Barry Kolodkin este in prezent regional programme manager la Black Sea Trade & Investment Promotion Programme si head of office pentru UNDP Atena. Anterior, el a fost consultant pentru Banca Mondiala, UE, IBM si PricewaterhouseCoopers.

Wall-Street.ro: Care sunt, in opinia ta, trei calitati principale pe care trebuie sa le aiba un antreprenor pentru a atinge succesul?
Barry Kolodkin: In primul rand, abilitatea de a privi o problema sau situatie din mai multe puncte, perspective, astfel incat sa gaseasca o solutie care este posibila si fezabila. Trebuie sa aiba o minte flexibila insa si disciplina necesara pentru a dezvolta o structura organizationala.

In al doilea rand, abilitatea de a comunica viziunea sa antreprenoriala lumii intregi. De asemenea, fara PASIUNE, nu se poate face nimic. Daca antreprenorul nu este pasionat de startup-ul sau/ei, de ce ar fi altcineva?

W-S.ro: Cum ai compara mentalitatea si comportamentul antreprenorilor din Romania/Europa de Est cu SUA si Marea Britanie? Care sunt principalele diferente si similitudini?
BK: Unii dintre antreprenorii din Europa de Est sunt, poate, mai axati pe nevoile lor si mai putin pe profitul investitorului. De exemplu, startup-ul poate analiza in detaliu si sa depuna multa munca pentru a aflat de ce compania are nevoie de 300.000 de euro. Startup-ul este pregatit sa explice cum si de ce ii va folosi. Dar daca startup-ul nu subliniaza clar cum va fi folosita acea investitie pentru a beneficia si investitorului, atunci acesta din urma este nesigur pe profitul sau.

Antreprenorul ar trebui sa usureze munca investitorului in a afla cum va profita de pe urma banilor implementati in respectivul startup.

W-S.ro: Interesant. O alta comparatie?
BK: Investitorii din SUA gandesc deseori “mai mare”. Impulsionati de succesul rasunator al unor proiecte din Silicon Valley, antreprenorii din SUA se uita la numere mari. De asemenea, venture capitalisti din SUA sunt interesati de profit major. VC-ii din Europa se multumesc cu mai putin asa ca antreprenorii din Europa de Est pot propune proiecte mult mai mici.

Ca similitudine, flexibilitatea, pasiunea si dorinta de a reusi este geneza comuna a unui startup, indiferent de continent. De obicei, cineva are inspiratie oriunde ar trai.

Citeste si:

W-S.ro: Care sunt principalele trei lucruri pe care investitorii le urmaresc atunci cand decid daca investesc intr-un startup?
BK: Ofera startup-ul un produs, serviciu sau aplicatie care este unica, distractiva, diferita si rezolva o problema? Startup-ul ar trebui sa scoata pe piata un produs/serviciu pe care oamenii sa il foloseasca cu placere, sa le faca munca mai usoara sau sa le economiseasca bani. Clientul va folosi produsul/serviciul din nou si din nou? Daca nu este clar acest lucru, atunci startup are o problema.

Apoi, startup-ul trebuie sa fie scalabil si transferabil. Investitorii vor sa creasca startup-ul la nivel organic, sa se extinda geografic si sa utilizeze tehnologiile din spatele sau.

Nu in ultimul rand, managementul trebuie sa fie foarte bun si realist in ceea ce priveste perspectivele financiare. De asemenea, startup-ul trebuie sa vanda – daca nu o face, atunci nu poate genera venituri si deci nu poate creste.

W-S.ro: Daca ai putea schimba un lucru in mentalitatea unui antreprenor, care ar fi acel lucru si de ce?
BK: Antreprenorul ar trebui sa se axeze mai putin timp pe tehnologie si mai mult timp pe intelegerea clientilor. Ceea ce face ca Google, Facebook si alte companii atat de mari este datorita faptului ca isi inteleg, in mare parte, clientii. Da, fac greseli, dar inteleg ce fel de oameni le folosesc serviciile, ce isi doresc acestia, ce experiente cauta si ce valori cauta in companiile respective.

W-S.ro: Spune-mi o greseala pe care ai facut-o in cariera; una din care sa se poata invata.
BK: Atunci cand am avut business-ul propriu, uneori faceam alegeri bazate pe nevoi financiare de scurta durata si nu ceea ce era mai bine pe termen lung. Trebuie sa ai suficienti bani pentru a putea trai pentru cel putin 12 luni atunci cand incepi un proiect.

W-S.ro: Ce legaturi aveti cu Romania si cum percepi evenimente precum Venture Connect, din punctul de vedere al unui potential investitor?
BK: UNDP este o organizatie internationala si nu investeste in corporatii. Rolul specific al programului nostru este sa ajutam in promovarea investitiilor in industriile cheie din regiunea Marii Negre, tehnologia fiind una dintre industriile noastre cheie. Promovam, facilitam, educam. De aceea sprijinim Venture Connect deoarece consideram ca aceste tipuri de activitati sprijina dezvoltarea pietelor de capital si ajuta antreprenorii si industria tehnologica, per total.