Este imposibil de crezut totusi ca un client isi poate achizitiona cel mai nou smartphone sau tableta lansate pe piata la un pret si de pana la 500 de lei mai mic cu tot ceea ce inseamna suport tehnic in cazul unor probleme, deci garantie, sau certitudinea ca in momentul in care soseste coletul, in realitate, clientul sa gaseasca intocmai produsul dorit.

Desi autoritatile din Romania sunt extrem de vigilente cand vine vorba de aparitia unor astfel de site-uri, venind in sprijinul tuturor clientilor nemultumiti de serviciile oferite de catre acestea, chiar si organizatiile de Protectie ale Consumatorului se vad de multe ori depasite in incercarea de a le identifica si de a le trage la raspundere.

Pe adresa redactiei a sosit un email venit din partea unui cititor wall-street.ro, care ne-a relatat pe scurt experienta pe care a avut-o cand a decis sa-si achizitioneze o tableta de pe un astfel de site “fantoma”.

«Cautand un pret mai bun pentru a-mi cumpara o tableta Samsung , am apelat la comparatorul de preturi Price.ro , unde am cautat si am gasit produsul respectiv , care, spre surprinderea mea , avea un pret extrem de competitiv - aproximativ 1.800 ron, pentru versiunea cu 3G, in timp ce in alte parti costa peste 2.500 de lei. Am accesat site-ul lor si am vazut ca au un asa-zis magazin (undeva in zona Stefan cel Mare). Am sunat, am comandat si mi s-a spus ca va ajunge comanda in 24 ore. A doua zi , m-am dus la magazin sa imi ridic produsul. Cand am ajuns, surprinza, comanda nu era la sediu. Am fost nevoit sa astept mai multe ore pana ca produsul sa soseasca in magazin. Evident, dupa ce a sosit i-am rugat pe cei de la magazin (o camaruta, mai mult !) sa imi deschida produsul sa verific ca este in conformitate cu originalul. Cutia era deja desfacuta, ii lipsea folia de protectie, in plus prezenta zgarieturi fine pe suprafata din plastic. Cei de la magazin m-au asigurat ca nu are niciun viciu de fabricatie si ca va functiona perfect. Nu am avut curiozitatea sa intreb de unde provine si de ce are un pret atat de mic. Pana la urma am cumparat-o. La nici doua saptamani de la achizitionarea ei alerg acum prin toate service-urile dupa ce s-a defectat, iar la produs am beneficiat doar de o carticica de garantie, fara bon de casa sau factura. Magazinul nu se face responsabil de produs, nu asigura primirea lui in service si nici solutionarea problemei. In concluzie nu recomand magazinul, mai ales datorita serviciilor si a nesigurantei. Degeaba au preturile ‘’bune’’ daca exista un factor de ‘teama’ din partea consumatorilor », a scris cititorul nostru in mesajul adresat wall-street.ro.

(Din motive de confidentialitate am pastrat numele magazinului si al cititorului wall-street.ro sub anonimat)

Cititorul nostru nu este un caz unic care a patit un astfel de necaz, forumurile de specialitate fiind pline de mesaje negative la adresa unor astfel de site-uri, constatand o mai mare problema in special in ceea ce priveste comercializarea de telefoane mobile, multi dintre clienti considerandu-se "tepuiti" de aceste site-uri fantoma.

Am stat de vorba cu mai multi reprezentanti, dar si cu autoritatile in incercarea de a identifica legalitatea si temeiul sub care functioneaza astfel de site-uri, dar si riscul la care se poate expune un client cumparand din aceste magazine online cat si impactul pe care aparitia acestor site-uri il poate avea asupra business-urilor deja cunoscute din mediul online.

Riscurile la care te poti expune

Este aproape evident ca aparitia acestor site-uri « fantoma » se datoreaza in special dorintei de chilipir a romanilor. Iar acest lucru, alimentat si de alti factori au condus la o crestere ingrijoratoare a numarului acestor magazine.

Insa riscurile la care un client se expune sunt inzecit mai mari decat pretul mult mai mic practicat raportat la piata.

“Riscurile sunt foarte mari, deoarece cumparatorii nu au niciun fel de garantie, nici ca produsul este unul autentic, nici ca va functiona bine, nici in cazul in care vor fi probleme de garantie sau service, acestea vor fi rezolvate de vanzator”, a declarat pentru wall-street.roMarius Ghenea (foto stanga), antreprenor in mediul online si proprietarul grupului de site-uri din portofoliul FiT Distribution (PC Fun, PC Garage, etc.).

