Suma se refera la achizitiile de carte ale cumparatorului final si nu la cifra de afaceri cumulata a editurilor – din care circa 35% reprezinta discountul acordat societatilor de distributie de carte sau celor de retail.

Gurpul All a inregistrat afaceri de 4 milioane euro anul trecut, in crestere cu aproximativ 29% fata de 2007. Rezultatele au fost generate, pe de o parte, de cresterea veniturilor populatiei si, implicit, a consumului de carte, si, pe de alta parte, de sporirea productiei. In 2008, All a editat 303 titluri si a vandut 1.149.000 de carti, dintre care aproape jumatate au fost manuale scolare.

Pentru 2009, compania estimeaza o stagnare a cifrei de afaceri, chiar daca ultimii ani i-au adus cresteri cu procente de cate doua cifre. “Nu excludem insa (sau chiar anticipam ca asa va fi) o scadere a cifrei de afaceri in conditiile descresterii veniturilor populatiei, dar posibil si a alocatiilor bugetare pentru carte – care, in 2008, cel putin pe hartie au fost la Ministerul Educatiei de peste 30 milioane euro”, spune Scinteia.

Ceva mai optimisti se arata reprezentantii editurii Polirom, care preconizeaza o crestere de cel putin 20% a vanzarilor in 2009, potrivit NewsIn. Intr-un scenariu de criza, editura ar putea decide sa publice anul viitor 20% din titlurile programate pentru 2009 si ar putea reduce plafoanele pentru unele capitole din buget.

Citeste si:

Polirom a inregistrat afaceri de circa 6,5 milioane euro in 2008, in crestere cu 25% fata de anul anterior.

Pastrarea sau, dimpotriva, renuntarea la programele nationale finantate de guvern, precum “100 de euro pentru cadre didactice” si “Achizitiile pentru bibliotecile scolare” va influenta puternic piata de carte, lovita deja de criza financiara si deprecierea leului.

Printre costurile exprimate in valuta se numara cele de tipar, chiriile, leasingul si marketingul. “Pentru a realiza pe cat posibil un echilibru intre costurile in crestere si veniturile care anticipam ca se vor reduce, a trebuit sa avem in vedere in primul rand o corectie a planului editorial cu mai putine titluri ce vor fi publicate”, spune Scinteia. “Avem stabilita o stategie de supravetuire in conditii de criza realizata pe doua paliere in functie de evolutia generala a economiei dar si a facturilor care influenteaza direct piata de carte”.