Doua miliarde de lire sterline in minus la bugetul alocat de stat, 3.000 de concedieri si 17 octombrie – data inchiderii BBC Two. Acestea ar fi cifrele negre ale British Broadcasting Corporation, anuntate de International Herald Tribune. Pentru a supravietui pe o piata tot mai competitiva, BBC trebuie sa se reorganizeze, sa-si refaca imaginea si sa recastige sustinerea britanicilor.

Whitehaven este primul oras din Marea Britanie in care transmiterea analogica a postului de televiziune BBC Two va fi anulata, ca parte a programului national de digitalizare a televiziunii. Acest lucru se va intampla miercuri, 17 octombrie, aceeasi zi in care directorul general al BBC, Mark Thompson, se va intalni cu BBC Trust – comisia insarcinata cu supravegherea postului public de televiziune – pentru a discuta recentul scandal in care a fost implicata Regina Elizabeta, din cauza unor secvente video difuzate de BBC. De asemenea, Thompson va aborda subiectul concedierilor masive, survenite pe fondul restrangerii bugetului postului national.

“Cred ca exista niste aspecte metanarative la tot ceea ce se intampla acum cu BBC si acestea sunt timpul si banii”, a spus Steven Barnett, profesor de comunicare la Universitatea din Westminster, citat de IHT. Analistii sunt de parere ca presiunea la care erau supusi jurnalistii de la BBC, in disperarea lor de a gasi retete care sa atraga audiente mai mari, a cauzat incidentul nefericit cu regina. Astfel, un videoclip promotional, care anunta lansarea unui documentar despre viata Reginei Elizabeta, a fost editat in asa fel incat sugera, la un moment dat, ca regina se ferea, tafnoasa, sa faca o poza cu fotografa Annie Leibovitz.

Materialul promotional a fost realizat de RDF Media, o companie independenta de productie, al carui director de creatie si-a dat demisia imediat dupa ce s-a aflat ca editarea sa inselatoare fusese intentionata. Insa, intre timp, presa a dat drumul materialului, care a tinut o vreme prima pagina a tabloidelor din Regat, dand nastere unui scandal amplu. Greseala companiei de productie a fost asumata si de BBC One, prin Peter Finchan, directorul postului, care si-a depus si el demisia.

Citeste si:

In conditiile in care televiziunile private din Marea Britanie comit frecvent greseli care afecteaza imaginea unor persoane publice, o ancheta asupra activitatii BBC a descoperit doar zece cazuri in care postul national si-a inselat audienta. Una din aceste acuzatii se referea la o emisiune pentru copii unde, desi telespectatorilor li se promisese un motan numit “Cookie”, li s-a oferit unul pe care il chema “Socks”.

Chiar si asa, BBC este aspru taxat pentru fiecare scapare, si asta, in principal, datorita subventiei anuale de trei miliarde de lire sterline, pe care postul de televiziune o incaseaza din banii publici. Responsabilitatea care i-a fost acordata postului britanic de televiziune s-ar putea compara cu rolul pe care il au unele ziare din Statele Unite: aceea de a creste si educa un public de calitate.

Ultimul proiect de finantare incheiat intre Parlament si BBC prevede un buget pe sase ani cu doua miliarde de lire sterline mai mic decat de obicei. In aceste conditii, directorul postului de televiziune a anuntat reduceri de pana la 3.000 din cei 23.000 de angajati ai companiei. Mai multi jurnalisti proeminenti din cadrul BBC i-au inaintat lui Tompson o scrisoare deschisa, in care i-au cerut sa reconsidere decizia concedierii in masa. Rezultatul va fi anuntat miercuri.