Lumea in care traieste un management guru modern este ispititoare. Ganditorii de top sunt starurile rock ai lumii de afaceri. Urmariti si laudati la fiecare miscare pe care o fac, au discipoli devotati care se agata de fiecare cuvant al lor. Studentii la MBA se inghesuie la picioarele lor. Corporatiile si directorii de ziare ii bombardeaza cu bancnote in dolari, precum confetti la o nunta.
Evident insa, in mod firesc, exista destui guru inchipuiti. Sub stele, se afla o nebuloasa de mini-guru, care concureaza pentru a obtine atentie. Consultanti, academicieni ai scolilor de afaceri, directori de companii si jurnalistii ocazionali de business asteapta, in balans, clipa cea mare in care vor da lovitura. Ei se numesc „guritos” sau „pui de guru”. Lumina lor nu e atat de stralucitoare, dar in general duc o existenta plina de speranta.

O parte din acesti „guritos” vor ajunge intr-o buna zi in prima liga. Cu mult mai multi, nu vor atinge niciodata celebritatea pe care o cauta, dar isi vor construi cariere secundare cu un succes moderat, ca speakeri si invatati, mai degraba pe plan national decat mondial. Problema este ca lumea de business guru autentici e condusa in mare parte de personalitate, mai degraba decat doar de idei.

Bineinteles, ai nevoie de o idee buna la inceput, dar dincolo de asta, un loc la masa de top cere ceva in plus. Starurile autentice au prezenta scenica si un anume rafinament cultivat. Oricine l-a vazut pe Tom Peters facandu-si numarul in conferinte, va admite ca omul are talent. Peters este un interpret innascut.

Chiar si academicienii care au ajuns pe culmile ametitoare ale regatului-guru – cei ca Gary Hamel si Peter Senge – impartasesc acest talent de a intretine audienta si de a informa in acelasi timp. Ei entuziasmeaza publicul cu ideile lor. Un guru tinteste catre impactul maxim. Ceea ce el ori ea au „de vandut” audientei sunt vorbe de duh si statistici rasunatoare. Entertainmentul si instruirea se contopesc in ceva ce se apropie de o forma de arta. Cei care sunt cu adevarat buni, reusesc sa faca toate astea aparent fara efort, insa iscusinta si deprinderile unui guru sunt extrem de diverse.

Ce-ti trebuie ca sa devii un guru? Greu de spus. Sincronizarea e importanta, sa fii in locul potrivit la timpul potrivit cu ideea perfecta, asta constituie un punct de plecare pentru multi guru. Dar, pentru a ramane in varf, ai nevoie si de alte calitati. O minte ascutita si originalitatea ajuta, dar in majoritatea cazurilor e vorba de un mix aproape indescifrabil de charisma, solemnitate academica si credibilitate reala la nivel mondial.

In general, e vorba de persoane foarte inteligente si, fiti pusi in garda, care pot manifesta aceasta inteligenta sub forma de aroganta sau, alternativ, ca o modestie dezarmanta. Discursul trebuie sa aiba o nota profund competitiva si, in mod egal, sa proiecteze o fascinatie asupra activitatii de business. Ca sa devii un membru cu drepturi depline al sindicatului guru, trebuie sa dai dovada de zel antreprenorial – si un apetit enorm pentru bani si influenta.

Per total, ca sa fii un candidat serios pentru prima liga, ar fi de ajutor sa ai datele urmatoare:

-Numele unei scoli de business importante in CV (Harvard e ok, de asemenea Stanford. In Europa, INSEAD, LBS sau IMD sunt la moda)
-Ceva cercetare academica in spate
-O carte de business best-seller (sau doua) pe numele tau
-Sa iti asociezi imaginea cu un anumit concept sau o zona de interes. Cel mai bine de fapt, este sa valorizezi conceptul dandu-i un nume in tendinte. (Originalitatea e mai putin importanta; majoritatea conceptelor noi sunt de fapt vechi, dar cu o particularitate noua)
-Un loc asigurat in circuitul speakerilor guru, trecand fara efort si fara schimbari majore ale discursului, de la un eveniment la altul
-Curajul de a solicita un onorariu ridicol de mare (plus cheltuielile auxiliare) pentru a aparea si a sustine acelasi discurs pe care l-ai oferit de sute de ori si inainte
-Abilitati de interpretare rafinate – undeva intre stilul unui actor de stand-up comedy si al unui lector universitar
-Un stil de discurs foarte animat – sa strigi destul de mult si sa agiti pumnul catre auditoriu
-Indemanarea de a transforma idei complexe in vorbe de duh (proverbe) pline de semnificatie

Din acest punct mai ramane un pas mic pana la circuitul international de speakeri si onorariile enorme care insotesc acest circuit.

Toate acestea fac ca viata unui guru sa para oarecum vag comica. Dar un guru exercita putere veritabila. Influenta lor se extinde din sala de sedinte pana la cel mai jos nivel si dincolo de el. Parerile si viziunea lor sunt cautate de directorii executivi ai celor mai mari corporatii din lume, si de multi altii. Si mai mult, au de partea lor urechile oamenilor cheie, care fac diferenta.

Cativa dintre ei, cum ar fi Michael Porter, activeaza ca si consultanti si sfatuitori ai guvernelor nationale. (Porter a facut studii economice pentru India, Noua Zeelanda, si Canada, printre altele). Noul guru al economiei, Esther Dyson il sfatuieste pe Michael Dell. Anthony Robbins, un guru motivational, se mandreste cu o lista colorata de clienti care include membrii a doua familii regale, Andre Agassi si Armata Americana.

* Stuart Crainer si Des Dearlove sunt fondatorii Suntop Media si creatorii topului Thinkers50. Crainer si Dearlove vor conferentia la Bucuresti pe 23 mai, la invitatia editurii Publica. Biletele pot fi cumparate la pret redus pana pe 23 aprilie.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri