Piata din Romania va avea cel de-al treilea cel mai mare ritm de crestere din regiunea Europei Centrale si de Est, dupa cea a Turciei (cu o rata medie anuala de crestere de 13%) si a Rusiei (9,3%). Cresterea pietei locale de media se va situa peste rata medie a intregii regiuni (8,3%), avand un ritm dublu de crestere fata de media regiunii EMEA (Europa, Orientul Mijlociu si Africa) – 4,6%. Cele mai mari trei piete media din Europa Centrala si de Est in 2014 vor fi cele ale Rusiei (25,6 miliarde dolari), Poloniei (10,9 miliarde dolari) si Turciei (9,7 miliarde dolari).

Piata de media si divertisment include agentiile de publicitate si de media, companiile de televiziune si de presa, furnizorii de servicii de Internet, piata de carte si de jocuri video, a explicat pentru Wall-Street Ruxandra Bandila, Marketing & Business Development Director, PricewaterhouseCoopers Romania. „Cifrele nu se dubleaza, sunt calculate dupa metodologia internationala PwC”, a precizat ea.

Cel mai dinamic segment al pietei romanesti de media si divertisment va fi cel al accesului la Internet,
unde cheltuielile se vor dubla in urmatorii cinci ani, de la 810 milioane dolari in 2009 la 1,6 miliarde dolari in 2014. Investitiile in publicitate vor avea de asemenea un avans semnificativ, ajungand de la 417 milioane dolari in 2009 la 747 milioane dolari in 2014. In schimb, cheltuielile consumatorilor finali pentru servicii de media si divertisment, excluzand cheltuielile pentru accesul la Internet, vor inregistra un ritm lent de crestere, de 1,9% in perioada analizata de raportul PwC, ajungand la o valoare de 1,15 miliarde dolari in 2014.

Piata globala de media si divertisment va inregistra o rata anuala medie de crestere de 5% in urmatorii cinci ani
, ajungand la orizontul anului 2014 la 1,7 trilioane dolari, in crestere fata de cele 1,3 trilioane dolari, in 2009. Regiunea cu cea mai rapida crestere estimata este cea a Americii Latine, cu o rata medie anuala de crestere de 8,8% pana in 2014, pana la 77 miliarde dolari. Regiunea Asia Pacific se claseaza pe locul secund cu o rata de crestere de 6,4%, ajungand la 475 miliarde dolari. Europa, Orientul Mijlociu si Africa (EMEA) ar putea inregistra o crestere anuala medie de 4,6% pana la 581 miliarde dolari in 2014. Piata nord-americana va avea cea mai lenta evolutie si se estimeaza ca va creste cu o rata anuala medie de 3,9%, pana la 558 miliarde dolari in 2014.

Desi oamenii sunt constienti de migrarea inevitabila catre zona digitala, felul in care se va produce aceasta, precum si ritmul schimbarii variaza in functie de piata. De exemplu, explozia Internetului mobil a avut deja loc in Japonia, tara care cumuleaza 53% din cheltuielile globale pentru accesul la serviciile de Internet mobil in 2009, in vreme ce alte tari sunt de abia la inceputul dezvoltarii acestui tip de servicii.

Publicitatea reia cresterea, dar nu va atinge nivelurile anterioare crizei

Cheltuielile de publicitate nu se asteapta sa ajunga la nivelurile anterioare crizei. In 2014, cheltuielile de publicitate din Statele Unite se vor situa in continuare cu 9 procente sub nivelul atins in 2006. La nivel global, investitiile in publicitate vor inregistra o rata anuala medie de crestere de 4,2% de la 406 miliarde dolari in 2009, la 498 miliarde dolari in 2014. Publicitatea online si cea TV vor fi singurele segmente media in care cheltuielile vor depasi 100 miliarde dolari in 2014.

Estimarile reflecta fragmentarea pietei si schimbarile comportamentului consumatorilor. Brandurile isi schimba orientarea dinspre publicitatea intr-un anumit mediu de comunicare, catre marketingul prin continut.

Tendinte in comportamentul consumatorului


Potrivit PwC, schimbarea comportamentului consumatorului in urmatorii cinci ani va genera trei mari fenomene:

Influenta sporita a tehnologiei mobile: Perfectionarea tehnologiei va duce la aparitia unor terminale mobile multi-functionale, convergente si inter-operabile care vor functiona ca o platforma de consum pana la sfarsitul lui 2011. Consumatorii cer din ce in ce mai mult „ubicuitate”, continutul regasindu-se in tot mai multe terminale care permit interactivitate sporita si confort in utilizare. Acestia folosesc telefoanele mobile in noi moduri, descarcand de pe Internet din ce in ce mai multe aplicatii pentru telefoanele mobile („apps”) care sa le usureze viata. Abilitatea de a consuma si de a interactiona cu informatia oricand si oriunde – si de a impartasi experiente prin intermediul retelelor de socializare – va deveni o parte integranta a vietii oamenilor.

