"Veniturile din publicitate au scazut, in principal, din cauza numarului mic de clienti, iar televiziunile s-au vazut in situatia de a a lasa din pret, pentru a nu avea calupurile de publicitate goale. Numarul ofertelor de publicitate a scazut atat de mult incat anumite televiziuni au ajuns in situatia de a avea doar doua spot-uri intr-un calup de publicitate", explica surse din industria de publicitate, citate de NewsIn.

Potrivit acelorasi surse, pretul punctului de rating de la Pro TV a scazut de la 650 de euro, cat era anul trecut in prime-time, la aproximativ 430 de euro, anul acesta, in timp ce punctul de rating de la Antena 1 a ajuns la 300 de euro anul acesta, de la 450 de euro in 2008. Preturile punctelor de rating sunt, insa, strict orientative, avand in vedere faptul ca se negociaza pe fiecare contract in parte, in functie de mai multe variabile, printre care volumul de publicitate.

"In momentul de fata, nu mai exista un pret standard al punctului de rating, de care televiziunile sa tina cu dintii. Se negociaza diferit cu fiecare client. Anul trecut, fiecare canal de televiziune avea un anumit pret pentru punctul de rating, acum insa nu se mai respecta acest lucru. Se negociaza pe fiecare deal, la prima strigare televiziunile iti prezinta pretul de anul trecut, insa, pe parcursul negocierilor, acest pret scade in cele mai multe cazuri", mai spun surse din industria media.

Audienta medie pe minut a posturilor de televiziune din Romania, pentru mediul urban, a crescut, in prima jumatate a lui 2009, cu 227.000 de telespectatori fata de cea din 2008, cand era de 1.804.000 telespectatori, potrivit datelor furnizate de institutul de cercetare de piata GfK.

In primele sase luni ale anului 2009, postul de televiziune Pro TV a inregistrat o audienta medie de 340.000 de telespectatori pe minut in mediul urban (3% rating si 14,8% cota de piata), cu 42.000 mai multi decat a avut, in medie, in 2008.

Postul Antena 1, al doilea in topul audientelor, a inregistrat, de asemenea, o crestere a mediei zilnice de telespectatori din urban, de la 205.000 de telespectatori, cat avea in 2008, la 282.000 telespectatori in primele sase luni ale acestui an.

Postul de stiri Realitatea TV a reusit, in prima jumatate a acestui an, o performanta fara precedent pentru o televiziune care a inceput ca statie de nisa, urcand pe podium in topul general al audientelor. Realitatea TV s-a clasat pe locul trei in perioada 1 ianuarie-30 iunie 2009, cu o medie de 137.000 de telespectatori din mediul urban in fiecare minut. Cifrele de audienta din prima jumatate a anului 2009, rating mediu 1,2 pe urban, arata o crestere semnificativa fata de anul trecut, cand postul de stiri s-a situat pe locul patru in clasamentul general al televiziunilor, cu un rating mediu de 0,9.

Doctorul in sociologie Marian Petcu, autor al cartii "Sociologia mass media", a explicat motivul pentru care, in primele luni ale anului 2009, s-a inregistrat o crestere a numarului de telespectatori pe minut fata de anul trecut: "Oamenii s-au uitat mai mult la televizor, in prima perioada a acestui anului, ca urmare a cresterii gradului de saracie, in lipsa mijloacelor alternative de petrecere a timpului liber. Ignoranta si saracia duc, invariabil, la cresterea interesului pentru programele TV".

Petcu a comentat si nevoia de informare a oamenilor, in perioada de criza si nu numai. "Stirile sunt, in general, o institutie sociala, le ofera oamenilor informatii, pentru a-si rezolva anumite nevoi, pentru a se orienta, pentru a le conferi un sentiment de confort. Intotdeauna oamenii sunt mai interesati de stiri decat de alte programe".