Terenuri mult mai ieftine intr-o zona periferica, costuri de constructie mult scazute de criza si produse adaptate cererii actuale. Fara notorietatea marilor dezvoltatori, multe companii mai mici au inceput in anii crizei sa dezvolte proiecte rezidentiale in sudul extrem al Capitalei. Au venit pe piata cu preturi adaptate bugetelor clientilor, intr-o zona limitrofa, dar in care exista acces usor la metrou sau alte mijloace de transport in comun.

Spre exemplu, oficialii companiei imobiliare Sud Rezidential spun ca au consiliat in ultimii trei ani vanzarea a circa 4.000 de apartamente in Capitala, predominant in zona de sud. Pe o piata dificila, in care predomina vanzarile de apartamente vechi, Sud Rezidential si dezvoltatorii ale caror proiecte le promoveaza, alaturi de alti dezvoltatori si agentii active in aceasta zona, au reusit sa faca din periferia sudului cea mai dinamica zona pentru dezvoltarea de locuinte noi.

De ordinul miilor sunt si tranzactiile din ultimii 3-4 ani realizate prin intermediul Premier Service, o alta companie imobiliara importanta din zona de sud, conform datelor furnizate de agentie.

Au inceput initial timid. In 2007, in plin boom, doar cateva proiecte rezidentiale existau in sud. Cand a venit criza in zona a inceput adevaratul boom, unul care a inceput cu proiecte pilot de dimensiuni mici sau doar primele faze ale unor proiecte, dar care i-a propulsat pe unii din acei mici dezvoltatori in companii care au portofolii de sute de apartamente finalizate si vandute.

In sudul Capitalei s-au construit in ultimii 3-4 ani cateva mii de apartamente noi, fiind probabil cea mai dinamica zona a Bucurestiului in ceea ce priveste dezvoltarile in anii de criza, iar alte cateva mii de apartamente sunt acum in proiect sau in faze incipiente de constructie.

In intreaga zona este forfota. O serie de blocuri sunt deja finalizate, altele isi pregatesc santierele, iar unii au deja constructiile la faza de structura.

Pentru turul nostru pe santierele din sudul Bucurestiului ne-a fost ghid Catalin Grigore, directorul general al companiei imobiliare Sud Rezidential. “Am facut aceasta zona sa straluceasca. Am pus asfalt, am introdus maxi-taxi, dar mai avem de lucru”, spune Grigore. Intr-adevar, fata de alte zone periferice care s-au dezvoltat in ultimii ani zona care se intinde dupa statia de metrou IMGB are avantajul unor constructii mai putin haotice si a unei statii de metrou aflata in vecinatate.

Infiintata in 2011 de Catalin Grigore, care a hotarat sa se desparta de echipa Premier, unde a fost manager, o alta companie importanta pe rezidential din zona, Sud Rezidential a reusit in 3 ani sa consilieze 4.000 de tranzactii de apartamente si vile amplasate predominant in zona de sud. In total compania a vandut de la infiintare 25 de proiecte rezidentiale. Printre cele mai importante proiecte vandute de companie se numara Studio Plus (400 unitati vandute), Metropolitan (700 unitati vandute), Apollo (300 unitati vandute) sau Sud Residence (300 de unitati vandute) in zona de sud, dar si Confort Urban din Rahova (400 unitati vandute).

Portofoliul companiei cuprinde apartamente in 50 de proiecte dintre care 40 sunt active. 25 dintre proiecte sunt finalizate, iar 15 in curs de finalizare in diferite faze de constructie (2,3 si 4), iar lucrurile nu se opresc aici. Din contra, exista planuri de dezvoltare importante. “Se mai construiesc inca 6 blocuri in Gama Residence, mai sunt doua proiecte pe Metalurgiei, dintre care unul foarte mare, inca unul in apropiere de Metrou Piata Sudului”, enumera Grigore o parte din proiectele noi care incep in zona de sud. In total, sunt peste 2.000 de unitati locative in plan sau in faze incipiente de constructie, spune el.

In zona de sud mai activeaza, de asemenea, Sud Imobiliar Expert si Nemar Real Estate.

“Este o zona atractiva pentru dezvoltari in principal ca urmare a infrastructurii dezvoltate, statii de metrou, dar si alte mijloace de transport in comun. Este, cu siguranta, zona care a avut cea mai buna dinamica de dezvoltare in ultimii ani”, a spus Giulio Anghelescu, seful Premier Service, care considera ca sudul a fost in ultimii ani cea mai activa zona in ceea ce priveste dezvoltarile rezidentiale.

Cat despre felul in care acesti dezvoltatori abordeaza piata, aici discutam de o chestiune simpla, iar Catalin Grigore ne da ca exemplu intrebarea pe care a adresat-o la un moment dat unui investitor “Tu ai locui aici? Daca raspunsul este DA, atunci ai un proiect care se va vinde”.

Citeste si:

Dar nu totul se rezuma la asta, ci si la o atitudine corecta. Nu mai vorbim de preturi de metru patrat construit sau de locuri de parcare mai scumpe decat o masina in proiecte pe care nimeni nu le vedea decat pe hartie. “Nu se mai vand vise. Preturile sunt pe mp util, locul de parcare este inclus, iar proiecte incep constructia inainte sa fie scoase la vanzare in cele mai multe cazuri”, a spus Catalin Grigore, managerul Sud Rezidential.

Cand spui zona de sud, numele unor agentii ca Sud Rezidential sau Premier iti vin rapid in minte, multe din dezvoltarile din zona fiind in portofoliul acestor companii. Totusi, abordarea lui Grigore fata de contractul de exclusivitate este "meritocratica si nu birocratica".

“Noi avem o exclusivitate castigata, muncita. Nu este bazata pe semnarea unui contract, ci pe rezultate. Cand am plecat din Premier trebuia sa imi recastig pozitia de lider pe care am pierdut-o plecand din agentie. Am riscat mult. Am venit cu comisionul zero pentru client, pentru ca nu poti lua comision de la cel care face lucrurile sa se intample”, mai spune Grigore.

Cum se dezvolta o companie imobiliara in sud?

Dinamica zonei determina si o evolutie pozitiva a agentiilor imobiliare, iar business-ul Sud Rezidential este un exemplu bun.

Grigore a deschis Sud Rezidential in urma cu 3 ani, iar firma a ajuns de la 5 angajati la infiintare la 65 de oameni acum. Compania are o flota de 50 de masini si mai multe departamente de la vanzari si evaluari, la arhitectura-proiectare si design interior. El a deschis si o firma de brokeraj de credite-SudRezidential Broker si simte deja beneficiile diviziei financiare, mai ales in contextul turbulentelor generate de modificarile programului Prima Casa.

Potrivit lui Grigore, decizia de a acorda credite pentru Prima Casa exclusiv in lei a dus la blocaje importante in piata, ca urmare a faptului ca persoane care se incadrau, spre exemplu, pentru 40.000 euro la un credit Prima Casa in euro, acum nu mai pot accesa decat o suma mult mai mica. “Trebuie sa gasim solutii si alte variante pentru acesti clienti. Creditul in lei este cu 30-35% mai scump, iar 75% din clienti sunt dependenti de Prima Casa”, spune Grigore. El a mentionat ca sunt minimum 150 de tranzactii blocate ca urmare a trecerii la finantarea in lei.

Cum se lucreaza la Sud Rezidential

Compania are o flota de masini pentru a sprijini mobilitatea, iar unul dintre punctele cheie ale activitatii este cunoasterea produsului pe care il vand. Astfel, in cadrul Sud Rezidential fiecare zi de lucru incepe cu o vizita la toate proiectele. “Chiar daca le cunosc foarte bine, in fiecare zi are loc aceasta vizita pentru ca lucruri noi apar intotdeauna”, spune Grigore, al carui principiu de baza este "clientul trebuie tratat ca un rege". "Toata lumea trebuie sa plece bucuroasa acasa. Este un element care mi-a ramas din restaurant. Oamenii trebuie sa plece multumiti acasa”.

Este si o chestiune de dedicare. “La noi se lucreaza si sambata cand totul este inchis”, mai spune Grigore, care mentioneaza ca intotdeauna clientii sunt sunati pentru a vedea daca au fost multumiti. Pana la urma in vanzari trebuie sa stii sa asculti la fel de bine pe cat stii sa vorbesti.