Nevoia de audienta, pe de o parte, si nevoia de prestigiu, pe de alta parte, au impus televiziunilor serioase din Romania sa intre intr-un fel de frenezie umanitara, puritatea etica a gestului fiind amestecata (in mod salutar, de data asta) cu exigentele de marketing. Dar, la o adica, ce importanta are, atata timp cat eficienta acestei competitii se masoara in bani si bunuri pentru sinistrati... Antena 1, Antena 3, Realitatea TV si TVR colectasera, pana in momentul redactarii acestui text, aproximativ 1,8 milioane euro.

Maruta le-a luat-o inainte

Startul a fost dat nu de o institutie, ci de o persoana: neastamparatul moderator al “Tonomatului de vacanta” de pe TVR 2, Catalin Maruta. Acesta a demarat o campanie pe cont propriu: mai in gluma, mai in serios, incepand cu editia din 14 iulie, le-a obligat pe vedetele invitate in emisiune sa dea “spaga” umanitara pentru sinistrati. “Cei mai generosi pana acum au fost Aurel Moldoveanu, cu 100 de euro si 100 de dolari, si Bodo, care a dat, in numele formatiei Proconsul, 200 de euro”. Cam putin, totusi, credem noi, avand in vedere socrul... Miercuri seara, Maruta a demarat actiunea “filtru total”: s-a dus peste manelistii de pe litoral si i-a “somat” sa “cotizeze”. A reusit sa “smulga” de la Adi de Vito 1.100 de dolari (si 28 de milioane de lei de la unchiul acestuia, Paraschiv), de la Minodora doar un milion de lei (cheltuieli mari, onorariu de la clientela, mic...), iar de la Catalin Arabu 200 de euro si o sponsorizare de 2,5 milioane lunar, timp de un an, pentru o familie sinistrata aleasa de Maruta. Actiunea continua.

„Mereu aproape de aproapele tau“

In seara de 14 iulie, Observatorul Antenei 1 anunta liniile telefonice din reteaua Romtelecom prin care, la un simplu apel, se puteau face donatii de 2, 3 sau 5 euro. Aceste numere au devenit functionale incepand de vineri, 15 iulie. Tot de vineri au intrat in functiune SMS-urile cu donatii de 2 dolari (plus TVA). Pana miercurea trecuta se colectasera, pe aceasta cale, aproape 200.000 de euro. “Duminica in Familie” si-a pus si ea la treaba audienta, “conectandu-le” pe vedetele invitate la actiunea denumita generic “Mereu mai aproape de aproapele tau” (la care au subscris si Antena 3, si posturile teritoriale ale Antenei 1). La Sibiu, la initiativa postului teritorial Antena 1, au fost trimise spre zonele afectate de inundatii doua camioane cu ajutoare, iar din Suceava, o data la doua-trei zile pleaca spre judetele Bacau si Vrancea TIR-uri cu alimente neperisabile, cherestea si materiale de constructii. Iar “compatriotii” din Targu-Jiu ai lui Maruta, angajati ai postului local Antena 1, au facut acelasi lucru, dar invers: adica nu si-au donat salariile, dar si-au oferit serviciile de spalatori de geamuri si parbrize “personalitatilor posesoare de masini” si agentilor economici care au nevoie de mana de lucru fara carte de munca. S-au oferit, de asemenea, sa presteze munca de femei de serviciu in birourile oamenilor de afaceri din regiune, “in schimbul unor sume de bani ce vor fi virate in contul sinistratilor”.

„Invinge apele“, fara Andreea Marin

Televiziunea publica s-a descurcat bine si fara Andreea Marin, sumele colectate prin campania “Invinge apele” fiind impresionante. In colaborare cu Patriarhia Romana, prin conturile Filantropia in euro, dolari si lei, prin SMS-urile trimise in retelele mobile, prin apelurile Romtelecom, Connex, Orange si Zapp, prin donatiile unor oameni de afaceri, prin teledonuri si licitatii, ca si prin spectacolul umanitar “Live pentru viata”, de marti seara din Piata Constitutiei, TVR reusise sa colecteze, pana la mijlocul saptamanii trecute, 1.250.000 de euro, 200.000 de dolari si 260.000 de lei (noi). Adica, in total, aproape 1,5 milioane de euro. Aceste sume vor ajunge la beneficiari pe urmatorul traseu: guvernul evalueaza pagubele si nevoile de reconstructie, pe care le prezinta partenerilor din campania umanitara; partenerii de campanie decid repartitia sumelor pe regiuni si localitati si canalizeaza sumele spre firma care preia lucrarea; aceasta raspunde in fata prefecturii din zona, iar prefectura - in fata partenerilor de campanie.

Realitatea TV – 130.000 de euro

Ca niciodata, PRO TV nu s-a implicat direct, altfel decat profesional, in campaniile de colectare de fonduri pentru sinistrati. A facut-o in schimb, pentru a treia oara, Realitatea TV, care a reusit sa colecteze, prin campania “Romania - situatii de urgenta” maximum de fonduri, la nivelul ei de audienta. Adica 130.000 de euro. Banii au fost colectati prin apeluri cu donatie (2, 4, 6, 8 si 10 euro), telefoane puse la dispozitie de catre Romtelecom si prin conturile deschise de World Vision la Raiffeisen Bank. La campania anterioara, “Realitatea face digul”, postul de televiziune colectase peste un milion de euro, prin care administratorul fondurilor, World Vision, a construit 31 de case in Banat. De data asta, banii stransi vor fi orientati spre constructia sau reconstructia de obiective comunitare (scoli, dispensare, biserici etc.), in urma consultarii directe cu membrii comunitatii.

Ce bine ar fi...

Separarea oamenilor de neoameni devine vizibila in situatiile-limita prin care trece o comunitate. De o parte sunt cei care jefuiesc casele, la cutremure sau inundatii, salvatorii contra cost, oamenii politici care-si fac imagine pe seama nenorocirilor si cei care fura din ajutoarele umanitare. De cealalta parte se afla nefericitii anonimi, acei saraci generosi care-si asteapta pensia, ajutorul de somaj sau salariul minim pe economie, pentru a depune o parte din el in contul celor care nu mai au nimic. Iar daca ar fi sa reflectam pe tema omeniei, am spune doar atat: ce bine ar fi daca toti cei care pot ar depune, pentru sinistrati, din surplusul lor lunar, atatea procente cate da un sarac din strictul necesar.