Dragos Novac este unul dintre cei mai cunoscuti oameni din online-ul romanesc, managing director la Metropotam.ro si co-fondator la Krogos Software, inca din 2003. El are experienta in mai multe domenii, fiind masterand in economie.

Wall-Street.ro: Pe ce proiecte ai ales sa te axezi in perioada de criza, dintre Metropotam, Urbee, Coolio si altele pe care le ai in portofoliu?
Dragos Novac: De doi ani ne axam exclusiv pe Metropotam si Urbee. Am realizat ca nu merita sa ne raspandim eforturile financiare si pe celelalte proiecte asa ca pe acelea le-am pus la conservare.

W-S.ro:
Cum merge partea de mobil, cati utilizatori atrageti?
DN: Nu conteaza cati utilizatori sunt, conteaza cati bani vin. Si sunt la fel de putini ca atunci cand noi ne-am apucat sa facem pionierat - am fost primii din Romania care au scos o astfel de aplicatie pentru mobil, pentru consumatori. Daca Internetul merge atat de prost, de ce ar merge mobilul mai bine? Mobilul este cum era Internetul in anul 2000. Tu ai auzit de vreo campanie pe terminale mobile?

W-S.ro: Sunt cateva.
DN: Nu sunt campanii notabile, sunt componente ale campaniilor mari, de pe alte medii. Sunt mici cifrele si pana nu creste Internetul la o suma semnificativa nu ma astept sa creasca, desi folosirea la nivel de consumator evolueaza. Agentiile de media nu sunt interesate sa faca astfel de campanii pentru ca nu este eficient si pe ele asta le intereseaza, intr-un final.

W-S.ro: In SUA este un curent main-stream cel al mobilelor si al campaniilor pe ele.
DN: Pai si ce treaba are Romania cu ce se intampla in SUA? Nu are legatura. E doar un vis, in cati ani crezi ca va ajunge si Romania la nivelul de peste Ocean? In schimb, la nivel de consumator, din ce in ce mai multi oameni sunt pe mobil si ma astept sa creasca segmentul de servicii, nu piata de advertising pe mobil.

W-S.ro: Cum stai cu time managementul, mai ai timp sa scrii pe blog, sa te implici pe Twitter sau alte lucruri adiacente muncii?
DN: Stau foarte prost cu timpul liber. Prea multa munca pentru mult prea putini bani. Dar banuiesc ca toata lumea este asa, in piata. Este o perioada foarte proasta, mai proasta ca in 2010.

Nu se poate vorbi de o revenire a pietei de online

W-S.ro: Se vorbeste de reviriment, totusi, de o revenire a pietei. Oamenii sunt mai optimisti in ceea ce priveste piata de publicitate online.
DN: Si s-a intamplat? Chiar in wall-street.ro scrie de scaderea pietei de publicitate online pe primul trimestru. Nu stiu ce s-a intamplat pe trimestrul doi, dar nu este pe plus, cred ca e cam la fel – scadere de 10% fata de aceeasi perioada anului trecut. Orlando Nicoara (seful Mediafax Group – n.r.) este singurul care spune ca piata creste, dar din alte motive, stiu eu care. Nu stiu de altii care sa fi spus ca piata creste. Totul pleaca de la consumul populatiei iar economia Romaniei nu merge in mai bine, consumul nu e ok si mai sunt probleme prin Grecia, Portugalia, Irlanda care ne afecteaza. Criza inca nu s-a terminat si daca as sti cand s-ar termina, m-as imbogati.

Jucatorii din publicitatea online cad de acord: Un prim trimestru sub asteptari

Jucatorii din publicitatea online cad de acord: Un prim trimestru...

W-S.ro: Nu crezi in studiul IAB si PricewaterHouseCoopers care indica o evolutie a pietei pe 2010, la 20 mil. euro?
DN: Nu stiu studiul IAB, habar nu am, nu pot sa am o parere despre ceva ce nu am citit. Am aflat de la tine, acum, despre el. Unde sunt banii aceia, care se spune ca sunt mai multi? S-au mai castigat market share-uri, e adevarat, unii au pierdut.

