Antena 1 este intr-o crestere semnificativa fata de anul trecut, dar PRO TV ramine lider pe piata televiziunilor din Romania. TVR 1 a cazut pe pozitia a treia, din punct de vedere al cotei de piata si ca medie pe intreaga zi. Acestea sint principalele concluzii care se desprind din cifrele TNS-AGB pentru luna mai, pe intreaga populatie urbana, comunicate de PRO TV si Antena 1. Segmentul de virsta 18-49 ramine, ca intotdeauna, fieful PRO.

Cresterile spectaculoase ale Antenei 1 se inregistreaza la prime-time, unde a preluat pozitia de lider din punct de vedere al cotei de piata pe intreaga populatie urbana. In mai 2004, PRO TV avea o cota de 20,6% din piata in medie, in prime-time, dar aceasta cifra a scazut, in mai 2005, la 17,9%. Cifra reprezinta procentul din totalul privitorilor la televizor care au ales un post sau altul, in medie, intre orele 19.00 si 23.00. Antena 1 a crescut la o cota de 18,5, ceea ce o plaseaza inaintea PRO TV. Printre posibilele explicatii se numara faptul ca „Observatorul” a facut un numar de editii bune si foarte bune, printre care editiile speciale in cazul rapitilor si un numar de emisiuni de divertisment marca Lazarov („Geniali”, „Din dragoste”), care au inregistrat cresteri de audienta.

La toate celelalte capitole ale bataliei pentru primul loc, PRO TV isi pastreaza pozitia solida de lider al pietei. Fapt imbucurator si pentru televiziunile comerciale si pentru specialistii in publicitate, ratingul mediu pe zi a inregistrat cresteri in cazurile importante: de la 1,9 la 2,5 in cazul Antenei 1, pe intreaga zi si intreaga populatie urbana, si de la 2,8 la 2,9 la PRO TV, pe aceleasi criterii. Asta inseamna ca, in mai 2005, mai multi romani s-au uitat la televizor decit in aceeasi luna a lui 2004.

Citeste si:

La jurnalele de la 19.00 atit PRO TV, cit si Antena 1 au crescut, in puncte de rating pe intreaga populatie urbana, de la 8,1 la 8,5 - in cazul PRO TV si de la 6,1 la 8 - in cazul Antenei 1. In schimb, pe segmentul de populatie interesat pentru reclama (18-49 de ani), cel care aduce venituri televiziunilor, leadership-ul (prima pozitie), este PRO TV, care se pastreaza detasat in 2005, cu 8,2 puncte fata de 5,6, cu „Observatorul”.

Aceste cifre, dar si altele, tind sa contureze o opozitie intre politica celor doua mari televiziuni comerciale din Romania: Antena 1 este o televiziune pentru toti romanii (de peste 4 ani, conform masuratorii pe intreaga populatie urbana), in timp ce PRO TV tinde sa se adreseze segmentului cu venituri superioare, in ascensiune profesionala dupa 1989, din marile aglomerari urbane. Altfel spus, dintre cele doua televiziuni generaliste, Antena 1 este mai generalista decit PRO TV.

Scaderea TVR 1

Comunicatele satisfacute ale TVR 1 si scrisorile deschise ale presedintelui-director general al SRTV, Valentin Nicolau, sint contrazise de cifrele TNS-AGB. TVR 1 a pierdut singura pozitie a doua pe care o mai detinea, la cota de piata medie pe intreaga zi. Tendinta de diminuare a publicului din timpul mandatului Nicolau este confirmata la toate capitolele.
TVR 1 a „reusit” sa inregistreze si pierderi de rating, in situatia in care televiziunile private au crescut la acest capitol: de la 2,1 la 1,8 pe intregul public urban si intreaga zi si de la 5,7 la 5,5 pe acelasi public, dar in prime-time. Cifrele din segmentul comercial de public, care intereseaza mai putin o televiziune publica, scad si ele.

Cresterea Realitatea TV

Perioada electorala si relansarea de anul trecut a Realitatea TV au creat respectivului canal o reputatie de relativa independenta politica si curaj. Postul depasea, in unele zile, un rating mediu de 1 punct, ceea ce era remarcabil pentru o televiziune de nisa. Dupa schimbarea de putere insa, o buna parte din cresterea motivata prin independenta politica a disparut o data ce PRO TV si Antena 1 au scapat de constringerile PSD si au revenit la profesionalismul care le caracterizeaza. Totusi, Realitatea a inregistrat cresteri in „epoca PetromService” (mai 2005) fata de „epoca Prigoana” (mai 2004): 0,6 puncte de rating fata de 0,5, in medie, pe intreaga zi. In prime-time, cresterea este mai importanta, de la 0,7 puncte la un punct.

Generalitatile

Televiziunile din Romania au reusit sa atraga mai multi privitori in mai 2005 decit in aceeasi luna a anului trecut. Din puctul de vedere al companiilor de media, imperiul PRO continua sa prospere, cu 28% din piata, cu PRO TV si Acasa TV. Ultima televiziune mentionata confirma cresterea miraculoasa din anii trecuti. Desi a fost lansat ca un canal de nisa - cu telenovele si public feminin - postul este a treia televiziune privata ca popularitate din Romania.

Declinul posturilor publice risca sa continue chiar dupa foarte probabila demitere a Consiliului de Administratie condus de Nicolau, deoarece greoaia Societate Romana de Televiziune are nevoie de masuri de redresare foarte complexe si laborioase. Imbucuratoare este evolutia pozitiva a Realitatea TV, fiindca tinde sa contureze o prima nisa interesanta pe piata nesegmentata de pina acum: aceea a televiziunilor de stiri, la care a aspirat - fara rezultate vizibile - si N 24 si pe care se pregateste sa se lanseze Antena 3.