Conferintele au abordat teme legate de dezvoltarea in cariera de comunicator, in toate variantele acesteia: de la creativ sau strateg intr-o agentie de advertising la specialist in relatii publice intr-o companie, sau intr-o institutie publica.

Datorita contextului “parlamentar” in care au avut loc evenimentele, dezbaterile legate de comunicarea politica au avut un loc important. Acestea s-au bucurat de prezenta unor politicieni ca Bogdan Olteanu, Victor Ponta, Cozmin Gusa si Vasile Dancu dar si a unor consultanti sau strategi politici precum Adriana Saftoiu, Dumitru Bortun, Andrei Stoiciu sau Alfred Bulai. Ei abordat subiectul rolului consilierului de comunicare. Astfel, Adriana Saftoiu a enumerat printre factorii care ii demotiveaza pe absolventii de facultati de comunicare sa accepte un astfel de job faptul ca multi oameni politici pe care ajung sa ii consilieze “cred ca stiu tot”. De asemenea, oamenii politici se asteapta de la un consilier in primul rand sa tempereze tonul critic al mass-media la adresa lor. Cozmin Gusa a oferit insa exemple prin care le-a aratatat tinerilor ca, datorita crizei institutionale prin care trece Romania, pozitia de consilier le ofera sansa unui progres profesional rapid. Pe de alta parte Victor Ponta crede ca o motivatie ar putea fi oportunitatea de a lucra alaturi de un politician in ascensiune, in a carui sansa sa crezi. Nu in ultimul rand, Bogdan Olteanu crede ca, pe “piata politica”, sunt deja la mare cautare acei consilieri care il pot ajuta pe politician sa se adreseze diferentiat mai multor categorii de public.

Un alt subiect important a fost ascensiunea populismului si implicatiile acestui fenomen pentru misiunea unui consultant politic. Pentru Vasile Dancu, explozia televiziunilor de stiri si a noilor mijloace de comunicare faciliteaza discursurile care incearca sa scurtcircuteze medierea institutionala, care apare in mod normal in relatia dintre liderul politic si electorat. In opinia invitatului, acest fenomen risca sa provoace o “desertificare politica”. Pentru Andrei Stoiciu, insa, apelul emotional, specific populismului, este un element strategic pe care un consultant trebuie sa-l inteleaga si sa-l foloseasca pentru a castiga voturi.

Citeste si:

Si anul acesta, conferintele care au abordat teme legate de advertising s-au bucurat de cea mai mare participare. Desi aparuta de curand in Romania, preocuparea pentru planificarea strategica a umplut sala conferintei cu titlul “De la cine vine IDEEA, de la planner sau de la creativ?”. In cadrul acesteia Razvan Matasel (Leo Burnett Romania), a facut un istoric al “planning”-ului ca disciplina de studiu. De asemenea, a aratat ca “planner”-ul este profesionistul dintr-o agentie care trebuie sa fie avocatul consumatorilor in procesul de realizare al unei campanii. De aceeasi parere a fost si Sorin Psatta (Grafitti BBDO), pentru care “IDEEA” campaniei nu ar trebui sa vina nici de la creativ nici de la client, ci de la consumator.

Tinerilor pasionati de partea creativa a advertisingului, Nick Hine (Saatchi & Saatchi) le-a recomandat sa realizeze cat mai multe propuneri pentru o executie, sa se gandeasca la ceea ce diferentiaza cu adevarat un produs, sa fie consistenti cu imaginea de brand, si, nu in ultimul rand sa se gandeasca la contextul in care va aparea creatia pe care o realizeaza. Vorbind despre criteriile pe care le utilizeaza clientii pentru evaluarea unor creatii, Dana Negoescu (Cosmote), a afirmat ca se asteapta ca acestea sa plece de la o observatie relevanta despre consumator(“insight”), sa se adreseze problemei de marketing din brief, sa pastreze esenta brandului, sa aiba o idee simpla si convingatoare. Adrian Botan (McCann Erickson) a fost de parere ca, in advertising, creativii trebuie sa invete din practica. De aceea, el a anuntat lansarea de catre agentia sa a unui program de “educatie deschisa” prin intermediul internetului – “McCann creative mentorship”.

Si tinerii care isi doresc o cariera in Relatii Publice au putut sa afle ce se asteapta de la ei in primele “300 de zile” intr-o agentie sau cum pot ajunge sa coordoneze un departament de comunicare dintr-o companie. Astfel, Gabriela Lungu (The Practice) a vorbit despre pozitia de “PR executive”, prima pe care o poate ocupa un tanar absolvent, intr-o agentie. Pentru o astfel de pozitie, responsabilitatile constau printre altele in: documentare si cercetare, monitorizare si raportare, redactarea de materiale (in varianta de schita), relationarea cu furnizori, organizarea de intalniri cu clienti etc. In privinta evolutiei in cariera, Ioana Manoiu (GMP) le-a recomandat sa urmareasca o crestere sanatoasa lucrand mai multi ani in aceeasi companie si sa evite trecerea de la un job la altul pentru un salariu sau o pozitie mai mare. De aceeasi parere a fost Adela Jansen (BRD), care le-a recomandat tinerilor sa se angajeze inca din facultate si sa nu isi doreasca de la inceput pozitii foarte importante. Tot ea crede ca parcurgerea in timp a tuturor etapelor profesionale, inclusiv cea in care trimit faxuri si fac tabele, le va permite sa ajunga ulterior sa coordoneze in mod eficient o echipa de comunicare.