Publicitatea online CRESTE: 20,4 MIL. euro in 2010

Publicitatea online CRESTE: 20,4 MIL. euro in 2010

W-S.ro: Cine crezi ca s-a miscat bine?
DN: Pro-ul. Adrian Sarbu este reteta succesului acolo.

W-S.ro: In acest context negativ, ce optiuni noi veti lansa pe Metropotam pentru a va mentine competitivi pe o piata concurentiala?
DN: Nu incercam sa lansam feature-uri, noi incercam sa facem un business. Nu gandim la acest nivel, ci la profitabilitate si la optimizare. Am fost profitabili in 2010 si am bugetat si anul acesta sa fim profitabili. Nu as putea sa spun la ce nivel de profitabilitate. La cinci luni suntem un pic sub ce am bugetat. Mai mult nu pot spune.

In 2010 am luat in calcul un exit. Acum, nici vorba de asa ceva.

W-S.ro: Care sunt principalele provocari pe anul acesta?
DN: De aproape un an tranzitionam Metropotam de la un site de publishing la o platforma. Este deja totul pe site, mai este de codat, “in spate”. E o platforma de lifestyle, dorim sa crestem interactiunea, nu ne bazam 100% pe articole publicate de oameni. Sunt inregistrati deja circa 12.000 de persoane si acestora le servim materiale relevante pentru ei, bazate pe gusturile lor, printr-un algoritm special. Am creat si cateva jocuri interactive prin intermediul carora dorim sa aflam profilul lor. Deocamdata ne aflam in testing, in toamna-iarna speram ca o sa fie gata, si o sa facem si un facelift Metropotam-ului.

W-S.ro: Ce pondere din informatiile pe care “le disecati” pe Metropotam le aflati voi, direct, si cam cate ponturi vin de la cititori?
DN: Job-ul nostru este sa stim noi tot ce misca. Daca angajatii mei nu afla, e o problema, inseamna ca nu au ce cauta in business-ul acesta. Dar primim si destule ponturi de la cititori, pe care le apreciem si le folosim deseori. Metropotam e un brand iubit si foarte multi il sustin. 90% din vizitatori au varste intre 18-35 de ani, este un produs de nisa.

Citeste si:

W-S.ro: Unde vezi Metropotam peste doi ani? Te gandesti la un exit sau o sa vrei sa cresti proiectul in continuare?
DN: Anul trecut ma gandeam la un exit, anul acesta ma intereseaza sa construiesc un business in continuare. In urmatorii trei ani nu cred ca o sa fie exit-uri interesante, si nu vorbesc de cele marunte ci de bani adevarati, nu “doi euro pe trei orgolii”. Ma astept ca in urmatorii trei ani sa se creeze o piata interesanta, pentru ca in prezent nu prea este. Pentru fonduri internationale care stau pe un miliard, un miliard jumatate, o piata care se apropie de 20 milioane de euro e neinteresanta.

W-S.ro:
Daca ti s-ar oferi acum 1 mil. de euro, ai vinde?
DN: Astea sunt cifre mici. Nu as vinde, nu ne gandim la exit, nu e deloc un moment bun.

W-S.ro: Care sunt concurentii tai directi, mari, in prezent?
DN: Port.ro si Cinemagia.ro. Sunt foarte sus ca nivel de trafic si ofera cam aceleasi servicii. Cinemagia mi se pare unul dintre cele mai bune site-uri din Romania, fac o treaba foarte buna oamenii aceia.

W-S.ro: Cati oameni sunt acum la Metropotam si cum a fluctuat si va fluctua numarul acestora?
DN: Acum suntem cam 10 oameni, colaboratori si full time. Anul trecut am concediat cativa, vreo 5-6, si in prezent nu avem in plan sa mai angajam.

Publisherii produc continut slab, dar bun pentru motoarele de cautare

W-S.ro: Ce ai remarcat pe piata de online, de publishing, in ultimii ani?
DN: E o chestiune de sistem. Multi se axeaza pe producerea de continut slab, doar pentru motoarele de cautare, si foarte putini creeaza valoare pentru utilizatori. Si asta este in concordanta cu mersul pietei.