Omul de afaceri atrage atentia asupra faptului ca orice cumparator sau consumator din Romania (si din Uniunea Europeana), beneficiaza de doi ani de garantie legala, pentru orice produs cumparat de la o firma din Romania (cu facture sau chitanta fiscala, emisa de un comerciant care are inregistrare la Registrul Comertului).

“Daca astfel produsele sunt cumparate de la un site “fantoma”, aceasta garantie de doi ani dispare, iar garantia comerciala (ce este oferita in mod normal de orice firma legala din Romania care comercializeaza asemenea produse) nu mai este valabila”, a mai precizat Ghenea.

Mai mult decat atat, Mihai Patrascu (foto dreapta), fondatorul si proprietarul magazinului online Evomag.ro, sustine ca astfel de site-uri pot comercializa produse care nu sunt originale sau care sunt « refurbished » (reconditionate – n.red.).

“Riscurile la care te expui achizitionand orice produs, cu atat mai mult cu cat este unul scump, tin de posibilitatea ca acesta sa nu fie original, sa fie un produs reconditionat o copie fidela a produsului cautat. Exista riscul ca produsul respectiv sa fie cumparat sau furat la randul sau de catre ofertant din strainatate, din depozitele magazinelor sau din orice alta sursa”, a declarat la randul sau pentru wall-street.ro – Mihai Patrascu.

De unde vine diferenta atat de mare de pret

Diferenta de pret dintre un produs comercializat prin intermediul unui site oficial, care functioneaza in legalitate, si unul al carui date de identificare sunt de negasit este una foarte mare. Asa se face ca un iPhone 5, versiunea de 16GB ajunge sa coste si cu pana la 500 de lei mai putin. Acelasi lucru este valabil si in cazul Samsung Galaxy S3, un alt smartphone foarte ravnit in Romania, care ajunge sa coste si sub 1.500 de lei, cu peste 500 de lei mai putin decat daca este achizitionat dintr-un magazin cu acte in regula, preturile fiind mereu adaptate la cursul de schimb din ziua respectiva.

“De cele mai multe ori, cumparatorii se lasa atrasi de preturile mai mici oferite, desi multi dintre ei inteleg ca acestea nu pot fi obtinute decat prin evaziune fiscala (neplata TVA, impozite si taxe de catre site-ul fantoma) si uneori si prin inselarea flagranta a clientilor (trimiterea unor produse care nu au legatura cu produsul comandat, sau chiar, in cazuri extreme, trimiterea de pietre, caramizi, cartofi sau alte “surprize” care au gramaj similar cu produsele comandate, pentru ca apoi sa poata fi eventual acuzat curierul sau alti terti care intervin pe traseul produselor”, a precizat Marius Ghenea.


Tototata, antreprenorul roman sustine ca una dintre cauzele pentru care exista o diferenta asa de mare de pret intre produsele comercializate de site-urile asa-zise “fantoma” si cele oficiale este data de procentul foarte mare al taxei pe valoare adaugata.

“TVA-ul in Romania este 24%, unul dintre cele mai mari din Europa. Daca cineva cumpara telefoane “cu sacosa” dintr-o tara cu TVA foarte mic sau inexistent (tari arabe, SUA, etc.) sau cumpara din tari de unde poate deduce TVA-ul (fie achizitii intracomunitare, fie achizitii din tari unde se poate recupera TVA-ul la vama), iar la vanzarea produselor in Romania nu mai plateste TVA, are deja un avantaj de pret de 20-25%, care deja poate explica in sine diferentele de pret”, sustine Ghenea.

In plus, fondatorului FiT Distribution spune ca retele internationale de comercializare ilegala a acestor produse, unele furate, altele contrafacute, se vand cu preturi mult mai mici decat produsele originale cumparate in mod legal de pe canalele de distributie oficiale.

“O mica parte a problemei poate fi generata si de disparitatile de moneda (de exemplu in SUA, in general produsele electronice sunt la preturi numeric similare cu cele din Europa continentala, dar in dolari si nu in euro, deci preturi sensibil mai mici decat cele din Germania, Franta sau Romania). Daca veti verifica insa preturile din Germania, Franta sau alte tari din Europa continentala, veti vedea ca preturile magazinelor online legitime de la noi, din Romania, sunt la acelasi nivel cu aceste tari europene, deci putem spune ca sunt preturi competitive. Achizitia din SUA este in multe cazuri restrictionata de site-urile americane, dar chiar si daca puteti cumpara produse electronice de la un site e-commerce din SUA, trebuie sa va uitati la toate costurile si riscurile: cost de livrare mult mai mare, timp de livrare mai lung, imposibilitatea de a beneficia de garantie in Romania (in caz de probleme, produsele trebuie trimise inapoi in SUA tot cu curierul, ceea ce inseamna de multe ori costuri prohibitive)”, a declarat antreprenorul roman.

