La 15 esecuri, un succes. Dar si ce succes: de la zero la 550.000 de euro, in mai putin de un an. Blogger “cu state vechi”, antreprenor, speaker ce are grija sa devina memorabil, non-conformist. Mai nou, nu mai are timp sa se barbiereasca fiind aproape non-stop conectat la proiectul MavenHut si Solitaire Arena. Citeste un interviu exclusiv si deschis cu Bobby Voicu.
Solitaire Arena, gazduit pe Facebook, este o aplicatie multiplu premiata, construita de fondatorii MavenHut Bobby Voicu, Cristi Badea si Elvis Apostol.

Wall-Street.ro: Cum te simti? In mai putin de un an, de la 0 la 550.000 de euro, marele castigator al Startup Awards 2013
Bobby Voicu: (razand) Simt ca ne-am zbatut o gramada! Cumva, si poate o sa sune arogant, dar noi CHIAR am avut un an foarte bun. Am simtit ca meritam. Un lucru excelent a fost implicarea echipei. Toti au contribuit cu cate ceva – pe langa campania de comunicare agresiva, am scris pe blog dupa nu stiu cat timp, ne-am anuntat rudele si prietenii, ne-am unit foarte mult.

W-S.ro: Da, vad ca ti-a crescut si barba de cand nu ne-am mai vazut!
BV: Da, cu barba e o poveste amuzanta. M-am dus sa-mi fac viza pentru State si din cauza ca profesional sunt cunoscut ca “Bobby Voicu” trebuia sa declar acolo si “alias”. M-am dus cu documentatie pentru a dovedi ca sunt acelasi si aproape in toate fotografiile de pe net cu mine am barba. Am zis atunci sa-mi las si eu, sa seman cu cel din online. Si intre timp…n-am apucat sa ma barbieresc.

W-S.ro: Cati oameni sunteti in echipa?
BV: Suntem sapte oameni, cu un om de comunicare, David, angajat recent.

W-S.ro: Mai faceti angajari?
BV: Da, cautam programatori, insa gasim greu cu experienta pe care o dorim noi. Ne dorim oameni care sa fie atrasi de zona de gaming si majoritatea au abilitati in Flash sau Unity si noi cautam oameni cu experienta HTML, Java Script, PHP. De asemenea, cautam oameni cu destul de multa experienta, nu vrem juniori. Pana la finalul anului vrem sa fim o echipa de 10. Preferam o echipa mai mica, pentru a ne misca repede.

W-S.ro: Voi trei, cofondatorii, aveti in prezent circa 65% din firma. Vreti sa mai vindeti, vreti sa pastrati participatia majoritara?
BV: O sa vedem. Ideea este ca la nivel de startup este putin gresit sa ai perceptia ca daca nu ai majoritatea actiunilor, pierzi controlul. Cel mai important lucru este board-ul. Daca tu ai trei voturi din cinci in board atunci deciziile din companie sunt ale tale, chiar de mai ai doar 30% din firma. Mark Zuckerberg detine, de exemplu, trei din voturile din board, desi are circa 30% din Facebook, deci detine controlul.

W-S.ro: Si vreti sa vindeti?
BV: E mult prea devreme. Chiar de ar veni cineva sa ne faca o oferta, nu cred ca ar fi una care sa ne placa. Preferam sa crestem, suntem intr-o perioada buna.

Un joc nou in viitorul apropiat


W-S.ro: Pe cand un viitor joc, pe langa Solitaire Arena?
BV: Pregatim un joc nou, speram ca in doua luni sa iasa. Va fi tot pe Facebook, tot un joc clasic. Avem vreo 3-4 in lucru, vedem pe care o sa-l scoatem la suprafata primul.

W-S.ro: O curiozitate personala. De ce tocmai Solitaire? Nu e prea vechi, “fumat”?
BV: Solitaire, pentru ca mecanica jocului este foarte simpla. Usor de invatat, cu o curba de invatare minima. Apoi, este un joc care se gaseste pe 1,5 miliarde de computere din toata lumea. Ce am imbunatatit noi a fost sa il facem multiplayer – joci cu aceleasi carti, pe aceeasi tabla, impotriva unuia care are aceleasi carti in aceeasi ordine. Cand eram pusti, mai jucam Solitaire pe doua computere diferite dar nu era acelasi lucru intrucat erau pachete diferite de carti. Aici adversarul tau are aceeasi combinatie de carti deci de termina inaintea ta, chiar e mai bun ca tine. Plus ca este un joc ce poti sa-l joci in aeroport, in 20 de minute, cat iti astepti avionul.

Deci noi ce vrem sa facem este sa luam jocurile acelea simple pe care le stie toata lumea si sa le facem multiplayer. Aici e nisa pe care am gasit-o.

