Cu putin timp in urma, presa a anuntat moartea lui Edward von Kloberg, nimeni altul decat consilierul de imagine al lui Ceausescu, Saddam Hussein, Mobutu Sese Seko si al altor dictatori. El a lasat in urma nu doar niste branduri negative ale tarilor pe care le-au condus acestia, dar si surse de inspiratie pentru publicitatea postcomunista. Desi multi oameni se cutremura inca la amintirea vremurilor de teroare si a tiranilor istoriei, simbolurile acestor timpuri apar tot mai des in reclame.

Cine ar fi crezut, in urma cu 15 ani, ca figurile comuniste vor face vanzari in capitalism? La noi, „nostalgiile“ au inceput sa se manifeste la nici doi ani de la executia dictatorului, cand a aparut vodka Ceausescu. Actualmente, este in derulare campania pentru vodka Imperial, in care se folosesc „la greu“ imagini de la plenarele comuniste. Pe un fundal rosu, apare sloganul-surpriza „Traiasca Imperialismul!“. Vodka pare ca se preteaza cel mai bine la simbolurile socialismului. Rusii beau de multa vreme „Stalin“, „Gorbaciov“ si „Armata Rosie“. Nemtii insa l-au adaptat pe fostul presedinte RDG-ist la bautura nationala, asa ca Erich Honecker este prezent in reclamele pentru bere.

Lenin si Ceausescu, preferatii agentiilor

In Romania, Graffiti BBDO l-a folosit pe Lenin atat pentru o reclama British Council, cat si pentru recenta campanie la „Dosarele Istoriei“. Personajele negative si sangeroase ale trecutului fac impresie mai puternica decat cele pozitive. Sub sloganul „Puterea nu inseamna nimic fara control“, Pirelli a avut o campanie cu Ceausescu si Saddam Hussein, prinsi in momentele in care au pierdut puterea: scena balconului si grota.

Anul trecut, McCann Erickson a lansat doua printuri pentru mobilierul de lux „Nobilis“, produs de firma italiana Poltrona Frau. In reclame apareau Lenin si Che Guevara. Aceste imagini, pe afise imense, insotite de sloganurile „Pana unde se ajunge cu decadenta burgheza“ si „Dusmanii revolutiei se demasca singuri“, erau socante pentru ca te duceau cu gandul la propaganda comunista. Tot McCann Erickson este „vinovata“ pentru actuala campanie a ciocolatei cu rom de la Kandia.

Reclamele „Vizita de lucru“ si „Rockerul“ reconstituie cu succes atmosfera Epocii de Aur.

Citeste si:

Pe 8 mai, de ziua PCR, un restaurant si-a facut promotie organizand o simulare a anilor de trista amintire, cu chelneri imbracati in pionier. Restaurante „specializate“ in „nostalgie comunista“ exista in multe dintre fostele tari comuniste. Cantecele care ne-au scarbit inainte de ‘89 - „Partidul, Ceausescu, Romania“, „Soimii patriei“, „Trei culori“ - fac parte din repertoriul registrului de apel al telefoanelor mobile.

Revitalizarea marcilor socialiste

Prin actuala campanie realizata de McCann se doreste revitalizarea brandului „Rom“. Germanii au facut acest lucru cu „Florena“, marca RDG-ista pentru produse cosmetice, iar rezultatele au fost spectaculoase. Actualmente, in lume se manifesta asa-numitul curent „Brand revival“ si au aparut agentii specializate in „marketingul nostalgiilor“.

„Inainte de anii '90, comunismul si derivatele lui erau marci inregistrate ale Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, organizatie care deschisese mai multe francize pe tot cuprinsul Europei centrale si de est. Tarile capitalismului decadent mai faceau si ele ceva bani din folosirea ilegala a acestor marci, in filme cu Rambo si James Bond, de exemplu. Acum, cand comunismul a incetat sa fie resimtit ca un pericol real, el devine tot mai mult un cliseu cultural. Si astfel ajunge sa fie exploatat in arta (sub toate formele ei) si de aici in marketing si publicitate. Marci precum Vodka Gorbatchov sau Muzeul Comunismului din Praga au deja notorietate internationala si aduc bani frumosi. In cazul particular al batonului de ciocolata Rom, noi am rezolvat o problema de protectie a marcii. «ROM» nu putea fi inregistrat ca atare, asa ca am fost nevoiti sa ne aparam in fata produselor «me too», construind un teritoriu pe care nu-l putea revendica nimeni. ADN-ul marcii are in structura traditia de 40 de ani si gustul puternic al combinatiei rom-ciocolata amaruie. Am lasat totusi loc pentru campanii viitoare, care sa treaca in planul al doilea mostenirea comunista a marcii si sa dezvolte ideea de «senzatii tari». De ce aceasta optiune?

Comunismul, ca orice cliseu cultural, trebuie folosit cu masura“, ne-a declarat Adrian Botan, director de creatie la McCann.