Potrivit specialistilor din piata, la finele anului trecut, dintr-un total de circa 1 milion de metri patrati de spatii comerciale mari in Bucuresti, suprafata disponibila la 1.000 de locuitori se situa la circa 541 mp, mult sub alte capitale europene, inclusiv din regiune.

“Dupa deschiderile din acest an, doua proiecte care vor insuma circa 100.000 mp, Bucurestiul va ajunge la un total de 592 mp la 1.000 de locuitori. Mai avem loc de dezvoltari la nivel local, iar in Bucuresti este loc pentru cel putin patru mari mall-uri. Ce se intampla acum in piata de retail este comparatbil cu ce se intampla acum 3-5 ani de zile, este un climat favorabil dezvoltarilor”, a precizat Horatiu Florescu (foto mai jos), presedinte si CEO al companiei de consultanta Knight Frank, unul dintre cei mai mari jucatori de profil prezenti pe piata din Romania.

In ciuda dezvoltarilor de mari proiecte comerciale la nivel local, Bucurestiul inca se afla in spatele unor capitale mai dezvoltate din regiune, arata datele Knight Frank. In opinia lui Horatiu Florescu, inca sunt zone in Bucuresti care nu sunt acoperite de spatii de retail de mari dimensiuni.

“Spre comparatie, in Praga, nivelul acestei cote este de 645 mp / 1.000 locuitori, iar in Varsovia este de 667 mp/ 1.000 locuitori. Eu cred ca mai este loc de dezvoltare. Zona de nord-vest este usor neacoperita de mall-uri sau de centre comerciale si pot aparea dezvoltari, aici fiind anuntat proiectul Vitoria City Center. O alta zona ar fi centrul, unde este anuntat de mult timp proiectul de la Casa Radio, dar care este blocat pentru moment, dar si zona Unirii sau Expozitiei suporta noi dezvoltari de proiecte comerciale de mari dimensiuni, existand terenuri exceptionale pe care se poate construi. In ultimii doi ani, nu mai putin de 50 de branduri noi si-au deschis spatii in Romania si exista un interes foarte ridicat din partea unor nume mari la nivel international. Dezvoltarea de noi proiecte este dictata de cererea clientilor – retaileri si cumparatori. Indicatorii economici si rezultatele bune din ultimii ani au condus la cresterea consumului si a increderii retailerilor in piata locala. In ultimii 2 ani mai mult de 50 de branduri noi au deschis primele magazine aici, printre acestea fiind Michael Kors, Lego, Pepco, Marks&Spencer Food, Sport Vision, Buzz, Sportisimo, English Home, Roche Bobois sau Casa Convenienza, iar anul 2016 va marca un nou val de nume noi pe piata”, a adaugat Horatiu Florescu.

Citeste si:

Anul 2016 va fi unul destul de agitat pe piata dezvoltarilor de centre comerciale. In Bucuresti, de exemplu, anul acesta, in toamna, vor fi inaugurate doua proiecte care vor totaliza spre 100.000 mp. Este vorba despre mall-ul ParkLake din cartierul Titan, un colos de 70.000 mp al asocierii Sonae Sierra si Caelum Development, dar si proiectul Veranda Mall Obor – de 25.000 mp, un proiect al familiei Pogonaru care va necesita un efort investitional de circa 60 de milioane de euro.

Prima inaugurare de centru comercial din acest an a avut loc la finalul lunii martie, cand NEPI a inaugurat, la Timisoara, faza a doua a proiectului Shopping City, proiectul ajungand sa totalizeze peste 70.000 mp de suprafata inchiriabila.

Shopping City Timisoara: ce noi magazine ajung in vestul tarii

Shopping City Timisoara: ce noi magazine ajung in vestul tarii

Tot la nivel national, in cursul acestui an va mai avea loc inaugurarea a inca trei centre comerciale detinute de catre NEPI, pe lista fiind extinderea proiectului City Park din Constanta, un nou mall in Piatra Neamt si unul in Satu Mare, dar si inaugurarea proiectului Platinia Shopping Centre din Cluj.

Giganti care iau locul fabricilor: ce mall-uri noi apar in Romania

Giganti care iau locul fabricilor: ce mall-uri noi apar in Romania

Timisoara si Brasovul, cele mai interesante piete pentru dezvoltarea de mall-uri

Timisoara si Brasovul se anunta a fi doua dintre cele mai interesante piete in ceea ce priveste dezvoltarile de proiecte comerciale la nivel local, dupa cum sustine si seful Knight Frank.

“Timisoara incepe sa atraga interesul investitorilor, in urmatorii doi ani fiind anuntate pentru livrare trei proiecte ce vor aduce inca 160.000 mp de retail. Cu aceste livrari, Timisoara ar urca in clamentul oraselor pe locul 2, dupa Bucuresti, desi stocul ar reprezenta undeva la 20% din totalul Bucurestiului, iar cota la mia de locuitori ar depasi Capitala, urmand sa aiba 711 mp/1000 locuitori. Brasovul este, de asemenea, activ pe acest segment inregistrand o livrare importanta in 2015 – Coresi Shopping Resort – si un nou proiect ce urmeaza sa fie dezvoltat de catre israelienii de la AFI. Cu aceste livrari, Brasovul se apropie si el de Bucuresti, cu o cota de 534 mp/ 1000 locuitori”, a mai precizat Florescu.

Knight Frank este unul dintre cei mai mari consultanti imobiliari prezenti pe plan local, segment de piata pe care activeaza si nume precum CBRE, Jones Lang LaSalle (JLL), Colliers International sau DTZ Echinox.