Un pas mic pentru omenire, un salt imens pentru educatia publicitara. Acesta este primul an cand Festivalul de Publicitate de la Cannes este reprezentat in Romania. Rezultatele? Romania a fost surpriza festivalului la nivel de participare activa.

Daca si de data aceasta Campionatul Mondial de Fotbal ramane o ecuatie nerezolvata pentru noi, nu acelasi lucru l-am putea spune despre Festivalul de Publicitate de la Cannes, unde delegatia Romaniei a fost surpriza placuta. Si asta pentru ca, la sfarsitul fiecarui seminar, scena se umplea de oameni curiosi sa afle mai multe, sa obtina contacte, sa faca rost de prezentari, iar acesti oameni erau romani. Interesul pentru educatie la cel mai inalt nivel a crescut simtitor si asta se poate observa prin numarul de participanti de la noi. Aproape 40 de romani au onorat cu prezenta lor salile de seminarii de la Palais des Festivals.

Dragos Grigoriu, directorul agentiei Tempo, a venit cu o delegatie formata din 24 de oameni, iar restul de 16 au fost fie jurnalisti de specialitate, fie oameni de agentie, fie tineri creativi, fie oameni de televiziune.

PE DRUMUL CEL BUN.

Desi Romania nu a obtinut nici un trofeu la Cannes, nu putem spune ca a plecat cu fruntea in pamant, prezenta a doua agentii pe shortlist, McCann Erickson si Leo Burnett, nefiind un lucru de ignorat. Daca lucrarea celor de la Leo Burnett, asa veche si nerulata cum era ea, mai avea sanse in categoria sa, lucrarea semnata de McCann a avut o misiune imposibila intr-o categorie unde era de asteptat ca Nike si Adidas sa-si imparta premiile. Chiar daca amuzanta campanie a celor de la McCann n-a sensibilizat prea tare electoratul (sa ne amintim cat de slaba a fost prezenta la vot), important e ca a impresionat insa juriul de pe Riviera. Doar e vorba de Cannes, nu de Effie. "Impact vizual, umor, curajul de a propune o astfel de abordare unui client ca Agentia pentru Strategii Guvernamentale din Romania" sunt elementele care, in opinia creativului Alexandru Dumitrescu de la McCann, au convins juriul sa avanseze lucrarea pe lista scurta. E de mentionat ca aceeasi campanie a fost nominalizata si la Clio. Pe de alta parte, e de semnalat poate si absenta de pe shortlist a lucrarii finaliste la New York "Dosarele istoriei" semnata Graffiti BBDO, semn ca nu toate juriile gandesc la fel.

EFECTUL CANNES.

Sa vedem ce au simtit si ce au trait romanii care au fost prezenti la cea de-a 52-a editie a Festivalului de Publicitate de la Cannes: "Cat timp am fost la Cannes m-am simtit ca intr-un soi de transa. Sa asist la unele dintre cele mai profesioniste prezentari din lume, facute de manageri de mari concerne internationale ca Microsoft, Toyota, Burger King, BAT, Procter&Gamble, sa iau interviuri in exclusivitate, la o cafea, celor mai bine cotati directori de creatie din New York, Londra sau Tokyo, sa vad cata efervescenta si deschidere manifesta delegatii si in ce masura viitorul in advertising se naste acolo, sub ochii nostri, a fost mult mai mult decat imi puteam imagina. Am apreciat foarte mult prezenta lui Dragos Grigoriu la Cannes, iar comentariile facute de un om cu experienta lui m-au ajutat sa calibrez lucrurile la adevarata lor valoare", considera Alexandru Raducanu, redactor-sef al publicatiei 2BBrand.

PLUS C’EST MIEUX.

Citeste si:

"Nu am crezut pana acum in principiul american «Bigger is better» pe care yankeii il aplica in orice fac, de la masini si hamburgeri, la cladiri de birouri si operatii estetice. Dar nu l-am simtit nicaieri mai direct decat intr-un mic orasel de pe Riviera franceza unde are loc anual «the biggest» si «the best» festival de publicitate din lume.

Creativi, oameni de marketing, oameni de productie, oameni de media si clienti din toate colturile lumii, din Japonia pana in India, din Noua Zeelanda pana in Suedia, iesind de la galele de premiere intr-o masa multicolora si vorbind o babilonie de limbi. Sase sali in care au rulat timp o saptamana peste 5.000 de spoturi tv. Seminarii peste seminarii despre tot ce inseamna planeta publicitatii si creaturile ce o populeaza, unele mai vechi – cum ar fi veteranul spot de 30" si altele noi si cu arme sofisticate venite din lumea Internetului, a jocurilor si a telefoniei mobile. "Lucrez in publicitate de 3 ani, dar la Cannes am inteles ca este vorba de fapt de 3 zile. Sunt atat de multe de descoperit si de experimentat in meseria asta...", spune Mihai Gongu, copywriter, prima generatie de Young Creatives.

GLAMOUR.

"Sunt incantata ca o televiziune atat de tanara ca Senso a fost prezenta la Cannes, singura de altfel, facand posibil ca numele Romaniei sa fie rostit de cele mai mari personalitati din lumea comunicarii. Sa fii pe Coasta de Azur, la Cannes este un vis implinit, o bogatie de trairi si sentimente, prieteni, experienta profesionala pe care am fost fericita sa le am si pe care ar merita sa le aiba nu numai un profesionist media dar si orice om care doreste mai mult de la viata.

Seminariile au fost o experienta de neegalat din punct de vedere profesional, prilej de a-i intalni pe cei mai mari specialisti din domeniu iar seara, petrecerile si cocktailurile au reprezentat ocazia de a crea deschideri pentru proiecte noi, importante atat pentru noi, ca reprezentanti ai industriei media cat si pentru tara noastra. Eu cred ca daca mass-media si companiile de publicitate din Romania ar fi prezente la festivalul Cannes Lions, industria de comunicare de la noi ar creste semnificativ", spune Manuela Golescu, realizator tv Senso.

MI-A RECONSIDERAT INTEGRAL OPINIILE.

"Unele seminarii au fost memorabile prin miza pe spectacol, altele prin continut. Mi s-a parut extraordinar prin luciditate seminarul din prima zi de festival, in care s-a vorbit despre malformatia unei idei. De aceea Cannes-ul mi se pare esential, in termeni de prezenta, pentru clienti", considera Vali Chincisan, web art. "Experienta festivalului mi-a reconsiderat integral opiniile despre mecanismul industriei de comunicare", a mai adaugat el.