Pentru a ilustra efectul direct al construirii infrastructurii asupra numarului de vizite la cinema, Greidinger da exemplul Poloniei, care in urma cu cativa ani avea o rata de 0,2 vizite anuale per cap de locuitor, dar va atinge anul acesta rata de 0,9, dupa ce au fost construite zeci de multiplexuri. In cadrul aceleiasi tari, un oras cu infrastructura foarte slaba, cum e Bialystock, va avea doar 0,2 intrari pe an per cap de locuitor, in timp ce Cracovia, un oras cu patru multiplexuri, atinge o rata de aproape 3 vizite pe an.

“Cand aduci infrastructura, vizitatorii vor veni
. Dar trebuie sa oferi infrastructura de cea mai buna calitate. Fiecare dintre scaunele folosite de noi costa 200 de euro. Daca incluzi transportul si instalarea, ajungi la 250”, spune seful Cinema City.

Potentialul pietei cinematografice romanesti a determinat compania israeliana sa semneze contracte pentru deschiderea de multiplexuri in peste 15 orase din tara. Pana acum, Cinema City a investit aproximativ 10 milioane euro in cinematografe de tip multiplex in Iasi, Timisoara, Cluj, Bacau si Pitesti – unde locatia va fi inaugurata luna viitoare.

Miza cea mare este insa Capitala, unde compania va deschide pana la sfarsitul anului doua megaplexuri, cu 36 de sali de cinema, in centrele comerciale AFI Palace Cotroceni si Sun Plaza Mall. Complexul din Cotroceni va fi cel mai mare din tara (4300 de locuri), dar si primul care va utiliza tehnologia tridimensionala IMAX, pentru care Cinema City este importator unic in tarile in care este prezent.

Investitia intr-un cinematograf de calibrul celui din Cotroceni este de 7-10 milioane de euro
si va fi recuperata, in cazul unei evolutii bune, intr-un interval cuprins intre 3 si 8 ani. In general, un cinematograf are nevoie de doi ani pentru a ajunge la maturitate, spune Greidinger. “Se deschid cu un mare succes, de fiecare data. Dar apoi cresc. De ce? Pentru ca tu, ca si consumator, la sfarsitul zilei gasesti un loc unde sa parchezi, inveti sa uiti cinematograful la care mergeai inainte, gasesti un restaurant care sa-ti placa in mall. Pana ajungi sa te simti ca acasa”.

Pentru a-si asigura succesul inaugurarii megaplexului din Cotroceni, compania va investi peste 500.000 euro intr-o campanie de promovare, incluzand atat publicitate cat si actiuni de PR. Compania de relatii publice a Cinema City in Romania este Civitas Global Ketchum, iar cea care furnizeaza serviciile de media este Mediaedge:cia. Pentru lansarea IMAX, compania va organiza un pitch separat de media, potrivit Corinei Gonteanu, director de marketing la Cinema City Romania.

Cat despre vanzarea de spatiu publicitar pe ecranele cinematografelor, Greidinger spune ca a inregistrat o usoara crestere in primele luni ale anului, pe pietele pe care sunt prezenti (Israel, Polonia, Ungaria, Cehia, Bulgaria si Romania). Publicitatea pe ecranele de cinema reprezinta aproximativ 25% din veniturile aduse de vanzarea biletelor. La asta se mai adauga proiectele speciale realizate cu diverse branduri.

Criza financiara aduce mai multi oameni in salile de cinema


Numarul de vizite la cinema a crescut cu aproximativ 20% in primele luni ale anului, atat pe plan international, cat si local, sustine seful Cinema City. Principalul motor de crestere este, surprinzator, criza financiara.

“In business-ul de cinema, competitia noastra nu este divertismentul de acasa
. Noi nu concuram cu DVD-urile sau cu televiziunea sau cu Internetul. Asta o face fiecare in intimitatea casei. Competitia noastra, in afara de celelalte cinematografe, sunt restaurantele, cluburile, pub-urile, excursiile, vacantele. Toate activitatile pe care le faci afara din casa, inclusiv shopping-ul, reprezinta o competitie pentru noi”. Atata timp cat cinemaul ramane una dintre cele mai ieftine variante de divertisment in afara casei, oamenii vor apela la ea pentru a economisi.

Pe de alta parte, criza ingreuneaza extinderea pe piata multiplexurilor, prin amanarile sau chiar anularile de proiecte din partea dezvoltatorilor de mall-uri.

Multiplexuri versus cinematografe traditionale


Chiar daca unii operatori de multiplexuri de pe piata romaneasca, precum Hollywood Multiplex, au investit in cumpararea si reconditionarea cinematografelor traditionale, cu un singur ecran (in acest caz, CinemaPRO), Cinema City nu isi propune sa investeasca intr-un astfel de proiect. “Suntem in afacerea de multiplexuri, asta stim sa facem. Avem un singur cinematograf istoric in Israel cu un singur ecran, dar toate celelalte sunt multiplexuri si punem accentul pe obiectivul nostru de a crea din asta un obicei de mers la cinema”, spune Greidinger.

Cu toate acestea, un cinematograf traditional ar putea avea succes, in opinia managerului, daca este reconditionat si daca filmele care ruleaza acolo sunt alese pe o anumita linie. Un astfel de cinematograf si-ar putea crea un public fidel.

In 2007, doar 11% dintre salile de cinema din Romania faceau parte din multiplexuri, insa acestea incasau 79% din veniturile totale. Acum, probabil ambele procente au crescut in favoarea multiplexurilor.

Cota de piata de 25% in 2010

In afara de cele doua megaplexuri pe care le va inaugura la toamna, Cinema City a mai semnat pentru alte 4 multiplexuri in Bucuresti, in zone precum Colentina si Titan. Compania a negociat extinderea in orase precum Arad, Satu Mare, Baia Mare, Oradea, Cluj Napoca, Brasov, Botosani, Constanta, urmarind sa obtina o cota de piata de 25%, in 2010. Anul trecut, operatorul israelian a avut venituri de 189 milioane euro.