Primaria Capitalei intentioneaza sa construiasca, in Piata Romana, un pasaj pietonal subteran, care se reduca numarul trecerilor de pietoni de la suprafata si sa faca legatura cu statia de metrou.

Autorul proiectului, arhitectul Alexandru Beldiman, a prezentat, in martie, in cadrul unei dezbateri publice la Primaria Capitalei, o serie de modificari care vor fi aduse pietei prin construirea pasajului subteran asemanator celui de la Universitate, cu scari pietonale si rulante, dar si cu lifturi pentru persoanele cu dizabilitati, si cu spatii comerciale, unde ar putea fi mutate si tarabele din zona. Pasajul subteran va avea o suprafata de 5.600 de metri patrati, din care 550 de metri patrati vor reprezenta spatii comerciale.

Mai multe ONG-uri, care au cerut organizarea dezbaterii publice din martie, au contestat proiectul argumentand ca acest pasaj va intensifica traficul auto in centru, in timp ce pietonii sunt din nou "dusi sub pamant".

La jumatatea lunii decembrie 2006, CGMB a aprobat un proiect pentru construirea, in Piata Romana, a unui pasaj pietonal subteran care ar fi trebuit sa fie finalizat in 2008.

Potrivit studiului de fezabilitate aferent proiectului din 2006, respectivul pasaj urma sa se intinda pe o suprafata de 5.200 de metri patrati si sa fie prevazut cu functiuni comerciale. Pentru realizarea pasajului, municipalitatea aloca atunci 64.633.260 de lei.

Reprezentantii municipalitatii au mai spus, la dezbaterea publica din martie, ca a fost atribuit contractul de executie pentru pasaj, printr-o licitatie demarata tot in 2006, unui consortiu din care fac parte firmele Astaldi SpA si Euro Construct Trading.

Citeste si:

Pasajul va avea cinci intrari: doua in zona Academiei de Studii Economice, una la Coloane, una in zona BCR si una la intersectia bulevardelor Lascar Catargiu si Dacia.

La suprafata, construirea pasajului va presupune largirea trotuarelor cu patru metri, precum si cresterea suprafetei alocate spatiilor verzi, de la 128 la 528 de metri patrati, urmand sa fie plantati in zona 55 de frasini.

Suprafata rezervata circulatiei pietonale va creste de la 2.327 la 3.155 de metri patrati, ajungand sa reprezinte 29,26 la suta din suprafata pietei, in timp ce suprafata rezervata circulatiei rutiere se va diminua de la 8.326 la 7.100 de de metri patrati, respectiv de la 77,23 la suta, la 65,84 la suta din suprafata pietei.

Timpul de asteptare a pietonilor la semafoare, care este in medie de 42 de secunde, va disparea, iar durata de deplasare a acestora prin acest punct al orasului va scadea de la 138 la 78 de secunde, in timp ce timpul de asteptare a vehiculelor in intersectie va scadea cu o treime, de la 135 la 90 de secunde.

Prin scurtarea duratei de asteptare a masinilor in intersectie, se estimeaza ca va scadea si nivelul poluarii, cu 7 la suta - emisiile de dioxid de carbon, cu 8 la suta - emisiile de oxizi de azot, cu 6 la suta - emisiile de particule si cu 24 la suta - emisiile de compusi organici volatile, se mai arata in proiect.