300.000 de jucatori pe luna


W-S.ro: Veti intra si pe mobile?
BV: Vom intra, dar deocamdata ne axam pe Facebook. Jocul merge si pe tableta dar experienta nu este atat de buna si pana cand nu vom realiza o aplicatie de care sa fim multumiti, preferam ca lumea sa nu il joace pe mobile. Suntem perfectionisti. Nu e o prioritate sa il extindem pe mobil.

W-S.ro: Cati jucatori din Romania aveti?
BV: Cam 15.000 pe luna. Per total atragem 300.000 de jucatori activi pe luna.

W-S.ro: Ce surse de venit are Solitaire Arena?
BV: Vindem abonamente VIP, dar poti sa si cumperi bunuri virtuale – iti oferim posibilitatea ca daca te blochezi sa scoti o carte, pentru a putea continua jocul. Si acele “magic wands” le cumperi.

W-S.ro: Cam ce pondere din jucatori cumpara?
BV: Nu stiu exact, dar destul de putini. Sub 5%. Avand in vedere insa ca avem 300.000 de jucatori pe luna, nu e rau.

1 succes la 15 esecuri


W-S.ro: Cate esecuri a trebuit sa infrunti si sa depasesti pana sa atingi acest succes?
BV: Multe. In online, costul de pornire al unui proiect e foarte mic. Ai o idee, faci un site, daca stii cat de putin partile tehnice l-ai pus pe picioare in cateva zile. Cred ca rata de succes a mea este de 1 la 15. Practic un proiect vandut/ajuns la maturitate, din 15 esuate.

W-S.ro: Uau. Citeam undeva ca, statistic, unul din 3-4 proiecte are succes! Cum de ai rezistat presiunii, stresului?
BV: Cel mai important e sa ai in jurul tau oameni care nu te blocheaza ci care te incurajeaza, care cred in ceea ce faci. Din experienta mea, oamenii care te trag cel mai mult inapoi sunt membri familiei. Parintii mei, si nu stiu nici acum cat s-au zbatut ca sa reuseasca, mi-au luat computer inca de pe vremea comunismului, pe la 6-7 ani. Un HC85. M-au ajutat mult cand au vazut ca am tragere. Familia insa, cand “te faci mare”, si trec de la cazul meu personal la cel general, incearca sa te pazeasca de suferinte. Si atunci orice chestiune antreprenoriala care inseamna esec, esec, esec (pentru ca un antreprenor are multe esecuri!) ii “obliga” pe parinti sa te sfatuiasa sa te angajezi undeva, sa ai un salariu stabil, sa nu mai risti.

Imi spunea chiar un prieten la un moment dat ca el nu intelege cum pot sa stau calm, sa dorm bine, cand imprumutasem cateva zeci de mii de euro de la un prieten pentru a realiza ceva, apoi banii mei au intarziat sa intre, am stat sase luni sa-i astept… Ei, am noroc ca am prieteni buni, intelegatori, care ma cunosc bine. Apoi, daca clachez, nu as avea nicio sansa. Stresul se duce undeva in fundal si este o parte componenta din viata ta, dar fara sa “te indoaie”. Cred ca toti antreprenorii au treaba asta.

W-S.ro: Ce alte sfaturi poti oferi tinerilor antreprenori?
BV: Cred ca lucrul care ma defineste pe mine este ca atunci cand incep sa apara probleme, prima intrebare pe care mi-o pun eu nu este “cine-i vinovat” ci “cum rezolvam?”. Nu stiu daca ai observat dar de cele mai multe ori cand se intampla ceva cei din jur incearca sa-si dea seama cine a gresit si abia APOI sa rezolve problema! Eu gandesc invers si mi se pare corect asa. Iti ia casa foc si te rastesti la cineva, in loc sa o stingi mai intai si dupa aia sa vezi ce-i de facut cu vinovatul.

O alta intrebare este “care este omul ce te poate ajuta cand ai dat de o problema”. Foarte multi antreprenori au impresia ca ei trebuie sa stie totul. Eu, de exemplu, desi am terminat Finante-Banci, nu stiu multe lucruri legate de contabilitate sau tranzactii. Cand am primit investitia, am recunoscut ca nu stiu treburile alea si am apelat la specialisti din exterior.

Antreprenorii romani, exrem de adaptabili


W-S.ro: Cum ai caracteriza spiritul antreprenorial romanesc din prezent? Cum suntem vazuti in afara tarii?
BV: Antreprenorii romani sunt foarte bine vazuti in afara. Nu m-am lovit niciodata de faptul ca sunt roman, nimeni nu mi-a zis “vai, ce naspa esti, ca toti cersetorii sunt romani!”. Suntem bine vazuti.