(In imaginile de mai sus si de jos sunt doua exemple de preturi practicate de unele dintre site-urile care nu functioneaza conform legii)

“Pana si un expert poate fi pacalit”

O problema reala cu care s-au confruntat foarte multi clienti achizitionand produse de pe astfel de site-uri este ca de multe ori vanzatorul prefera sa se intalneasca direct cu clientul pentru a efectua tranzactia. Iar acest tip de intalniri au loc de cele mai multe ori in spatii publice precum parcarile sau la domiciliul clientului.

Tocmai din aceasta cauza, timpul petrecut cu produsul care urmeaza sa fie cumparat este destul de mic, vanzatorul invocand de cele mai multe ori graba sau numarul de comenzi care il asteapta – neoferindu-ti tie ca si client ragaz pentru a testa in prealabil produsul sau de a-ti da seama de originalitatea lui.

Asa se face ca un numar foarte mare de clienti sunt “tepuiti”, oferindu-li-se avantajele la inceput (pret, design, functionalitate), dar pe parcursul timpului vad ca fie culoarea se ia de pe dispozitive, fie nu functioneaza in parametri optimi sau nu mai functioneaza deloc.

Citeste si:

In acest mod, “piratii” internetului profita in primul rand de cei care nu se pricep la tehnologie, dar in plasa acestora pot pica si cei care stapanesc acest domeniu.

“Poti fi pacalit si daca esti expert! Toate telefoanele au insa un cod unic al telefonului denumit IMEI, care trebuie in primul rand verificat. In al doilea rand este foarte important sa butonezi dispozitivul pe care vrei sa il cumperi si sa te asiguri ca indeplineste toate conditiile de functionare oferite de producator – te uiti la forma si la calitatea materialelor, dar mai ales la cea a ecranului”, a subliniat Mihai Patrascu, fondatorul Evomag.ro.

(In imaginea alaturata este pretul mediu de piata al unui iPhone 5, versiunea de 16GB )

Snobismul, un stil de viata care ne caracterizeaza?

Una dintre explicatiile pentru care site-urile de acest gen au luat o amploare atat de mare tine si de gradul de snobism al romanilor, care se arunca intotdeauna la produse scumpe, care sunt destinate unui anumit tip de clienti, cu o anumita putere financiara.

“Snobismul este un stil de viata care ne caraterizeaza pe noi, ca popor, iar acest lucru nu se rezuma doar la IT ci este valabil in toate domeniile. El ne caracterizeaza, iar atata timp cat va exista snobismul, vor exista si cei care vand astfel de produse si servicii”, a continuat Patrascu.

Impactul asupra business-urilor de profil

Orice forma ilegala de comert online este poate fi o concurenta neloiala pentru magazinele online legale din Romania, apreciaza Ghenea.

“ARMO (Asociatia Romana a Magazinelor Online) ia foarte in serios aceasta problema, pe doua componente: in primul rand dorim sa informam clientii de riscurile la care se expun daca fac achizitii de la site-uri fantoma, in al doilea rand incercam sa colaboram cat mai bine cu institutiile statului pentru a stopa activitatile acestor site-uri fantoma”, a precizat antreprenorul roman.

LEGAL SAU NU: ce spun proprietarii acestor site-uri

Am incercat sa stam de vorba si cu reprezentantii mai multor magazine de acest fel in incercarea de a identifica temeiul legal sub care functioneaza.

Dintr-o lista mai lunga de astfel de magazine am selectat intamplator doua dintre acestea, dupa o cautare a unui model de telefon.

In prima instanta ne-am dezvaluit identitatea de jurnalisti si am discutat cu unul dintre proprietarii unui astfel de magazin. La auzul intentiilor si demersurilor noastre jurnalistice, persoana a devenit extrem de iritata de discutie, sustinand legalitatea sub care opereaza si grabind discutia pe motiv ca apelul era in roaming.

“Bineinteles ca functionam legal. Cine a mai cumparat de la noi stie ca oferim produse originale. Fiecare magazin are propriul sau furnizor. Si da, produsele sunt importante”, a declarat acesta pentru wall-street.ro.

Dupa ce am observat ca a ne dezvalui identitatea nu functioneaza am incercat sa abordam si cel de-al doilea magazin online. Discutia a decurs cat se poate de colocvial, curiozitatea noastra finala fiind legalitatea sub care opereaza si modul in care sunt vandute aceste produse.

