romania a reusit in ultimii doi ani sa ocupe primul loc pe podiumul Golden Drum, competitie care “aduna” annual creativii din Europa Centrala si de Est. La ultimele sase competitii Golden Drum, castigatorii unui Golden Rose au fost:

2000: Leo Burnett, Polonia
2001: Fututra DDB, Slovenia
2002: Leo Burnett Advertising, Praga
2003: Leo Burnett Advertising, Praga
2004: Leo Burnett Advertising, Praga
2005: Leo Burnett & Target SA, Romania
2006: McCann Erickson, Romania

Si ca sa inchei apoteotic: 50 de speackeri, 58 de prezentari ale campaniilor de advertising si media, 2576 de intrari in competitie, 1500 de participanti din 45 de tari. Romania a iesit si anul acesta pe primul loc. Acesta este sumarul competitiei Golden Drum care s-a desfasurat sub moto-ul: “Magic Touch”.