Centrele comerciale reprezinta 60% din suprafata totala.Majoritatea spatiilor noi finalizate in ultimele 6 luni sunt cele incluse in prima etapa a proiectului Baneasa Comercial, primul parc comercial din Bucuresti, demarat de Baneasa Investments. Prima faza a proiectului (Feeria Shopping Center) include unitati Carrefour (inclusiv galerie comerciala), Bricostore si Mobexpert si va fi finalizata in primul trimestru al anului 2007, odata cu deschiderea primului magazin Ikea. Ultima faza a proiectului va consta in construirea unui mall de 65.000 mp (Baneasa Shopping City) si va fi finalizata in 2008.

Pe langa proiectele comerciale de mari dimensiuni, in ultimele 6 luni au fost livrate si spatii comerciale mici, sub 5.000 mp, in zone dens populate. Astfel de proiecte (de ex. Grant Shopping Center in Crangasi) sunt situate in zona de interes a marilor centre comerciale si sunt destinate populatiei cu venituri scazute. Numarul galeriilor comerciale a crescut usor datorita finalizarii unui mare numar de cladiri de birouri sau hoteluri ce includ si zone comerciale la etajele inferioare.

Galeriile comerciale din cadrul America House, Bucharest Corporate Center, Floreasca Antonache, Sudului Office Building si Hotel Novotel (Victoriei Business Plaza) au adaugat aproximativ 10.000 mp la stocul de spatii comerciale moderne.Ca urmare a lipsei de spatii comerciale stradale, numeroase vile situate in zona centrala a orasului au fost transformate in restaurante, cafenele si baruri.

Cererea si gradul de ocupare

Citeste si:

In ciuda cresterii rapide a stocului de spatii comerciale, exista inca un decalaj intre cerere si oferta, proprietarii aflandu-se pe pozitii avantajoase la negocierea contractelor de inchiriere. In semestrul 1 al anului 2006 cererea a fost reprezentata aproape exclusiv de extinderea comerciantilor deja existenti pe piata.Bancile si retelele de magazine cu obiecte de uz casnic si-au continuat expansiunea agresiva in zonele rezidentiale secundare.

Interesul comerciantilor s-a transferat de la zonele centrale catre cele secundare si chiar periferice din cauza lipsei acute de spatii in zonele centrale si a chiriilor mari solicitate, dar si in scopul valorificarii potentialului zonelor dens populate.Suprafata medie solicitata de banci este de 100-200 mp, in timp ce retelele de magazine cu obiecte de uz casnic cauta 200-500 mp, cu exceptia lantului Media Galaxy, care prefera suprafetele de peste 2.000 mp. Printre comerciantii activi pe piata s-au remarcat farmaciile si operatorii de telefonie mobila.

Ca urmare a cresterii chiriilor si a lipsei de spatii comerciale de calitate, bancile au inceput sa cumpere astfel de spatii in detrimentul inchirierii, ceea ce a dus la cresterea presiunii asupra ofertei existente de spatii stradale.In prezent gradul de neocupare pentru spatiile comerciale stradale este sub 5%, datorita cererii crescute si ofertei limitate existente pe acest segment de piata.