In anul 2005 piata industriala/ logistica a inregistrat o crestere insemnata a volumului de tranzactii in zona spatiilor moderne de depozitare. Totalul tranzactiilor a atins valoarea de 63.000 mp, aceasta atingand nivelul maxim din ultimii 15 ani.

Prin inchirierea in totalitate a fazei a treia de dezvoltare a Parcului Logistic Cefin, cu o suprafata totala de 34,000 mp, DTZ Echinox a inregistrat o cota de piata de peste 50% din totalul tranzactiilor incheiate in anul 2005.

Dintre toate proiectele moderne existente pe piata in acest an, Parcul Logistic CEFIN se distinge prin gradul avansat de dezvoltare, faza a 3-a fiind si ea finalizata, precedata de proiectele “built to suite” pentru Iveco - 7,500 mp si Centrum – 15,000 mp.

In cursul anului 2006 alte 2 faze de dezvoltare insumand aproape 50,000 mp vor fi livrate chiriasilor. O noutate pentru piata spatiilor logistice moderne o reprezinta platforma de cale ferata disponibila odata cu fazele 4 si 5 de dezvoltare.

Parcurile logistice existente si proiectele viitoare de pe piata sunt localizate in apropierea principalelor rute catre Ploiesti (la nord) proiectul LOGIMAX, catre Pitesti (la vest) existente fiind proiectele Cefin si Mercury Logistic Park, alte 3 fiind in stadiu avansat de proiectare, iar catre Constanta (la est) in apropierea soselei de centura a Bucurestiului este prezent Apollo Center.

In timp ce in alte locatii s-a inceput constructia altor platforme logistice menite sa ofere spatiu industrial la sfarsitul anului 2005 - inceputul lui 2006 cum ar fi Mercury Logistic Park, un numar mare de developeri internationali vor sa patrunda pe piata si exploreaza potentialul existent pentru proiecte asemanatoare, creand prin aceasta o imbunatatire a calitatii spatiilor de logistica pe viitor.

Chiriile in astfel de locatii moderne se situeaza la un nivel asemanator anului 2004 in intervalul 5- 5,5 euro /mp, cu cateva exceptii inregistrate pentru suprafetele mari inchiriate pe pe o perioada mai lunga de 5 ani de zile. Aceasta demonstreaza stabilitatea pietei din ultimii 3 ani.
Pentru anul 2006 estimam un nivel sensibil mai jos al chiriilor, acestea plasandu-se in intervalul 4.5 -5 euro / mp, tendinta care se va accentua in urmatorii 3 ani.

Aceasta scadere se datoreaza cresterii explozive a ofertei. Volumului mare de spatii ce vor fi livrate anul viitor, de peste 100.000 mp, cu 57% mai mult decat anul 2005, oferta provenita din extinderea proiectelor existente, Cefin Logistic Park Faza IV si V total de 50,000 mp, precum si din inceperea unor noi proiecte care vor livra suprafete cuprinse intre 10,000 si 30,000 mp.

Evolutia descendenta a chiriilor va descuraja intrarea altor dezvoltatorii in urmatorii ani, astfel intram intr-o noua etapa a evolutiei pieteii imobiliarea, cea de consolidare.

Oferta de pe piata spatiilor logistice clasa A se se prezinta astfel:

Proiecte existente:

Parcul Logistic Cefin
Mercury Logistic Park
ACT 1
Atlas Business Center

Proiecte in faza avansata de dezvoltare:

Bucharest WEST
Rynart / Grontmij/ Bucharest Industrial Park
Key Logistic Center

Proiecte viitoare:

LOGIMAX
Bucharest Disptribution Park
Bucharest Logistic Center

Pentru anul 2006 a fost anuntata o oferta de peste 100.000 mp de spatii moderne pentru logistica. Dezvoltatorilor activi in acest moment li Cefin Real Estate Romania, Portland Trust, Phoenix Real Estates, Willbrook Management li se vor alatura si alte “nume grele” pe piata mondiala a dezvoltarilor imobiliari: Grontmij, ProLogis, Parkridge si altii.

Cererea de spatii de depozit moderne provine in mare parte de la companii internationale prezente pe piata romaneasca sau de la cei care au optat pentru o schimbare si doresc sa abandoneze vechile locatii, nu tocmai potrivite profilului de activitate .

In particular, companiile de logistica si retailerii constituie principala sursa a cererii. In plus fata de cererea provenita de peste granite , exista un numar mare de ocupanti care doresc sa se relocheze in spatii industriale ‘’high –quality ‘’si care dispun de resurse financiare in acest sens , luand in considerare binenteles si faptul ca noile spatii , prin perspectivele pe care le creaza, pot duce la economisirea resurselor financiare ale companiei. Pe masura ce piata devine din ce in ce mai competitiva si oferta se diversifica,, companiile mari cu locatii mai putin accesibile tind sa se relocheze in parcurile logistice .

In orice caz tendinta este de relocare din spatii vechi, demodate si ieftine catre spatii moderne, bine echipate cu toate utilitatile de calitate superioara. In general, companiile cauta spatii cu o inaltime de aproximativ 8-12m , cu un design eficient constand intr-o buna asezare a stalpilor de sustinere, prezenta rampelor de incarcare /descarcare si a spatiilor de birouri in interiorul depozitelor. Accesul trebuie sa fie facil, catre sosele asfaltate, autostrazi sau centura.

Depozite moderne sunt construite si in alte orase cheie ale tarii precum Brasov , Timisoara , Cluj , Arad , Constanta , Iasi si Bacau unde companii importante de logistica sunt prezente sau intentioneaza sa-si dezvolte operatiuni pe acest segment.

Ca o concluzie, compania DTZ Echinox asteapta in a doua jumatate a anului 2006 o oferta vasta de spatii de logistica/ depozitare de clasa A si un numar mai mare de tranzactii care sa reflecte proiectele disponibile.