Citeste mai jos un interviu exclusiv cu Ludwig, in care atingem teme precum influenta Facebook, noi tehnologii in social media, dar si sfaturi concrete pentru branduri.

WALL-STREET.ro: Prin ce trei factori difera comunicarea brandurilor pe Facebook in prezent, comparat cu acum 2-3 ani?

Ludwig Petre: Cred ca fata de acum cativa ani, brandurile au inteles mai bine cum trebuie sa comunice pe Facebook. Postarile au ramas o constanta, insa acum vedem mai multe campanii care pornesc din acest mediu, campanii cu mesaje puternice, care prind radacini aici si apoi se duc mai departe, natural, in alte medii. In momentul acesta, nu cred ca mai exista vreun brand care sa nu ia in serios comunicarea pe Facebook.

W-S.ro: Presupun ca intervin aici si multiple instrumente care fac comunicarea mai usoara.
LP: Comparativ cu anii trecuti, intr-adevar, o alta noutate ar fi tool-urile care fac comunicarea pe Facebook si mai interesanta. Pe de o parte, brandurile si agentiile au mai multe posibilitati: pot transmite video-uri live sau pot crea video-uri la 360°.

Pe de alta parte, platformele social media ne ajuta sa transmitem mesajele catre audienta dorita cu o acuratete mult mai mare. Spre exemplu, pe Facebook poti introduce o baza de date cu clienti, iar dupa o scurta analiza iti creeaza un grup de utilizatori noi, dar cu caracteristici similiare, care vor fi interesati de mesajele brandului tau.

Un alt exemplu, poate mai simplu, dar foarte util: ai posibilitatea de a alege un loc pe harta, cu o acuratete de 1.000 m pentru a ajunge la utilizatorii care au interactionat cu locul respectiv. Poti alege sa vorbesti cu cei care au vizitat locul respectiv, cei care locuiesc acolo, sau cu cei care vor calatori acolo in viitorul apropriat.

Nu in ultimul rand, utilizatorii au devenit mai deschisi, mai activi in acest mediu. In relatia cu brandurile, ei nu cauta neaparat brandul, ci povestea din spatele lui, o experienta in care sa simta ca sunt implicati. Daca contentul este calitativ si relevant pentru ei, daca acel content are valoare de entertainment, cresc sansele ca ei sa se “imprieteneasca” cu brandul.

W-S.ro: Ce trei sfaturi puteti oferi brandurilor care abia intra pe Facebook si ce alte 3 sfaturi puteti oferi brandurilor care deja au o baza solida de follower pe retea?

LP: In primul rand, sa comunice targetat. In 2010, erau mai putin de 500.000 de utilizatori pe Facebook in Romania. Acum sunt peste 8 milioane de utilizatori, si Facebook ne-a invatat usor-usor ce vor acesti 8 milioane de oameni, cum sunt ei, cum ajungem la ei. Stim care utilizatori calatoresc frecvent in strainatate, spre exemplu, sau care sunt casatoriti, care au copii. In niciun alt mediu nu ajungi mai usor, mai sigur la acei consumatori care te intereseaza pe tine ca brand, indiferent daca esti brand de pasta de dinti sau magazin de haine pentru copii.

W-S.ro: In al doilea rand?
LP: Investeste in continut. Exista multe branduri care fac postari creative pe Facebook. Dar daca vrei sa ajungi la inima oamenilor, acest lucru nu e suficient. Da-le o poveste, fa-i sa vorbeasca despre tine. Sunt multe campanii care au pornit din aceasta platforma, si nu doar atat, sunt oameni care au mobilizat alte sute sau mii de oameni doar pe Facebook.

In al treilea rand, nu uita sa experimentezi. Rolul brandurilor este sa caute sa se reinventeze periodic, sa experimenteze. Mai ales ca au o libertate mai mare in acest mediu si costurile sunt mai mici. Brandurile trebuie sa gaseasca o modalitate prin care sa se apropie de consumatori fara a-i agasa. Trebuie sa ajunga in acel punct in care utilizatorii intra de placere pe paginile lor si dau like sau comenteaza la postari.

W-S.ro: Ai un magazin online de haine; in ce fel ai putea folosi in campanii Live Streaming-ul? Dar video 360?

LP: Noile tehnologii te aduc mai aproape de lumea brandului.Spre exemplu, o prezentare a unei colectii de haine pe care o transmiti live pe Facebook, il face pe consumator sa simta ca participa la acel eveniment, ca e in mijlocul actiunii, desi in mod fizic nu e acolo.

