Se vorbeste despre branding de tara, despre iesirea in lume si despre aducerea lumii la noi. Operatorii de turism romani stiu insa ca o imagine a tarii exista, ea trebuie doar imbunatatita si mai bine prezentata .
„E greu sa vinzi un produs pe care nimeni nu-l cere. Trebuie sa fim atat de inventivi, incat sa reusim sa-i atragem pe turistii straini spre aceasta destinatie“, ne-a declarat vicepresedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT), Gheorghe Fodoreanu. „Se pot castiga bani usor daca trimiti romani in strainatate, este o tendinta normala sa vrei sa vizitezi alte tari, dar mai greu este sa-i convingi pe altii sa vina la tine in vizita, mai ales daca nu prea ai conditiile pe care strainii le cer“, afirma Fodoreanu, totodata si presedinte al unei agentii de turism care se ocupa, in principal, cu aducerea in Romania a turistilor straini.

Lupta cu vecinii

Tarile din jurul nostru au fost mai avantajate de pozitia geografica, de o imagine mai buna sau de investitii in zonele pe care le propuneau strainilor. Ungaria a avut marele avantaj al apropierii de Viena, unde aterizeaza si cursele transoceanice, dar acolo s-au dezvoltat si infrastructura, si serviciile. Si, chiar daca peisajul nu e spectaculos, numarul celor care viziteaza Ungaria e mult peste cel al strainilor care trec prin Romania. La fel stau lucrurile si in cazul Bulgariei, unde serviciile sunt bune, preturile mici, iar prezenta tour-operatorilor germani a facut ca litoralul sa fie „inundat“ cu turisti straini, inclusiv cu romani.

„Ceausescu“ se vinde bine

Citeste si:

„E cel mai puternic nume legat de Romania. De exemplu, turistii chinezi care vin in tara noastra vor sa stie totul despre Ceausescu. Au tot felul de cereri care noua ni se par ciudate: cumpara mici cadouri care sa le aminteasca de Ceausescu, unul dintre ei mi-a facut cadou un ceas cu Mao si mi-a zis ca si-ar dori unul cu Ceausescu. Vor sa vada filme cu Emanoil Petrut! Si trebuie sa le satisfacem aceste cereri“, spune Fodoreanu. Daca Ceausescu este numele cel mai cunoscut in China, Dracula este un alt personaj ce se vinde bine, mai ales la turistii din afara Europei: „Francezii nu prea il accepta, dar americanii si japonezii vor sa mearga la Sighisoara sau Bran, numai pentru a trece pe acolo pe unde, cred ei, a vietuit celebrul personaj al lui Bram Stoker“.

Brand national

Pentru lansarea unui brand national care sa aduca beneficii turismului, trebuie descoperite zonele care starnesc interes viitorilor turisti straini. Manastirile din Bucovina si Transilvania ar trebui, in opinia lui Fodoreanu, sa fie considerate punctele de atractie si intens promovate. „In aceste zone se poate face turism 365 de zile pe an. La mare e sezon, in cel mai bun caz, patru luni pe an, pe cand Sighisoara, Sibiul, Maramuresul sau Valea Prahovei pot fi vizitate oricand. Si nici nu sunt greu de promovat: prin asociere cu nume mari, care sa fie invitate acolo, se poate face legatura intre, de pilda, o mare casa de moda si Maramures sau intre o firma de bauturi racoritoare si apa din fantana de la Manastirea Sucevita. Sau albastrul de Voronet cu un mare pictor contemporan“.