Cresterea importantei Internetului asupra oricaror altor forme de consum de media: Folosirea Internetului este acum o experienta unificatoare pentru consumatorii de pretutindeni – iar asteptarile acestora de a avea o interactivitate de tipul celei oferite de Internet se rasfrang asupra tuturor segmentelor media. Aceasta tendinta este deosebit de clara in televiziune. De asemenea, oamenii cumpara reviste si ziare din ce in ce mai mult in format electronic, care pot fi incarcate pe tablete mobile cu acces la Internet sau folosesc servicii muzicale personalizate, de tipul Pandora.

Disponibilitatea din ce in ce mai mare de a plati pentru continut – alimentata de experientele de consum satisfacatoare si de gradul mai ridicat de confort: Consumatorii sunt mai doritori sa plateasca pentru continut atunci cand este insotit de confort si flexibilitate in folosinta, personalizare, precum si experienta unica, imposibil de regasit in alta parte. Relevanta locala va deveni de asemenea importanta pentru consumatori.

„Folosirea Internetului a devenit o experienta unificatoare pentru miliarde de oameni din intreaga lume, iar aceasta duce la o „re-socializare” a experientei de consum media. In mod traditional, lectura cartilor sau a ziarelor a fost o experienta solitara. Combinatia dintre accesul digital, mobilitate si retelele sociale duce la migrarea consumului media de la o activitate individuala la o experienta sociala, consumatorii folosind retelele sociale pentru a discuta si pentru a-si impartasi opiniile si continutul pe care il genereaza”, a spus Dinu Bumbacea, Partener, Lider al Grupului pentru Industria Telecom, Media si a Divertismentului in cadrul PricewaterhouseCoopers Europa Centrala si de Est.

Cifrele raportului

• Au fost 12 tari in 2009 ale caror cheltuieli pentru industriile media si divertismentului au depasit 20 de miliarde dolari, incepand cu Statele Unite care au cheltuit 428 de miliarde dolari si Japonia cu 164 de miliarde dolari. Dintre primele tari, Republica Populara Chineza va fi de departe piata cu cea mai ridicata rata anuala medie de crestere, in jur de 12%, alimentata de o economie vibranta si o crestere spectaculoasa a gradului de penetrare a Internetului broadband care duce la stimularea altor segmente de piata. Japonia va fi piata matura cu cel mai lent ritm anual mediu de crestere, cu aproximativ 2,8% anual.

• Cheltuielile pe accesul mobil sau prin cablu la Internet vor spori de la 228 miliarde dolari in 2009, pana la 351 de miliarde in 2014.

• Piata globala de publicitate va avea o relativa stagnare in 2010, o crestere ceva mai buna in 2011 si o revenire la o crestere de aproximativ 5% in 2014. Per total, cheltuielile totale de publicitate vor creste cu o rata anuala medie de 4,2% de la 406 miliarde dolari in 2009 la 498 miliarde dolari in 2014.

• La nivel global, piata jocurilor video va creste de la 52,5 miliarde dolari in 2009 la 86.8 miliarde dolari in 2014, cu o rata anuala medie de crestere de 10,6%. Aceasta va fi cea de-a doua piata in functie de ritmul de crestere dupa cea a internetului prin cablu sau mobil, dar va fi cea mai rapida piata in ceea ce priveste consumul la utilizatorul final, inaintea abonamentelor TV si a taxelor pentru licentele de emisie.

• Piata abonamentelor TV si a taxelor pentru licentele de emisie va creste de la 185,9 miliarde dolari in 2009 la 258,1 miliarde dolari in 2014, o rata anuala medie de crestere de 6,8%. Aceasta va depasi ca ritm de crestere publicitatea TV, care va inregistra o rata anuala medie de crestere de doar 5,7%.

• Valoarea globala a segmentului de reviste a scazut cu 10.6% in 2009. PwC anticipeaza inca o contractie de 2,7% in 2010, o piata in stagnare in 2011 si o crestere modesta in perioada 2012-2014. Drept rezultat, cheltuielile totale pe acest segment vor insuma 74 miliarde dolari in 2014, suma corespondenta unei rate anuale medii de crestere de 0,7%.

• Cartile educationale in format electronic vor creste cu o rata anuala medie de 36,5% la nivel global pe parcursul intregii perioade analizate, insa vor reprezenta in continuare doar 6% din cheltuielile globale pe carti educationale la nivelul anului 2014.

Raportul PricewaterhouseCoopers Global Entertainment & Media Outlook 2010-2014, aflat la cea de de-a 11-a editie anuala, contine o analiza detaliata si prognoze pentru 13 segmente majore de piata din patru regiuni de pe glob: America de Nord (SUA, Canada), EMEA (Europa, Orientul Mijlociu si Africa), Asia Pacific si America Latina.