Google ocupa, pentru al treilea an la rand, prima pozitie, depasind pragul-record de 100 de miliarde de dolari, in avans fata de evaluarea de 86 de miliarde de dolari din 2008.

Brandul Microsoft este pe pozitia a doua, cu o valoare ce ajunge la 76,2 miliarde dolari, iar Coca-Cola ocupa pentru prima data pozitia a treia, cu valoare estimata la 67,6 miliarde dolari.

Printre primele 10 marci ale lumii se numara IBM (4), cu o valoare de 66,6 miliarde dolari, McDonalds (5) - 66,5 miliarde dolari, Apple (6) - 63,1 miliarde dolari, China Mobile (7) – 61,2 miliarde dolari, General Electric (8) – 59,7 miliarde dolari, Vodafone (9) – 53,7 miliarde dolari, si Marlboro (10) – 49,4 miliarde dolari.

Spre comparatie, brandul General Electric era estimat anul trecut la o valoare de 71,4 miliarde de dolari, mai mult cu aproximativ 15% fata de evaluarea din prezent.

"In mediul de afaceri actual, unde multe companii s-au prabusit, marca a devenit si mai importanta, pentru ca ea poate contribui la sustinerea companiilor in vremuri dificile. Cei care vor continua sa investeasca in marca vor fi mai bine pozitionati cand situatia economica se va imbunatati, decat cei care au redus cheltuielile", spune Joanna Seddon, presedintele Millward Brown Optimor - compania de audit care a realizat clasamentul.

In acest an studiul prezinta 15 noi marci propulsate in index, cu Pampers care a intrat direct pe pozitia 31, urmata de Nintendo (32) si Visa (36).

Cele mai valoroase marci din Europa, sunt Vodafone, cu o valoare de 53,7 miliarde dolari, Nokia al carui brand valoreaza 35,1 miliarde dolari si BMW, cu o valoare a marcii de 23,9 miliarde dolari.

In America de Nord “podiumul” este format din Google, Microsoft si Coca-Cola in timp ce in Asia cele mai scumpe marci sunt: China Mobile – 61,2 miliarde dolari, ICBC – 38 miliarde dolari si Toyota – 29,9 miliarde dolari.

Potrivit informatiilor centralizate in acest clasament, cea mai mare crestere o are categoria operatorilor de telefonie mobila (28%), urmata de bauturile racoritoare, cafea, fast-food, bere si produse de lux, in vreme ce scaderile cele mai importante se inregistreaza la autoturisme (-22%) si asigurari (-48%).

BrandZ Top 100 a fost realizat, in 2009, pentru al patrulea an la rand. La alcatuirea clasamentului, Millward Brown Optimor ia in considerare atat datele si evidentele financiare ale companiilor, cat si studiile efectuate pe consumatorii persoane fizice si persoane juridice.

Topul celor mai valoroase branduri/BrandZ Top 10



Topul celor mai valoroase branduri/ Top 11-20























Cele mai valoroase branduri din industria berii

Valoarea brandurilor de bere a crescut cu 15% dupa ce consumatorii au inceput sa economiseasca prin renuntarea la consumul in localuri in favoarea consumului casnic.

Bud Light a depasit Budweiser ca valoare a marcii, cu o crestere anuala de 33%, reflectand cresterea popularitatii berilor usoare.

Heineken ramane pe pozitia a treia si incearca sa ramana un brand relevant dupa ce consumul s-a mutat de la consumul la cerere (bar, restaurant, etc.). Heineken a explorat campanii care sa puna accentul pe servirea de bere premium la domiciului.

Anul trecut Carlsberg si Heineken au preluat producatorul de bere Scottish & NewCastle, care alaturi de fuziunea dintre InBev si Anheuser-Busch au ajutat la consolidarea industriei.

Astfel, top 10 al celor mai valoroase brand-uri de bere arata in felul urmator: Bud Light ocupa prima pozitie, cu o valoare a marcii de 6,65 miliarde dolari, Budweiser (2) – 6,63 miliarde dolari, Heineken (3) – 5,06 miliarde dolari, Stella Artois (4) – 4,5 miliarde dolari, Corona (5) – 4,2 miliarde dolari, Guinness (6) – 3,5 miliarde dolari, Miller Lite (7) – 2,5 miliarde dolari, Skol (8) – 2,2 miliarde dolari, Amstel (9) – 1,9 miliarde dolari, Kronenbourg 1664 – 1,6 miliarde dolari.

Brandurile din sectorul auto

Sectorul auto a cunoscut in ultimul an o scadere cu 22% a valorii brandurilor.