“Daca ati ajuns la noi pe site inseamna ca v-a fost recomandat, deci nu aveti de ce sa va faceti griji de originalitatea produselor. Ele sunt conforme, in plus sunt acoperite si de garantie, aceasta fiind oferita la unul dintre service-urile noastre din zona Unirii”, a precizat persona contactata de noi.

Interlocutorul a mai precizat ca livrarea produselor se face fie prin intermediul unui serviciu de curierat rapid dar si posibilitatea de a se intalni direct cu clientul in zona Unirii – Timpuri Noi.

Intrebat de wall-street.ro de ce pe site nu exista datele de identificare ale companiei si daca opereaza in mod legal, reprezentantul magazinului online a intrebat deranjat: “Dar eu v-am intrebat pe dumneavoastra cat castigati? Produsele sunt originale, nu aveti de ce sa va faceti griji”, a mai spus acesta.

Legalitatea, sub semnul intrebarii: sfaturi de la autoritati

Marea majoritate a site-urilor “fantoma” care comercializeaza astfel de produse nu dispun de date de identificare, ceea ce pune la indoiala existenta unul temei legal de functionare asemenea unui site de cumparaturi online certificat.

Autoritatea Natioanala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) efectueaza periodic verificari ale adreselor web in urma plangerilor primite, bazandu-se pe prevederile OG 130/2000 care fac referire la regimul juridic al contractelor la distanta.

Potrivit art. 3 lit. a si art. 4 lit. c se mentioneaza obligativitatea informarii clientului cu privire la identitatea comerciantului,daca este vorba de plata anticipata sau nu si de adresa acestuia.

“Primul semn de intrebare atunci cand accesam un site de unde am vrea sa cumparam ceva poate sa apara atunci cand descoperim ca vanzatorul nu poate fi identificat, iar reclamatiile pot fi facute doar catre o simpla adresa de e-mail sau la un telefon mobil.Pretul produselor nu este intotdeauna un factor determinant, intrucat orice comerciant incearca sa obtina preturi cat mai mici la produsele comercializate”, au declarat pentru wall-street.ro, reprezentantii ANPC.

Aceste site-uri nu sunt inregistrate fiscal, evident ca functioneaza in ilegalitate, spune antreprenorul roman Mihai Ghenea.

“Inregistrarea fiscala nu este importanta doar in ceea ce priveste plata taxelor de catre comerciant ci si pentru faptul ca ii da cumparatorului o garantie in plus ca, daca va avea probleme cu produsele achiztionate, o va putea rezolva intr-un mod favorabil pentru el, deoarece poti sa faci oricand o plangere la OPC daca ai o problema cu un comerciant legal si daca este reala, vei avea castig de cauza iar magazinul va trebui sa iti rezolve problema si sa plateasca in plus si o amenda, dar daca faci o plangere unui site fantoma, acesta nu poate fi urmarit de OPC pentru ca, legal, site-ul nu exista ca si comerciant”.

30% dintre reclamatiile la produsele IT vin din online

Circa 30% din totalul numarul de reclamatii la produsele IT vin din mediul online, potrivit datelor furnizate wall-street.ro – de catre ANPC.

In ciuda progresului industriei si al vomului tot mai mare de produse comercializate atat in mediul online cat si traditional, numarul de reclamatii pe aceasta categorie de produse s-a mentinut pe parcursul anului 2012 la un nivel similar cu 2011.

Autoritatea Nationala pentru Protectie a Consumatorilor a raportat in 2012 un numar de 285 de reclamatii.
Potrivit ANPC, principalele aspecte reclamate de catre clienti tin de produsele care dupa remedierea in service nu indeplineau conditiile de calitate, depasirea termenului de solutionare a garantiei, plata reparatiilor, desi acestea erau in garantie, dar si produse nefunctionale identificate imediat dupa achizitionare.

In ciuda eforturilor autoritatilor abilitate de a stopa dezvoltarea acestui fenomen, ANPC atentia consumatorilor asupra:

- obligatiei vanzatorului de a informa cumparatorul despre caracteristicile esentiale ale produsului sau serviciului;
- pretul de vanzare cu amanuntul al produsului sau serviciului;
- cheltuielile de livrare, daca este cazul;
- modalitatile de plata, de livrare sau de prestare;
- dreptul de denuntare unilaterala a contractului, cu exceptia anumitor cazuri prevazute in ordonanta 130/2000;
- costul utilizarii tehnicii de comunicatie la distanta, in cazul in care acesta este calculat altfel decat conform tarifului de baza;
- perioada de valabilitate a ofertei sau a pretului;
- durata minima a contractului, in cazul contractelor care prevad furnizarea curenta sau periodica a unui produs sau serviciu.