In opinia lui Alain Heureux, criza financiara a incetinit ritmul de crestere al pietei de publicitate online din Europa, insa industria a continuat sa se dezvolte.

“Majoritatea pietelor mature cresc si vor creste in continuare cu 4-8% fata de anul trecut, in timp ce industriile in curs de dezvoltare raporteaza avansuri de doua cifre”, spune Heureux (foto).

Actualul context economic a generat o crestere a interesului companiilor pentru mediul digital, acestea majorand ponderea bugetului alocat promovarii online, in timp ce investitiile in media traditionale au inregistrat un recul.

Ce a schimbat in bine criza economica? “In mod natural, datorita obsesiei pentru masurarea rezultatelor, mai ales in aceasta perioada de criza, search-ul si targetarea au crescut intr-un ritm impresionant, subliniind importanta unui raspuns direct din partea platformelor noastre.Printre principalele tendinte se numara cresterea importantei publicitatii video, implicarea utilizatorilor in retelele sociale, accent pe eficienta si relevanta”, explica Alain Heureux.

Printre solutiile propuse de presedintele IAB Europe pentru depasirea treptata a acestui context dificil se numara evidentierea oportunitatilor pe care platformele digitale le pot oferi brandului.

“De asemenea, trebuie sa le demonstram marketerilor ca emotiile, loialitatea pentru un brand anume, impactul si notorietatea unei marci pot fi atinse foarte bine in mediul online“, adauga Heureux.

Potrivit estimarilor sale, piata de publicitate online din Europa va atinge anul acesta valoarea de 15 mld. euro. Piata de publicitate online din Europa s-a situat anul trecut la valoarea de 12,9 mld. euro, in crestere cu 20% fata de 2007, in ciuda contextului economic dificil.

Publicitatea online din Slovenia, la proba ‘rezistenta’

Piata de publicitate online din Slovenia, care s-a situat anul trecut la valoarea de 20 mil. euro potrivit unui raport realizat de IAB Europe si PricewaterhouseCoopers, a inregistrat o incetinire a ritmului de crestere in primele luni ale anului, pe fondul crizei financiare. “Putem spune ca industria «rezista». Am avut un inceput de an timid, insa credem ca vom reusi sa crestem potrivit planurilor pana la sfarsitul acestui an”, declara Zoran Savin, presedintele IAB Slovenia.

Potrivit acestuia, in ultimele 12 luni de la prabusirea Lehman Brothers peisajul media s-a modificat, in sensul in care veniturile din publicitate ale ziarelor au scazut dramatic, TV-ul si-a mentinut cota de popularitate ca mijloc de promovare, iar marketerii au acordat o atentie mai mare rezultatelor unei campanii.

O tendinta observata pe piata de publicitate online din Slovenia a fost orientarea companiilor catre marketingul prin retele sociale, acest mijloc de comunicare fiind inclus din ce in ce mai mult in mix-ul de marketing.

“Oamenii au inteles potentialul online-ului si al altor platforme interactive. Oamenii au inceput sa experimenteze mai mult, sa inteleaga rezultatele si sa le evalueze in mod constant”, spune Zoran Savin.

In prezent, industria de profil s-a intors la nivelul din 2007 ca urmare a crizei economice, estimeaza oficialul IAB Slovenia, insa pana la finalul acestui an piata de publicitate online locala s-ar putea situa aproape de valoarea raportata in 2008.

Publicitatea online din Ungaria, crestere sub 10%

Criza financiara a afectat si industria de publicitate online din Ungaria, insa impactul nu a fost atat de mare ca in cazul altor sectoare.

Veniturile din publicitate ale presei scrise au scazut, fapt ce a dus la un numar mare de disponibilizari, situatie prin care au trecut si agentiile de media.

“Disponibilizari au existat si in cazul media online, insa majoritatea au facut parte din procesul de reorganizare si au contribuit la imbunatatirea unor structuri deficitare. In ceea ce priveste display advertising-ul, acesta a inregistrat o usoara scadere, compensata insa de avansul dinamic afisat de SEO (search engine optimization). Astfel, piata va reusi sa creasca cu 5 pana la 10% anul acesta. Ca o remarca interesanta, putem spune ca online-ul a reprezentat singurul mediu in care preturile/cifrele s-au modificat zilnic (de exemplu rata de interes)”, afirma reprezentantii Carnation Ungaria.

“Online-ul a fost cel mai castigat in conditiile actuale”, sustin oficialii Carnation Ungaria. Chiar daca nu a depasit rata de crestere de 40%, inregistrata in trecut, online-ul a continuat sa se dezvolte, urmand sa atinga in 2009 o valoare cuprinsa intre 81 si 85 mil. euro. In 2008 piata a atins nivelul de aproximativ 78 mil. euro, potrivit datelor IAB Ungaria. In 2010 piata ar putea avansa cu 10 pana la 20%.

“Unirea eforturilor intregii industrii in vederea comunicarii oportunitatilor pe care online-ul le ofera este cruciala. Trebuie sa intarim pozitia online-ul in media: acest canal este uneori mai eficient decat altele, mai ales in conditiile economice actuale”, conchid reprezentantii Carnation Ungaria.

Cititi si Ce au invatat managerii din publicitatea online in primul an de criza

Publicitatea online din Europa, avans de 20% in 2008. Ce urmeaza?

Publicitatea online din Europa, avans de 20% in 2008. Ce urmeaza?