Echipa Novel Ventures, asa cum se numeste incubatorul de afaceri, este formata in prezent din patru persoane, la care se adauga co-fondatorii companiei, Bogdan Georgescu si Tudor Chindea. Cei patru membri ai echipei, Flori, Daniela, Alina si Irina, au varste cuprinse intre 22 si 32 de ani, insa pe perioada verii, cand au fost testate mai multe idei de afaceri, pragul a coborat pana la 19 ani.

Tot o echipa tanara este si cea a Colliers, unde, in anul in care Georgescu prelua sefia companiei, cel mai „in varsta” angajat avea 27 de ani. Tineretea este un atu si o dovada recenta este data de Blake Horsley, seful diviziei de investitii a Colliers, care la 27 de ani a consiliat 95% dintre tranzactiile imobiliare intermediate in acest an de consultantii imobiliari. Horsley, originar din Noua Zeelanda, a fost cooptat in echipa Colliers in 2008, iar rezultatele sale in cei trei ani de criza financiara confirma flerul lui Bogdan Georgescu in alegerea oamenilor.

Capacitatea de lucru cu oamenii este printre calitatile pe care echipa Novel Ventures o apreciaza cel mai mult la Georgescu. „Crede foarte mult in oameni si ii ajuta”, spune Alina, care il stie pe Bogdan de sapte ani.

"Imi place cum «prinde» oamenii"

Tot ea ii enumara insa si partile slabe: judeca prea usor oamenii si uneori nu stie sa fie empatic. Accentul prea mare pe ratiune in defavoarea intuitiei este o bila neagra pe care i-o atribuie si Daniela, insa la final balanta se inclina pozitiv, sustine ea. „Cel mai mult imi place modul in care «prinde» oamenii, cum ii convinge si entuziasmul lui de a avea o idee”, detaliaza Daniela.

Prima idee care a fost pusa in practica in cadrul incubatorului de afaceri este proiectul social „Teach for Romania”, care recruteaza absolventi foarte buni de facultate, ii pregateste intr-o scoala de leadership si pedagogie, iar apoi ii plaseaza ca profesori in scoli publice timp de doi ani, dupa care ii mentine activi intr-o organizatie de alumni, ce isi propune sa ajute reforma din sistemul de educatie din Romania. Programul a fost lansat in Statele Unite in urma cu 20 de ani si, in prezent, functioneaza in 22 de tari.

„Profesorii ar trebui sa intre in scoli anul viitor, in luna septembrie. Speram sa avem pana la o mie de candidati, dintre care sa alegem 50-60. Campania de promovare a proiectului va incepe in ianuarie, iar recrutarea, dupa vacanta de primavara”, explica Georgescu. In prezent, Flori si Alina se ocupa de recrutarea candidatilor, Irina, de promovare, iar Bogdan si Daniela, de relatiile cu autoritatile.

Citeste si:

Echipa Novel Ventures mai analizeaza, pe langa „Teach for Romania”, inca sase idei de afaceri: doua pe industria telecom, una pe recrutare, si trei pe domeniul produselor pentru copii.

De al optulea proiect, singurul care are legatura cu piata imobiliara, se ocupa Tudor, celalalt co-fondator al incubatorului. Proiectul vizeaza dezvoltarea unui cartier rezidential, in Corbeanca, pe un teren de 11 hectare, constructia fiind planificata sa inceapa anul viitor.
Insa chiar si cu un proiect care tine de real estate, activitatea Novel Ventures este cu totul diferita fata de cea din cadrul Colliers. „Este mai multa cercetare, filozofam, mai degraba decat muncim. La Colliers era o activitate de vanzari, aici deocamdata stam si invatam”, rezuma Georgescu.

„Biciul” are rezultate mai bune decat „zaharelul”

O alta diferenta consta in lipsa regulilor si chiar a amenzilor, explicatia fiind data de dimensiunea redusa a echipei Novel Ventures. In cadrul Colliers, isi aminteste Bogdan Georgescu, existau amenzi pentru fumatul in birou, acest lucru fiind decis inca din anul 1999, timp in care fumatul in incinta spatiilor de birouri era frecvent intalnit.

O amenda simbolica era si pentru lipsa de punctualitate. „Daca la sedinte un singur angajat intarzia un minut, ne intalneam a doua zi cu o jumatate de ora mai devreme si acest lucru se repeta, ajungand sa ne intalnim la prima ora a diminetii”, spune managerul.

Explicatia sa este simpla: in cazul echipelor mari, unde veniturile sunt peste medie, „biciul” are rezultate mai bune decat „zaharelul”, intrucat in astfel de cazuri oamenii nu pot fi motivati daca le dai o suma mica in plus la salariu.

In cele din urma insa, motivatia angajatilor trebuie sa fie strans legata de munca acestora, incheie managerul. La motivatie se adauga atmosfera din birou, placerea de a lucra si calitatea echipei. O echipa care va creste apoi, facand performanta aproape din reflex. Iar lui Bogdan Georgescu ii place sa creasca echipe.

Acest articol a aparut in Revista Wall-Street. Editia a doua a revistei Wall-Street a fost tiparita intr-un tiraj limitat, iar 1.500 de exemplare au fost deja trimise catre antreprenori si manageri de nivel executiv cu care noi, cei din redactie, ne aflam permanent in contact.