In plina vara a aparut o noua televiziune de stiri, Antena 3. Anuntata inca din toamna trecuta, amanata din motive de campanie electorala, lansarea postului s-a facut in plin sezon estival, propice testarilor si ajustarilor necesare. Oferta noului post de televiziune este un amestec de emisiuni straine de calitate, dar traduse si fara nici un element adaptat pietei locale si desigur stiri, produse de reporteri si realizatori consacrati la Antena 1 sau la alte televiziuni locale. Nu au intarziat sa apara si duplex-urile intre Antena 1 si Antena 3 care cresc artificial audienta. In urma cu un an, cand s-a lansat noul post de stiri N24, strategia a fost oarecum similara : refolosirea la maxim a resurselor logistice si de disponibile pentru National TV intr-un alt cadru. Cat de buna este aceasta strategie, se poate vedea astazi cand cele doua posturi se confunda pana la mimetism, iar audienşa lor este foarte scazuta.

O lege a branding-ului spune ca primul venit pe piata este brandul dominant, al doilea trebuie sa investeasca de doua ori mai mult ca sa aiba un succes similar, al treilea venit pe piata trebuie sa investeasca de patru ori mai mult pentru un succes similar samd. Din acest punct de vedere pozitia de lider de piata televiziunilor de stiri pare consolidata pentru Realitatea TV. Dar in televiziune, lucrurile se schimba repede si dominatia actuala nu garanteaza succesul pe termen lung. CNN a fost primul post de televiziune de stiri din lume si ramane astazi extrem de influent, dar pe fiecare piata in parte, este depasit de alte televiziuni de stiri de nisa : Fox News (in SUA cu stiri mai aproape de preocuparile majoritatii populatiei), Sky News sau BBC News (in Europa sau Asia), Al Jazeera (televiziune de stiri pentru Orientul Mijlociu) etc. Mai aproape de noi, TVR, care avea un monopol pana in 1989 a pierdut constant din cota de piata de-a lungul anilor. S-au incercat multe operatiuni de rebranding, s-au platit sute de mii de euro unor consultanti pentru a redesena sigla televiziunii si a insufla un aer de modernitate in studiourile televiziunii. Clasicul jurnal de la ora 20 a fost mutat la ora 19 pentru a fi in competitie directa cu celelalte televiziuni. Si totusi televiziunea publica a reusit de-a lungul anilor sa transmita impresia ca face tot ce fac celelalte televiziuni, dar mai scump, mai tarziu si mai prost. O alta regula cunoscuta in branding este cea a identificarii minimale: trebuie sa oferi ceva diferit, sau ceva pe care publicul tau tinta il percepe ca fiind diferit.

Televiziunile, aflate intr-o stransa competitie decid de multe ori sa investeasca intr-un numar redus de vedete sau de emisiuni care sunt promovate intens si care devin un fel de locomotive de imagine pentru tot postul. Problema apare atunci cand ai prea putine vedete sau cand le folosesti in prea multe situatii complet diferite: brandul se uzeaza iremediabil. Pur si simplu, cineva nu poate fi credibil si foarte competent si ca director de revista financiara, si ca prezentator de stiri, si ca invitat si ca moderator de talk-show social. Si totusi este calea neinspirata abordata de multe televiziuni, inclusiv Antena 3. Un contra-exemplu ar fi Radu Anton Roman, de la Pro TV care in reviste, in televiziune si in viata sociala are un brand simplu, practic invulnerabil pentru ca este foarte clar: specialist in arta culinara.