In studiul realizat de echipa de retail a Colliers International s-au analizat livrarile de spatii in centre comerciale si galerii (cu o suprafata de minim 7.000 mp, fara hypermarket-uri sau big box-uri incluse in aceasta suprafata).

Suprafata totala din 2009 s-a dovedit a fi foarte diferita fata de previziunile anuntate la inceputul anului trecut si la sfarsitul lui 2008. Astfel, daca in urma cu un an mai mult de 20 de proiecte au fost anuntate pentru livrare in Bucuresti si in tara, cu un total de 835.000 mp GLA (274.000 in Bucuresti, 561.000 in tara), o data cu trecerea in 2010 consultantii Colliers au analizat ce s-a intamplat pe piata.

Din cauza scaderii increderii consumatorului final si implicit a retailerilor, dar si pe fondul imposibilitatii obtinerii de finantare pentru multe proiecte, in Bucuresti au fost livrate de la inceputul anului 3 centre comerciale noi - Militari Shopping Center, Grand Arena si Cotroceni Park - si o extensie a mall-ului Plaza Romania, adaugand in total 157.500 mp stocului existent.

Acelasi fenomen il vom intalni si in 2010, cand se asteapta livrarea a doar 6 proiecte insumand 126.000 mp, din care 2 proiecte in Bucuresti.

“In ceea ce priveste cele 6 centre anuntate de dezvoltatori pentru livrare in 2010, este posibil sa asistam la intarzieri pentru cateva dintre ele. Pe de alta parte, este posibil ca o parte dintre centrele comerciale ale caror lucrari au fost oprite la inceput de 2009 sa isi reia constructia in cursul acestui an”, precizeaza Georgiana Andrei (foto), manager al diviziei de retail in cadrul Colliers International.

“Cu toate acestea, este putin probabil sa vedem si alte livrari in 2010 in afara celor deja anuntate oficial”, explica Andrei.

In tara au fost finalizate centrele comerciale dezvoltate de GTC in Suceava si Piatra Neamt, sub brandul Galleria, Era Oradea si extensiile ERP Focsani si Iulius Timisoara care au adus un total de aproximativ 70.000 mp la stocul existent.

Practic, numai 57% din suprafata centrelor cu data de livrare anuntata pentru 2009 a fost efectiv finalizata in Bucuresti si numai 13% in tara, proiectele nefinalizate fiind intarziate, in asteptare sau, unele dintre ele, chiar anulate.

Aceasta diferenta enorma intre ceea ce fusese anuntat ca va fi livrat in 2009 si ceea ce s-a livrat efectiv are pana la urma un efect benefic asupra pietei deoarece s-ar fi creat un dezechilibru major in ceea ce priveste cererea si oferta de spatii comerciale, mai ales in orasele cu mai putin de 300.000 de locuitori.

Citeste si Cum poate creste brandingul valoarea unui mall cu 20%

Cum poate creste brandingul valoarea unui mall cu 20%

Cum poate creste brandingul valoarea unui mall cu 20%