Prin aceste investitii, Spania spera sa realizeze un echilibru aproape perfect intre caile de acces pentru masini si cele pentru trenuri, si sa isi sustina ritmul de dezvoltare economica. De fapt, cu aceasta cifra a investitiilor Spania trece pe locul intai in Europa la capitolul lucrari publice si constructii de drumuri, cu un volum al activitatii apropiat de 40 de miliarde de euro pe an si o retea rutiera de 11.000 km la sfarsitul lui 2004.

O noua gaselnita, creditul imobiliar pe 50 de ani

In vreme ce investitiile in infrastructura pentru transport si constructiile de locuinte cresc pe zi ce trece, Spania afisand cel mai accelerat ritm de dezvoltare a acestor sectoare, pentru oamenii de rand devine tot mai dificila achizitionarea unei case. De fapt, si oferta si preturile urmeaza de foarte multa vreme aceeasi curba a cresterii, parcul locativ ramanand aproape inexistent.

Citeste si:

In aceste conditii, bancile spaniole au venit cu o noua oferta, care s-a dovedit extrem de tentanta pentru tinerii sub 35 de ani: creditul ipotecar pe 50 de ani cu rata variabila. Cadoul, atrage atentia Banca centrala a Spaniei, ar putea fi unul otravit in conditiile in care rata dobanzii isi va continua cresterea, iar spaniolii sunt deja extrem de indatorati. De fapt, precizeaza Banca Spaniei, spaniolii isi consacra in medie 45% din salariul brut pe rambursarea creditelor.

Aceasta rata depaseste 55% la Madrid si 57,1% in Tara Bascilor, una dintre regiunile care au cunoscut cea mai puternica explozie a preturilor din sectorul imobiliar. Cel mai ingrijorator este insa faptul ca 98% din credite sunt cu rata variabila (fata de 33% in zona euro).