Chiar radeam la un moment dat de o faza. Atunci cand s-a schimbat TVA-ul, stii ca in doar cateva zile a trebuit sa se schimbe toate casele de marcat. Discutam cu niste germani care imi spuneau ca daca se intampla asa ceva la ei era revolta, ieseau in strada! Noi ne-am obisnuit insa sa ne adaptam, si asta ne face sa fim antreprenori foarte buni. Pe noi nu ne sperie nimic, ne mulam pe situatii, oricare ar fi ele. In clipa in care iti pica microfonul, nu te panichezi – te adaptezi! Si stii ca mi s-a intamplat si mie.

Cum sa fii memorabil


W-S.ro: Ai participat la multe conferinte, ti-ai prezentat proiectul de multe ori. Spune-mi doua invataturi pe care le-ai asimilat in aceste experiente.
BV: Cel mai important este sa fii retinut. Sa fii memorabil. Trebuie sa gasesti ceva care sa te diferentieze. De exemplu, la o conferinta m-am dus in combinezon de curse, cu casca pe cap. Am pornit prezentarea cu un motor de masina si un studiu care spunea ca femeile se excita cand aud un motor! Si da, era studiu! Asta acum 3-4 ani.

La Demo Day am fost ultima echipa din 10. Toti ceilalti au venit imbracati la camasa, asa, business. Noi am venit in tricouri si blugi iar eu am intrat cu un fel de halat de box, cu pansamente pe maini si am intrat pe melodia Eye of the Tiger, coloana sonora din filmul Rocky. In spate, colegii mei tineau ridicat un premiu castigat de noi – Peoples Choice Award. Am intrat in scena ca in ringul de box, cu centura ridicata. Toti ne-au retinut. Si acum ma mai intalnesc cu oameni din Irlanda care isi aduc aminte de mine datorita acelei intrari.

W-S.ro: Al doilea sfat?
BV: In al doilea rand, pregates-te inainte de a intra pe scena! Este ingrozitor de joasa calitatea pitch-urilor in Romania. Oameni care vin pe scena si nu stiu daca au repetat de doua ori!

W-S.ro: Poate aveau doar trac.
BV: Nu, tracul il simti, tracul este separat. Ei pur si simplu se bazeaza pe faptul ca stiu foarte bine proiectul si se pierd in amanunte neinteresante, deloc memorabile. Ei vorbesc asa cum ar vrea EI sa (se) auda, nu se pun in locul privitorilor, juriului. Este esential sa stii ce ai pe slide-uri si acele slide-uri sa fie interesante, dar nu sa ofere prea multe amanunte. Ofera ceva incitant, interesant, apoi vino cu restul cand vezi ca investitorii se arata interesati.

Foarte multi antreprenori au impresia ca atunci conving oamenii sa investeasca. Fals. Atunci trebuie sa faci doar o impresie excelenta, sa iesi in fata cu ceva memorabil. Ofera-le putin din ceea ce ai. Deci, in primul rand, atrage atentia. In al doilea rand arata ca ai facut ceva fain, care merge, are tractiune si useri. Si apoi, uite echipa si experienta noastra.

Blogosfera din Romania: “Auzi, acum trei ani, la fel de mult se certau intre ei?!”


W-S.ro: Cum ti se pare ca a evoluat blogosfera in Romania?
BV: Acum, ca nu prea mai am mari legaturi cu blogging-ul, pot sa spun ca la un moment dat discutam cu un prieten, PR din auto, si-l intrebam “auzi, acum trei ani, la fel de mult se certau intre ei?!” si mi-a zis “eu cred ca da, dar tu fiind acolo, nu simteai!”. Cumva, vedeam conflictele, dar nu-mi pareau atat de acute.

W-S.ro: De ce crezi ca se intampla asta?
BV: Sa fie legat de bani? Nu-mi dau seama. Eu nu vand publicitate pe blog. Inca sunt firme care vor, numai ca m-am decis si le-am promis si colegilor mei ca nu voi mai face altceva. Focus total pe Mavenhut. Am mai avut niste site-uri in limba engleza pe care le-am vandut si prin care am sustinut proiectul actual.

W-S.ro: Despre ce este vorba?
BV: Am avut la un moment dat un site auto, RPMGo.com, l-am vandut cu putin unuia din Singapore, cu 24.000 de dolari. Nu mai aveam oricum grija de el. Am cedat tot ce mai aveam. Daca vrea cineva sa cumpere publicitate la mine, mi se pare un efort suplimentar pe care nu mai pot sa il fac. Un stres in plus.

W-S.ro: Ce bloguri romanesti iti plac in prezent?
BV: In ultima vreme au inceput sa se profesionalizeze. Imi place NwRadu http://www.nwradu.ro/ , il citesc cu placere pe Petreanu http://www.nwradu.ro/ – nu e neaparat nisat, dar scrie bine, un stil placut.

