Expertii au fost intrebati daca oamenii vor avea posibilitatea de a impartasi informatii liber pe Internet in anul 2025. 65% dintre ei au spus ca viitorul Internet va fi mai deschis in timp ce 35%, din contra, va limita libertatea.

Vestea buna este ca pana in 2025, “fiecare om de pe planeta va fi online. Intalnirea mintilor pe retele sociale va duce la o explozie a inovatiilor si creativitatii”, spune producatorul de filme Tiffan Shlain, fondator al Webby awards.

Pe de alta parte, operatorii telecom vor sa mute televiziunea pe Internet si sa defineasca net-ul in termeni TV – “ca un loc de unde sa cumperi continut, asa cum facem astazi cu abonamentele la cablu”, considera Doc Searls, director al Project VRM la Harvard.

Pe masura ce Internetul se va comercializa, oamenii vor incepe sa nu il mai priveasca ca pe un mediu in care informatia se poate raspandi rapid si neingradit, limitand deci asteptarile, spune, la randul sau, David Clark, research scientist la MIT. Provocarea este a incerca sa prevenim transformarea Internetului intr-un “mediu corporate”, spune Mike Roberts, membru al Internet Hall of Fame.

Citeste si:

O alta problema este cresterea controlului guvernelor si a cenzurii asupra informatiilor plasate si raspandite pe Internet. Tari precum Egipt, Pakistan sau Turcia au blocat accesul la Internet pentru a controla informatiile care “se scurg” catre populatie. China are un faimos “Great Firewall” pentru a opri stirile internationale.

“Guvernele vor deveni din ce in ce mai pricepute in a bloca accesul catre site-uri nedorite”, spune Paul Saffo, futurist si profesor la Universitatea Stanford. Ca si el, multi altii sunt ingrijorati de faptul ca acest control nu numai ca nu va scadea, dar va creste in intensitate, patrunzand si in alte state.

In timp ce guvernele sunt concentrate pe acest control, anumite companii sunt interesate in a extinde drepturile de autor pentru anumite brand-uri, precum Mickey Mouse sau Pe Aripile Vantului, pentru ca acestea sa nu devina “bunuri publice”, gratuite. Exista propuneri ca astfel de productii/branduri sa fie acoperite de copyright pe un termen teoretic infinit.

Alti experti isi exprima speranta ca, totusi, “binele va invinge” si impartasirea gratuita pe Internet va deveni, in timp, mai valoroasa atat pentru internauti cat si pentru companii. Vince Cerf, co-inventatorul protocoalelor care fac Internetul posibil, traieste cu speranta ca pana in 2025 guvernele si corporatiile vor realiza ca a fi adaptabil este important.