Advertising-ul online incepe sa marcheze noi teritorii, desi este “ultimul venit si nu se bucura deocamdata de prea mare atentie. Abia anul trecut a reusit sa depaseasca fatidicul procent de 1% din cheltuielile totale – jucatorii din piata estimand un 1,3 – 1,4 % dintr-o piata de altfel foarte generoasa”, a precizat pentru Wall-Street, Dorin Boerescu, managing partner al Speed Promotion.

Si ca sa ne dam seama ce traseu urmeaza agentia, este bine sa marcam faptul ca Speed a investit anul trecut 70.000 euro in acest sector, urmand ca anul acesta minimul investitiei sa fie de 150.000 euro.

Advertising in fasa

Cu nostalgie, putem vorbi si despre o perioada “romantica” a advertisingului online. “Cel mai frecvent vorbeai atunci de link exchange, inscriere in top100, schimb de bannere...Din pacate, inca mai trebuie sa explicam clientului notiunile de utilizator unic, afisari, vizite… iar cand incepem sa povestim despre adserver, limitari de frecventa sau geografice...”

Receptivitatea si accesibilizarea tehnologiei folosite pentru generarea acestui tip de publicitate, devin insa din ce in ce mai captivante si asta pentru ca, “regiile de publicitate online isi fac treaba din ce in ce mai bine, adserverele sunt instrumente de baza si suficient de prietenoase, iar rapoartele de campanie chiar au devenit un instrument foarte util”, mai spune Dorin Boerescu.

Putem vorbi insa de profesionalizare in adevaratul sens al cuvantului numai in momentul in care, dupa cum spune si Dorin, nu vor mai aparea intrebari in legatura cu ora la care va fi afisat bannerul si ce dimensiune are acesta.

“The beginning of www at speedpromotion” s-a intamplat in 2000, cand echipa a avut acces la conxiune prin cablu, primele lor campanii, prin intermediul carora au inteles si sensul “www”-ului, intamplandu-se pana in 2002.

“Ei bine, atunci promovarea online se manca preponderent cu inscrierea in portaluri, nu mai stiu daca exista dmoz pe atunci, iar motorul de cautare cel mai folosit era altavista (remember?) – apropos de altavista, speedpromotion.ro a fost o vreme primul rezultat la cautarile dupa “tiparituri”…. Ce vremuri! Adresele de mail shmekere erau la usa.net si balthaser.com revolutiona lumea webdesignului cu tehnologia flash.Proiecte de atunci: cesiro.ro, gedone.ro, convertor.ro si…. Altele zau daca mai stiu de atunci”, mai spune Dorin.

Citeste si:

La grupa mare

Piata merge in continuare pe un fagas ascendent. Acest lucru ni se confirma daca deschidem chiar si cinci pagini de publicatii online sau variantele online ale celebrelor publicatii in print. Principalii jucatori au capatat “experineta, vizibilitate si forta, ajungand astfel sa atraga si marii advertiseri, lucru care se vede atat in bugete cat si in amploarea proiectelor”.

Este o certitudine ca advertising-ul online ofera dinamism si interactivitate, dar mai mult decat atat, este foarte bine targetat iar creativitatea este la ea acasa. In plus, “poti selecta geografic, cu o precizie incredibila pentru mediile clasice si ai sub control deplin frecventa afisarilor/user”, mai spune Dorin Boerescu. Feed-back-ul poate fi de asemenea imediat. Daca ne referim la problema bugetelor, intr-adevar, in cazul advertising-ului online nu vorbim de sume fabuloase, motiv pentru care, chiar si cu un buget de 5.000 euro pe luna, campaniile se pot derula si aduce profit, atat clientului cat si advertiserilor.

Resursele umane, principala problema a online-ului

Cine sunt cei care lucreaza in acest domeniu? Dorin Boerescu considera ca exista problema “lipsei acute de oameni, vizibilitate si profesionalism: e un domeniu atat de nou si in care pana acum nu s-au rulat prea multi bani, astfel incat sunt putini oameni cu adevarat buni – clientii inca inteleg greu cu ce sa mananca, la fel si plannerii din 'vechea scoala'”, mai spune el.

Speed Promotion planuieste pentru anul acesta sa castige noi conturi, sa-si consolideze echipa si business-ul, asta dupa o extindere semnificativa in 2006.

Aflata printre primele agentii care experimenteaza advertising-ul online, Speed Promotion se poate lauda pana acum cu 2 premii Internetics castigate pentru webdesign, zeci sau sute de campanii, “practic am educat clienti importanti in folosirea acestui mediu, am facut munca de pionierat iar rezultatele in vanzarile clientilor sunt absolut spectaculoase, oferirea de servicii de publicitate contextuala prin Google Adwords inca in 2004!”, a mai precizat Dorin Boerescu.