In ceea ce priveste filmarile 360°, in mod evident, iti permit sa cuprinzi in filmare mai mult din mediul in care filmezi. Si, de multe ori contextul in care prezentam un produs are un impact mare asupra produsului in sine. De asta se fac shooting-uri in locatii atent alese.

W-S.ro: Spune-mi cateva lucruri care erau valabile in comunicarea pe Facebook in urma cu 3-4 ani si nu mai sunt valabile in prezent, sau nu mai ajuta atat de mult.

LP: Aplicatiile erau la moda acum cativa ani. Nu prea faceai campanii fara sa construiesti o aplicatie. Doar ca implementarea lor implica costuri mari si engagement-ul cu utilizatorii nu era intotdeauna cel dorit. Acum continutul este cel mai important.

Un alt lucru pe care l-as mentiona este faptul ca acum cativa ani vedetele erau importante in campanii. Insa acum, brandurile ne cer mai degraba sa ne orientam catre acei micro-influenceri, cu fani mai putin, dar care au o influenta mai mare in cercurile sociale din online.

Cand AdWords, cand Facebook?

W-S.ro: In ce conditii consideri ca VR va avea success pentru brand-uri si cand? Dati-mi un exemplu concret.

Citeste si:

LP: Daca esti un brand din domeniul turismului, spre exemplu, poti avea de castigat folosind tehnologia VR. Sa zicem ca un potential client, in loc sa vada poze dintr-un hotel, poate “vizita” hotelul, sa ii faca un tur. Si isi poate imagina exact cum s-ar simti daca ar fi acolo.
Sunt multe lucruri pe care ai vrea sa le experimentezi, dar sunt departe de tine sau nu stii daca merita sa investesti in ele, cum ar fi raftingul sau skydivingul in Dubai. Cu ajutorul acestei tehnologii fabuloase, poti sa il faci pe consumator sa inteleaga mai bine experienta.

Si chiar daca nu il convinge sa o traiasca in realitate, macar a trait-o in Virtual Reality. E si asta un lucru de taiat de pe lista “1000 de lucruri pe care sa le faci in viata asta.” Plus ca il apropie mai mult de brand.

W-S.ro: In ce conditii ar trebui un magazin online, de exemplu, sa foloseasca AdWords si in ce conditii Facebook?

LP: Publicitatea care apare pe langa rezultatele de cautare din Google search este directionata catre utilizatorul care cauta un produs sau un serviciu concret. Cel care vrea sa cumpere acum. Google poate afisa de asemenea bannere in functie de cuvinte cheie sau context.

Facebook in schimb merge catre utilizatori, folosindu-se de date demografice, de preferintele acestora. Utilizatorul poate nu cauta neaparat un produs sau un serviciu in momentul respectiv, dar brandul are ocazia sa ii afiseze un mesaj interesant care ii va atrage atentia.

W-S.ro: Daca ti s-arspune ACUM sarealizati o postare care sa aiba sanse de a devein virala, ce anume ai posta?
LP: (zambind) Nu exista o formula garantata care sa functioneze pentru crearea viralelor, iar in realitate cele mai multe virale sunt neplanificate. Totusi, exista cateva “artificii” pe care le-am invatat cu timpul, studiind comportamentul oamenilor din social media.

Un alt studiu din cadrul University of Pennsylvania arata ca imbinarea emotiilor, precum divertismentul si anxietatea sunt importante pentru ca o postare sa devina virala. De exemplu, in filmuletul viral cu bebelusii care se cearta pe o suzeta, radem, dar in acelasi timp ne pare rau de micuti.

W-S.ro: Ce cer clientii din ce in ce mai mult/diferit fata de anii precedenti, in ceea ce priveste
reprezentarea pe social media/in media?

LP: Brandurile vor sa tina pasul tot mai mult cu ce se intampla in timp real, indiferent daca e vorba de o stire sociala sau daca apare un curcubeu in centrul Bucurestiului. Integrarea acestor news-uri in propria comunicarea ofera mai multa autentiticitate mesajelor.

De exemplu, atunci cand au aparut butoanele de reactii pe Facebook, pe pagina Haribo (una dintre paginile administrate de noi) a aparut o “mini-provocare” de la Haribo catre Mark Zuckerberg, de a introduce un nou buton:

Iar cand s-a implementat legea fumatului, am sugerat subtil avantajele ei, folosindu-ne de celebrii ursi Haribo:

Am profitat de momentul Oscarurilor, pentru a face o postare in timp real pe pagina Moet:

Tu cum te folosesti de social media pentru a face campanii? Te incurajam sa comentezi.