Cu putin timp in urma, presa a anuntat moartea lui Edward von Kloberg, nimeni altul decat consilierul de imagine al lui Ceausescu, Saddam Hussein, Mobutu Sese Seko si al altor dictatori. El a lasat in urma nu doar niste branduri negative ale tarilor pe care le-au condus acestia, dar si surse de inspiratie pentru publicitatea postcomunista. Desi multi oameni se cutremura inca la amintirea vremurilor de teroare si a tiranilor istoriei, simbolurile acestor timpuri apar tot mai des in reclame.

Cine ar fi crezut, in urma cu 15 ani, ca figurile comuniste vor face vanzari in capitalism? La noi, nostalgiile au inceput sa se manifeste la nici doi ani de la executia dictatorului, cand a aparut vodka Ceausescu. Actualmente, este in derulare campania pentru vodka Imperial, in care se folosesc la greu imagini de la plenarele comuniste. Pe un fundal rosu, apare sloganul-surpriza Traiasca Imperialismul!. Vodka pare ca se preteaza cel mai bine la simbolurile socialismului. Rusii beau de multa vreme Stalin, Gorbaciov si Armata Rosie. Nemtii insa l-au adaptat pe fostul presedinte RDG-ist la bautura nationala, asa ca Erich Honecker este prezent in reclamele pentru bere.

Lenin si Ceausescu, preferatii agentiilor

In Romania, Graffiti BBDO l-a folosit pe Lenin atat pentru o reclama British Council, cat si pentru recenta campanie la Dosarele Istoriei. Personajele negative si sangeroase ale trecutului fac impresie mai puternica decat cele pozitive. Sub sloganul Puterea nu inseamna nimic fara control, Pirelli a avut o campanie cu Ceausescu si Saddam Hussein, prinsi in momentele in care au pierdut puterea: scena balconului si grota.

Anul trecut, McCann Erickson a lansat doua printuri pentru mobilierul de lux Nobilis, produs de firma italiana Poltrona Frau. In reclame apareau Lenin si Che Guevara. Aceste imagini, pe afise imense, insotite de sloganurile Pana unde se ajunge cu decadenta burgheza si Dusmanii revolutiei se demasca singuri, erau socante pentru ca te duceau cu gandul la propaganda comunista. Tot McCann Erickson este vinovata pentru actuala campanie a ciocolatei cu rom de la Kandia.

Reclamele Vizita de lucru si Rockerul reconstituie cu succes atmosfera Epocii de Aur.

Pe 8 mai, de ziua PCR, un restaurant si-a facut promotie organizand o simulare a anilor de trista amintire, cu chelneri imbracati in pionier. Restaurante specializate in nostalgie comunista exista in multe dintre fostele tari comuniste. Cantecele care ne-au scarbit inainte de 89 - Partidul, Ceausescu, Romania, Soimii patriei, Trei culori - fac parte din repertoriul registrului de apel al telefoanelor mobile.

Revitalizarea marcilor socialiste

Prin actuala campanie realizata de McCann se doreste revitalizarea brandului Rom. Germanii au facut acest lucru cu Florena, marca RDG-ista pentru produse cosmetice, iar rezultatele au fost spectaculoase. Actualmente, in lume se manifesta asa-numitul curent Brand revival si au aparut agentii specializate in marketingul nostalgiilor.

Inainte de anii '90, comunismul si derivatele lui erau marci inregistrate ale Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, organizatie care deschisese mai multe francize pe tot cuprinsul Europei centrale si de est. Tarile capitalismului decadent mai faceau si ele ceva bani din folosirea ilegala a acestor marci, in filme cu Rambo si James Bond, de exemplu. Acum, cand comunismul a incetat sa fie resimtit ca un pericol real, el devine tot mai mult un cliseu cultural. Si astfel ajunge sa fie exploatat in arta (sub toate formele ei) si de aici in marketing si publicitate. Marci precum Vodka Gorbatchov sau Muzeul Comunismului din Praga au deja notorietate internationala si aduc bani frumosi. In cazul particular al batonului de ciocolata Rom, noi am rezolvat o problema de protectie a marcii. ROM nu putea fi inregistrat ca atare, asa ca am fost nevoiti sa ne aparam in fata produselor me too, construind un teritoriu pe care nu-l putea revendica nimeni. ADN-ul marcii are in structura traditia de 40 de ani si gustul puternic al combinatiei rom-ciocolata amaruie. Am lasat totusi loc pentru campanii viitoare, care sa treaca in planul al doilea mostenirea comunista a marcii si sa dezvolte ideea de senzatii tari. De ce aceasta optiune?

Comunismul, ca orice cliseu cultural, trebuie folosit cu masura, ne-a declarat Adrian Botan, director de creatie la McCann.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri