Astfel, rezultatele Barometrului 2014 arata ca pentru 40% dintre angajatii europeni pachetul de remuneratie ramane principalul motiv de ingrijorare, iar pentru 38% dintre salariati cea mai importanta cauza de ingrijorare este pastrarea locului de munca. Managerii si top-managerii sunt mai putin afectati de aceasta ingrijorare decat media salariatilor. Doar 25% dintre manageri si 26% dintre top-manageri declara ca pastrarea locului de munca este principala lor grija. In plus, 29% dintre salariatii din Europa se declara nemotivati la locul de munca.

Top-managerii cred ca stau prea mult la munca

Timpul petrecut la munca este preocuparea cea mai importanta pentru 22% dintre salariati. Acest aspect este insa mult mai prezent in cazul managerilor : 36% dintre manageri si 47% dintre top-managerii europeni considera ca aloca prea mult timp muncii, fata de doar 19% dintre salariatii non-manageri.

Mai mult, 67% dintre salariati declara ca lucreaza si in afara programului de lucru, iar 62% sustin ca se ocupa de probleme personale in timpul orelor de munca, fenomen cunoscut ca "blurring" (stergerea "granitelor" dintre programul de lucru si timpul liber). Angajatii mai considera, in proportie de 39%, ca este insuficient cadrul de organizare si recunoastere a noilor moduri de lucru: lucru la distanta, job-sharing, programele flexibile etc.

2014, anul optimismului in campul muncii

Angajatii incep sa fie mai optimisti si sa creada in viitorul companiei in care lucreaza. Spre exemplu, in Marea Britanie, 73% dintre salariati sunt optimisti cu privire la evolutia viitoare a companiilor in care lucreaza (+4% fata de 2013), 80% in Germania (+4% fata de 2013), 59% dintre salariatii francezi (+2% fata de 2013). Cu toate acestea, optimismul in usoara crestere este marcat de griji in ce priveste nivelul pachetelor de remuneratie si puterea de cumparare.

In tarile nord-europene, salariatii sunt semnificativ mai multumiti si mai motivati la munca. In schimb, in tarile din sudul Europei, salariatii se declara nemotivati – spre exemplu, 38% dintre salariatii francezi declara ca motivatia lor este in scadere, lucru resimtit si de 35% dintre portughezi si 33% dintre italieni, fata de doar 22% din suedezi sau 23% din salariatii germani.

Tabletele si telefoanele inteligente creeaza probleme timpului liber

Barometrul Edenred 2014 arata si ca salariatii europeni incep din nou sa fie preocupati de faptul ca petrec prea mult timp muncind. Timpul petrecut la munca este principala cauza de griji pentru 22% din salariati. Timpul prea indelungat petrecut lucrand este principala ingrijorare pentru 43% dintre suedezi si 30% dintre germani. Aceeasi este si principala cauza de griji pentru 47% dintre top-manageri si pentru 36% dintre middle-manageri.

Fenomenul de "blurring" accelereaza in toata Europa. Noile tehnologii de comunicare (laptop, telefoane inteligente, tablete etc.) au schimbat modul in care angajatii lucreaza, astfel ca linia de demarcatie dintre programul de lucru si timpul liber este din ce in ce mai neclara. In prezent, 67% din angajatii europeni declara ca muncesc si in afara orelor normale de lucru, iar 62% declara ca se ocupa de probleme personale in timpul orelor de lucru.

Aceasta tendinta este si mai marcata in cazul celor cu functii de conducere: 90% dintre top manageri si 84% dintre middle-manageri lucreaza si in afara programului normal. In acelasi timp, 77% dintre top manageri si 78% dintre middle-manageri rezolva probleme personale in timpul serviciului.

Citeste si:

Desi noile tehnologii sunt percepute de salariati ca avand o influenta benefica asupra calitatii vietii profesionale (68%), actiunile intreprinse de companii pentru a se adapta noilor tendinte sunt considerate nemultumitoare: 39% dintre salariati considera ca masurile luate pentru a gasi noi moduri de organizare a programului de lucru sunt insuficiente.

In Romania, optiunile de program de lucru flexibil sunt cvasi-inexistente acum.

Si in Romania tendintele sunt asemanatoare cu cele din tarile din sudul Europei. Astfel, pastrarea locului de munca este o preocupare majora, iar romanii sunt ingrijorati si de puterea de cumparare si nivelul de plata total (salariu si beneficii). "Daca in unele tari, cum ar fi Anglia, Belgia sau Suedia, angajatii au reinceput sa fie optimisti si sa aiba mai multa incredere in viitorul lor profesional, in Romania nivelul de motivare al angajatilor este inca scazut - aceasta este o zona in care angajatorii romani pot interveni acum cu efect maxim: orice actiune in favoarea angajatilor va fi mult mai eficienta in acest climat inca nesigur", a declarat Iulian Alexe, Director de marketing si dezvoltare al Edenred Romania.

Doi din cinci angajatori din Romania gasesc greu candidatii potriviti pentru posturile libere

Doi din cinci angajatori din Romania gasesc greu candidatii...

In ce priveste noul trend de blurring, acesta exista cu siguranta si in Romania, in special in randul managerilor, al angajatilor specializati si al angajatilor tineri, potrivit lui Alexe. "Spre deosebire insa de restul Europei, in Romania optiunile de program de lucru flexibil sunt cvasi-inexistente. Part-time, flextime, job-sharing sau lucrul la distanta sunt in prezent exceptii rarissime, mai degraba decat optiuni standard. Cu siguranta in anii urmatori vom asista la o dezvoltare accelerata a acestor practici de management al resurselor umane", a adaugat Alexe.

Reprezentantul Edenred Romania sustine ca angajatii din generatia Y vin cu o noua abordare in privinta imbinarii muncii cu timpului liber si isi vor pune puternic amprenta in companii. Astfel, managerii si specialistii in resurse umane vor trebui sa gaseasca modalitati flexibile si eficiente pentru a-i motiva pe viitori angajatii care vin cu o viziune personala asupra carierei lor, mai spune Iulian Alexe de la Edenred Romania.

Despre grupul Edenred

Compania Edenred, cu sediul central in Paris, Franta, a inventat tichetele de masa Ticket Restaurant. Listata la bursa NYSE Euronext Paris, Edenred activeaza in 41 de tari, unde are peste 6. 000 de angajati, aproape 640. 000 companii si organizatii client, 1.4 milioane de parteneri afiliati si 40 milioane de beneficiari.

In 2013, volumul total emis de Edenred a fost de 17.1 miliarde euro, din care aproape 60% a fost generat in tarile in curs de dezvoltare. In Romania, peste 30.000 de companii acorda salariatilor lor diverse tipuri de tichete si carduri emise de Edenred: tichete de masa Ticket Restaurant®, tichete de cadouri Ticket Cadou®, carduri de cadouri Compliments®, tichete de vacanta Ticket Vacanta®, tichete de asistenta sociala Ticket Asist®, Ticket Cresa® si Ticket Medica®.

Sursa foto: Angajat stresat/Shutterstock.com