W-S.ro: Si voi nu faceti acelasi lucru?
DN: Noi nu scriem pentru motoarele de cautare. Noi scriem in principiu pentru utilizatorii nostri. Este chiar un punct slab al nostru. De ceva timp a inceput sa ne preocupe factorul asta, am observat ca multe agregatoare ne copiaza si sunt peste noi in motoarele de cautare, asa ca am inceput si noi sa ne punem problema. Scopul nostru ramane insa sa avem o comunitate umana, nu niste “boti” de la Google.

W-S.ro: Ce proiecte ti-au atras atentia in ultimul timp pe online, in Romania?
DN: Nu s-au lansat proiecte interesante, mari, in ultimii doi ani. Daca nu sunt bani in piata, de ce ar aparea? Este un cerc vicios, economia proasta, industria e de doi lei, de unde sa faci bani? Si piata o spune – daca in ultimii doi ani nu e niciun proiect nou lansat, de amploare, de ce ar fi interesanta piata aceasta pentru fondurile de investitii?

W-S.ro: Dar oamenii din online cum ti se par, fata de acum ceva ani?
DN: Pai sunt cam aceleasi nume. Au mai invatat online in ultimul timp. Daca tot se confrunta cu aceleasi probleme de acelasi timp, s-au mai obisnuit cu mediul acesta. Din pacate in mediul online, nu sunt bani. Toata lumea isi doreste sa creasca piata, este insa “wishfull thinking” (gandire pozitiva/dorinte – n.r.).

Creste gradul de educatie al internautilor romani

W-S.ro: Sa vorbim si de lucruri pozitive. Spune-mi care sunt, in opinia ta, doua lucruri bune pe care le-ai remarcat in online-ul romanesc in ultimii doi ani.
DN: (dupa cateva secunde de gandire) Utilizatorii cunosc mult mai bine Internetul, filtreaza mai bine informatiile si deosebesc mai rapid un continut de valoare de unul slab, apreciaza branduri. Au un grad de educatie mult mai buna pentru ca, la fel ca antreprenorii din online, si ei au ceva ani in spate, de experimentat si de browsing. Acest lucru ar putea impinge dezvoltarea pietei si implicit sa aduca bani pe acest segment.

W-S.ro: Ce segment merge bine pe online-ul romanesc, in prezent, din punctul tau de vedere?
DN: Cupoanele. Am pierdut numarul site-urilor pe la 30-40. Publishing-ul merge, atata timp cat tii costul CPM-ului foarte jos. De aia nu se mai creeaza valoare, toata lumea face push pe afisari – oameni platiti putin care sa scrie cat mai multe articole si cat mai vizualizate. In business-ul asta castiga cine are CPM-ul cel mai ieftin. Este o piata de supravietuire astazi, cunosc foarte multe site-uri cu probleme. De fapt, daca ma gandesc mai bine, nu stiu de un site care sa o duca foarte bine.

W-S.ro: Ce proiecte internationale urmaresti?
DN: In ultima vreme nu prea mai urmaresc ce-i drept, sunt prea ocupat cu ce fac pe aici. Mai citesc blog-uri, am vreo 600 de feed-uri. Nu prea citesc din Romania, mi se pare mai interesant sa accesez stiri din afara.

W-S.ro: Cum arata o zi din viata ta, din timpul celor cinci zile lucratoare?
DN: Muncesc de cand ma trezesc, pana cand ma culc. Din 2003 nu am mai avut o zi de munca “clasica”. Ma intalnesc cu multi oameni, calatoresc mult si in afara, la conferinta, cu parteneri. Sunt bune conferintele, pentru networking mai ales. Folosesc des smartphone-ul si laptop-ul, am si tableta dar mi se pare mai mult o jucarie.

Este randul tau. Crezi ca piata de online iese din criza sau este inca influentata negativ de fluctuatiile economice? De ce (nu)? Comenteaza mai jos.