W-S.ro: Ce nise crezi ca lipsesc. Ne-am cam umplut de IT, bucatarie, auto…
BV: Cred ca mi-as dori ceva legat de start-up-uri, din experienta cuiva care TRECE prin asa ceva. (razand) Faza e ca eu nu as mai scrie despre asta pentru ca sunt prea ocupat sa traiesc aceasta perioada!

Problema cea mai mare pe care cred ca o avem noi la nivel de blogosfera este “romanismul” acela specific al nostru. Criticam prea mult, mai ales in comentarii pe bloguri. Vine cineva, un proaspat antreprenor, care descopera apa calda si povesteste treaba asta. Eu VREAU sa-mi spuna omul acela cum a descoperit apa calda, intrucat este experienta lui personala. Si, sa fim seriosi, cele mai multe startup-uri sunt “doar” copii, antreprenoriatul nu are elemente cu adevarat 100% originale! Iar, in comentarii, oamenii il desfiinteaza (des) pe acel antreprenor. “Hai ma, te-ai gasit si tu sa inventezi treaba asta…”. Pe mine ma intereseaza procesul prin care a trecut el pentru a descoperi apa calda. Difera de la om la om!

Indiferent de ceea ce faci, sigur se vor gasi, si chiar multi, care sa-ti spuna cat de fraier esti, cat de banal este ce ai spus. Inclusiv mie mi-a zis cineva “da` nu e lipsit de etica sa concurezi cu Solitaire la startup-ul anului?”

W-S.ro: …lipsit de etica?...
BV: (zambind) Da, pentru ca, spunea el, Solitaire este un joc care scade productivitatea la locul de munca! M-a luat complet prin surprindere. Si, culmea, omul respectiv este un antreprenor care a facut ceva interesant!

W-S.ro: Si altii, vesticii, americanii, cum gandesc?
BV: Americanii au o chestie – cand te intalnesti cu unul dintre ei, la conferinte, dai mana si te intreaba aproape imediat “How can I help you?” (cum te pot ajuta – n.r.). Pe cand in Romania…mai rar.

Bine, nu generalizez. Generatia noua de antreprenori se schimba. Eu am deja 35 de ani, nu mai sunt atat de tanar. Insa colegii mei, Cristi, 27 de ani, Elvis, 28, sunt altfel. Comunica altfel. Sunt “how can I help you!”. Invata foarte mult pentru ca incep devreme. Pentru ei, antreprenor inseamna “hai sa facem ceva fain”.

W-S.ro: Se mai fac bani din bloguri? Stim cu totii problemele cu care se confrunta piata.
BV: Eu am facut bani multi din blog, fara sa il folosesc la modul clasic. Blogul meu era si este un instrument de promovare. Banii i-am facut realizand lucruri deosebite, evenimente, nu vindeam publicitate direct pe el, decat daca se insista. Astfel s-au nascut proiecte precum BlogTrip, workshop-urile blogoree sau Redescopera Romania. Bani sunt!

W-S.ro: Folosesti Facebook, Twitter? In ce scopuri?
BV: Twitter doar ca sursa de informatie, urmaresc numai oameni care dau informatii din mediul meu. Nu mai urmaresc pe nimeni din Romania care scrie despre politica. La un moment dat…am inteles, lucrurile merg prost, dar gata. Nu ma ajuta sa mi se aduca aminte o data la jumatate de ora. Pe Facebook, la fel, am facut sa imi apara doar posturi ale celor ce transmit informatii.

Mi-ar placea sa citesc stiri “de bine” despre Romania

W-S.ro: Asta incercam sa facem noi in sectiunea Start-Up a wall-street.ro.
BV: Exact! Mai multe stiri pozitive, educative. Si chiar si cei de gresesc, nu e nimic grav! Daca nu gresesti, inseamna ca nu iti depasesti zona de confort, deci nu evoluezi.

W-S.ro: Unde o sa fie Bobby Voicu si MavenHut in 2014?
BV: Plecam acum in SUA, incercam sa gasim parteneriate pentru viitor. Avem o audienta destul de mare in State si atunci cautam parteneriate sa crestem mai repede, sa scadem costul/user. In acelasi timp, poate insemna si investitii ulterioare sau chiar, de ce nu, de vanzare.

In prezent avem destui bani, putem trai din ei si doi ani. Ne dorim insa sa crestem si atunci preferam sa batem la usile ce s-ar putea deschide in viitor. Atunci cand vom dori ceva serios, o sa avem deja usile deschise, vom fi fost urmariti, nu vom mai fi doar niste straini.

Cum ti se pare proiectul Mavenhut? Ce parere ai de blogosfera din Romania? wall-street.ro te incurajeaza sa comentezi.

Citeste si editorialul Faceti greseli! Haideti sa cream un Institut National al Esecului


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea New Media »


Setari Cookie-uri