Rata de crestere a pietei europene de publicitate interactiva a crescut anul trecut cu 40%, fata de cea americana care a avansat cu 26%, pana la o valoare neta de 14,5 miliarde de euro.

Desi majoritatea analistilor estimau ca publicitatea din media traditionala va fi influentata de economia in continua scadere, studiul efectuat de IAB impreuna impreuna cu PricewaterhouseCoopers (PwC) demonstreaza faptul ca publicitatea online a continuat sa creasca in majoritatea tarilor de pe continentul european.

De exemplu, in 2006, piata de publicitate online atingea 7,2 miliarde de euro in Europa si 11,5 miliarde de euro in Statele Unite, pentru ca, in anul care tocmai s-a incheiat sa ajunga la 11,2 miliarde euro pe continentul nostru si la 14,5 miliarde de euro in SUA.

De asemenea, doua treimi (65%) din bugetele alocate publicitatii interactive din Europa au fost cheltuite, in principal, de Marea Britanie, Germania si Franta.

Totusi, ratele de crestere pentru publicitatea online din tarile mai mici ale Europei au inregistrat cresteri semnificative pe parcursul anului trecut, Grecia afisand o sporire de 91% in acest domeniu, iar Spania si Slovenia beneficiind de o marire de 55 si, respectiv, 49%, conform IAB Europa si PwC.

In plus, “ne apropiem de obtinerea acelui <<10 din 10>>, care se refera la atingerea unui procent de cel putin 10% din valoarea totala a pietei de advertising de catre publicitatea online pana in 2010, in 10 tari europene. La sfarsitul lui 2007, acest procent a fost inregistrat de sapte tari din Europa, si anume, Danemarca (14,3%), Germania (11,6%), Olanda (18,5%), Norvegia (15,6%), Polonia (10%), Suedia (13,3%) si Marea Britanie (15,3%)”, a declarat Alain Heureux, presedintele IAB Europa.

IAB impreuna cu PricewaterhouseCoopers au creat o unitate de masura numita “Suma cheltuita per utilizator”, care sa ilustreze valoarea medie investita de fiecare advertiser in parte la nivel de utilizator, pe diverse piete.

Astfel, suma medie cheltuita la nivel european, in 2007, este de 80,6 euro/consumator, pentru ca in Norvegia, aceasta sa ajunga la 133,2 euro/persoana, in Marea Britanie, 120,8 euro, iar in Danemarca, 109,5 euro/utilizator.

Citeste si:

Spre comparatie, media sumei cheltuite in Statele Unite a atins, anul trecut, 91,9 euro/persoana.

Studiul celor de la IAB releva faptul ca daca piata este matura, cu atat mai mult va fi mai mare si suma investita in publicitatea online per utilizator.

Sectoarele in care s-a investit cel mai mult de-a lungul anului trecut in ceea ce priveste publicitatea online au fost entertainment-ul, zona de telecom, finantele si asigurarile, care au profitat din plin de noua tehnologie si de impactul pe care il are aceasta asupra consumatorilor pentru a-si promova produsele si serviciile.

“In ciuda incetinirii procesului de crestere in sectorul de media traditionala, totusi, publicitatea online din Europa continua sa se dezvolte. Nu numai ca nivelul de crestere incepe sa apara si in tarile cu potential scazut, insa acesta continua sa se mareasca si in cadrul tarilor mature, unde companiile mari investesc in primul rand in online cand vine vorba de publicitate”, a adaugat Heureux.

Asociatia IAB Romania a fost creata in anul 2006 si reuneste cele mai importante agentii de publicitate, furnizori de servicii in domeniul publicitatii online si publisheri autohtoni. Este o asociatie profesionala, fara scop lucrativ, neguvernamentala, apolitica si autonoma, care isi propune sa protejeze si sa promoveze interesele profesionale si investitiile realizate pe piata de publicitate online din Romania, sa elaboreze standarde ale industriei si sa creeze cadrul pentru autoreglementare.

PricewaterhouseCoopers este liderul mondial al pietei de servicii profesionale, oferind servicii de audit financiar, consultanta fiscala si consultanta pentru afaceri, specializate pe diferite sectoare. La nivel global, compania detine birouri in 149 de tari si are peste 140.000 de angajati.