Dupa ce criza creditelor, schimbarile structurale si declinul in increderea consumatorilor au afectat industria auto, producatorii se confrunta cu mentinerea preturilor ridicate necesare pentru a tine pasul cu cresterea costurilor la marfuri.

Impactul a fost resimtit din plin in Statele Unite, dupa ce pretul ridicat al combustibilului si ingrijorarile legate de mediul inconjurator au mutat preferintele consumatorilor inafara piatei traditionale a vehiculelor de putere mare.

In Europa, industria auto a fost, de asemenea, afectata grav. Dar zona euro este mult mai avansata in dezvoltarea de alternative a eficientei combustibililor. Guvernele din Franta, Germania si Spania au oferit consumatorilor stimulente financiare prin care sa-i determine sa renunte la vechile masini pentru un model mult mai eficient.

Primele 10 pozitii al celor mai valoroase marci sunt ocupate de Toyota, cu o valoare a marcii de 29,9 miliarde dolari, BMW (2) – 23,9 miliarde dolari, Porsche (3) – 17,4 miliarde dolari, Mercedes (4) – 15,4 miliarde dolari, Honda (5) – 14,5 miliarde dolari, Nissan (6) – 10,2 miliarde dolari, Ford (7) – 5,9 miliarde dolari, Wolkswagen (8) – 5,8 miliarde dolari, Lexus (9) – 4,5 miliarde dolari si Chevrolet (10) – 4,3 miliarde dolari.

Topul celor mai valoroase branduri din zona financiara


Criza subprime, care a izbucnit in America de Nord si ce a produs un soc in intreaga lume, a provocat un an de noi provocari si schimbari importante pentru banci.

Multe banci vestice in special cele expuse la criza au suferit scaderi semnificative in valoarea marcii datorita rezultatelor slabe. Multe banci de investitii au disparut, iar valoarea totala a marcilor din sectorul financiar a scazut cu 11%.

Din cauza volatilitati, pozitiile din aceasta categorie nu cuprind un calcul pentru avantul marcii, care evalueaza perspectivele de crestere pe termen scurt. In schimb topul arata valoarea marci dupa procentul de valoarea a companiei.

Acest calcul indica faptul ca majoritatea marcilor pot sprijini compania in momente dificile.

Primele trei banci din topul dupa valoare a marcii provin din China, ceea ce demonstreaza ca institutiile financiare care sunt mai putin expuse la criza au cunoscut o crestere semnificativa a valorii marcii.

Cardurile de credit au in general o evolutie mai buna decat cea a bancilor. Determinati de controlul mai bun asupra finantelor pe care le detin, consumatorii se bazeaza din ce in ce mai mult pe cardurile de debit.

Brand-urile de carduri sunt sub o presiune de intensificare provocata de cresterea numarului de clienti si de declinul in cheltuieli.

Visa este la prima aparitie in Top 100 direct pe pozitia 36 dupa lansarea ofertei publice initiale in urma cu un an.

Topul in functie de valoarea marcii pentru sectorul institutiilor financiare este condus de companiile chineze ICBC (1) cu o valoare de 38 miliarde dolari, China Construction Bank (2) – 22,8 miliarde dolari si Bank of China (3) – 21,1 miliarde dolari urmate de HSBC (4) – 19 miliarde dolari, Visa (5) - 16,3 miliarde dolari, Wells Fargo (6) – 16,2 miliarde dolari, Santander (7) – 16 miliarde dolari, Bank of America (8) – 15,4 miliarde dolari, American Express (9) – 14,9 miliarde dolari si RBC (10) – 14,8 miliarde dolari.

Brandurile din asigurari


Ca rezultat al crizei economice globale, valoarea marcilor din categoria de asigurari a scazut cu 48% in acest an.

Aceasta categorie a avut una dintre cele mai dificile evolutii dintre cele masurate de BrandZ.

Companiile de asigurari au suferit disproportionalitati dupa ce imprumuturile riscante au tras in jos rezervele companiilor.

Compania germana Allianz, care este prezenta si pe piata din Romania prin Allianz Tiriac, s-a dovedit a fi cea mai stabila in valoarea marcii cu un declin de doar 9%. Protejata cumva de criza financiala prin diversitatea portofoliului si a raspandirii geografice, Allianz a incheiat anul 2008 pe profit.

In general, companiile americane au o pozitie mai buna decat competitorii sau datorita portofoliilor echilibrate, care include un mix bun de produse personale precum si de business. Top 10 este format din State Farm (1) – 6,9 miliarde dolari, Allianz (2) – 5,6 miliarde dolari, Axa(3) - 3,7 miliarde dolari, ING(4) – 2,9 miliarde dolari, AllState(5) – 2,3 miliarde dolari.


Google, locul 1 la puterea brandului

Google, locul 1 la puterea brandului