Lansarea “celei mai mari librarii digitale din Romania” de catre magazinul online Elefant.ro a reprezentat un pretext pentru a aduce fata in fata mai multi oficiali ai unor edituri locale precum si internationale de carte, ei aratandu-si sustinerea pentru formatul electronic care reprezinta “viitorul lecturii”. Vezi declaratii ale oficialilor companiilor si te invitam sa iti spui parerea despre carti digitale, mai jos.
Elefant.ro a demarat proiectul platformei digitale la inceputul anului 2011 prin adaugarea de eReadere, tablete si accesorii dedicate in por0ofoliul de produse. Colectia de carte electronica include carti ale autorilor romani si straini, titluri de fictiune si nonfictiune publicate „de cele mai bune 20 de edituri din Romania”. Per total, Elefant.ro, proiect al lui Ion Sturza, fost director general al Rompetrol, a lansat circa 500 de titluri in limba romana.

Pana la finalul anului, cu sustinerea editurilor, compania urmareste sa lanseze inca circa 150 de titluri iar pana in vara lui 2012 doresc sa ajunga la 1.000 de titluri de carte in format digital.

Circa 30-40% din veniturile provenite din vanzarea cartilor digitale revine Elefant.ro, restul de bani ducandu-se catre edituri, conform lui Vlad Puescu (foto), digital project manager al companiei.



Piata de carte din Romania este foarte mica comparativ cu alte piete din Europa de Vest sau chiar din regiune – circa 60 de milioane de euro. Numarul de e-readere de pe piata locala este de asemenea extrem de redus, undeva la 4-5.000 de readere, conform reprezentantilor unor edituri precum Polirom, Litera sau Infocarte.ro. Oficialul Elefant.ro a completat, spunand ca pe piata locala sunt circa 20.000 de tablete.

Romanii citesc putin, acesta este adevarul. Consider ca intrarea mai puternica pe segmentul digital va creste apetitul pentru lectura si, implicit, chiar va duce la cresterea veniturilor publisherilor”, considera Dan Vidrascu, de la Editura Litera. El spune ca nu are relevanta faptul ca, in general, cartile digitale sunt mai ieftine cu pana la 50% fata de cartile pe print, traditionale. “Decat sa nu se cumpere niciuna, mai bine cumpara in format digital, mai ieftin. Nu putem vorbi de canibalizarea propriilor vanzari”.

Pretul nu este insa un factor cu adevarat important in alegerea unei carti digitale ci, pana la urma, conteaza calitatea scriiturii, comoditatea si rapiditatea cu care o poti parcurge si alte facilitati pe care ti le ofera formatul digital. “Este ciudat cum in ultimii 500 de ani, formatul in care citim cartile nu s-a schimbat fundamental. Consider ca lectura digitala reprezinta viitorul, la fel cum s-a facut trecerea de la papirus la tom si cartea cum o stim noi azi”, considera Puescu, de la Elefant.ro.

1. Vom citi mai multe carti digitale in viitorul apropiat, decat carti traditionale?

2. O sa-ti achizitionezi e-reader in viitorul apropiat?




O problema care se pune este cea a pirateriei, similara cu cea din industria muzicala. Simona Kessler, de la Simona Kessler International Copyright Agency, considera ca pirateria, mai departe de factorii evident nocivi, are si un efect profund promotional. “Autori precum Paulo Coelho sau Neil Gaiman glumesc sau chiar sprijina, intr-o masura, «piratarea» propriilor carti. Eu insami ma uit la filme luate de pe torente!”, spune ea, fara sa ezite.

Susan Schnauer (video), de la Mortenson Center for International Library Programs, University of Illinois, vine si subliniaza ca, in SUA, vanzarile de carte digitala au fost puternic influentate de trei factori. “In primul rand, Universitatile din State au sprijinit mult cartea digitala, pentru studenti. Este mult mai usor sa subliniezi, faci adnotari si, per total, sa parcurgi un text pentru studii pe tableta sau computer, decat in format clasic. Apoi, am sesizat ca cei care au fost inainte de aparitia e-readerelor conectati la noutatile tehnologice sunt un target foarte bun pentru comercializarea de e-readere. Nu in ultimul rand, tind sa cumpere tablete persoanele cu studii superioare si cu venituri superioare”, spune Schnauer.

Un alt plus al cartilor digitale, conform ei, este ca ofera intimitate. “Daca esti barbat si vrei sa citesti o carte romantica, cutumele sociale iti cam interzic sa te afisezi cu ea in public, mai ales datorita copertelor uneori foarte evidente. Insa, pe un reader, nimeni nu stie ce citesti!”, spune ea, zambind.

In SUA, conform oficialului Mortenson Center, circa 30% din vanzarea de carte este digitala. In Romania, inca nu se poate vorbi de asa ceva, piata fiind inca la inceput.

Un singur minus a fost evidentiat de reprezentantii editurilor si publisherilor, si anume faptul ca, uneori, cartea fizica atrage cititorii si prin greutatea si mirosul ei. “Uneori este altceva cand mirosi o carte, cand o simti in maini, cand este mai palpabila. Dar de obicei cei care le prefera astfel sunt cei care nu au avut timp sa experimenteze cum este lectura pe un e-reader”, spune Oana Boca, de la Polirom.

Tot vineri, libraria online Elefant.ro a anuntat disponibilitatea e-reader-ului Kobo Touch, la pretul de 700 de lei.

Considerati ca lectura digitala reprezinta viitorul cartilor, sau cei mai multi vor prefera, in continuare, lectura traditionala? Care sunt factorii pro si contra digitalizarii? Comentati mai jos.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea New Media »


Setari Cookie-uri