n fiecare secunda, sapte noi utilizatori intra pentru prima data pe Internet. La momentul la care cititi aceste rnduri, numarul de utilizatori online depaseste populatia unor tari precum Marea Britanie, Italia sau Franta. Nu e de mirare ca publicitatea online capata din ce n ce mai multa importanta n bugetele alocate de advertiseri. Iar Romnia nu face exceptie.

Publicitatea online este o piata care a crescut constant n ultimii ani. Orlando Nicoara, director general NetBridge Investments, si aminteste ca primele campanii online au fost mai degraba menite sa convinga advertiserul ca Internetul este altceva: Ar trebui sa ne ducem n urma cu trei sau patru ani, cnd clientii nu doreau sa intre pe Internet. Atunci, compromisul pe care l-am facut noi a fost acela de a-i atrage prin intermediul unor creatii agresive. A fost momentul n care au nteles ca Internetul e altfel. Acum exista niste standarde destul de clare din punctul de vedere al campaniilor acceptate n reteaua noastra.

n fapt, despre publicitatea online romneasca a nceput sa se vorbeasca n urma cu aproape cinci ani. De atunci lucrurile au evoluat, iar 2006 pare sa aduca schimbari interesante. Si mult mai multe discutii ca pna acum. Anul a debutat cu declaratii razboinice din partea unora dintre jucatorii din piata. S-au analizat bugete, s-au prezentat comparativ ncasarile unor jucatori. Eu spun ca e abia nceputul. Pe o piata n care apar banii, n care apar investitori, e normal ca fiecare sa vrea o felie ct mai mare, o pozitie ct mai n fata la spectacolul ce va ncepe. Iar daca pentru asta trebuie sa-ti lovesti adversarul sub centura, eventual si n fata unui public ct mai numeros, de ce nu?, apreciaza Orlando Nicoara.

Cinci mari jucatori

La nceputul anului 2006, gasim o piata aflata nca departe de maturizare. Industria publicitatii online se distribuie n jurul a cinci mari jucatori: NetBridge, Arbomedia, Neogen, iMedia, Vodanet (fara ca enumerarea sa se constituie ntr-un clasament). Toate aceste companii exista pe piata datorita website-urilor pe care le administreaza sau reprezinta.

Din acest punct de vedere, circa 300 de website-uri strng in jurul lor o mare parte din piata publicitatii online din Romnia. E loc imens pentru cresterea pietei. Limita nu se va atinge nici n zece ani. n fiecare zi apar site-uri interesante. Din pacate, exista un fail rate care face ca, din 50 de site-uri, unul sau doua sa ajunga la performanta de a produce bani din advertising, este de parere directorul NetBridge.

O analiza mai atenta a tipologiei acestor website-uri ne aduce in fata a doua modele principale: 1. Website-urile detinute de agentii de publicitate online. Este cazul NetBridge, care administreaza, printre altele, Trafic.ro, Okazii.ro etc. Vodanet este, la rndul sau, reprezentat de Acasa.ro, Bloombiz.ro. La fel si Imedia, care ofera BizCity.ro, Eva.ro si multe altele. Neogen s-a lansat si vinde cu mare succes BestJobs.ro si alte site-uri din suita Neogen.ro. 2. Website-urile reprezentate de agentii de publicitate online. Aici sunt incluse website-uri diverse pentru care agentiile gestioneaza spatiul publicitar, n regim de exclusivitate sau nu.

Harta publicitatii online

Pentru cei interesati, structurarea pietei este si mai evidenta daca privim Harta Publicitatii Online din Romnia, realizata si actualizata de Octavian Costache (Vivi, pentru cunoscuti). Website-ul www.vivi.ro/publicitate/ ofera celor interesati o serie de cifre privind ntinderea pietei romnesti de publicitate online. Harta are la baza statistici realizate cu primele 1.010 website-uri din www.trafic.ro. Numarul de vizitatori este cel de pe ultimele sapte zile, raportat de www.trafic.ro. Dintre site-urile incluse n statistici la 15 februarie 2006, NetBridge controleaza 85, cumulnd 46,37% din numarul utilizatorilor nregistrati saptamnal. Urmeaza Arbomedia, cu 126 website-uri 39,21% utilizatori, respectiv iMedia, 19 site-uri 8,40% si Vodanet,11 6,01%.

Romnia are potential

Cu un numar al utilizatorilor de Internet n continua crestere, cu o schimbare evidenta a ponderii conexiunilor de la dial-up la cablu, mai ales n marile orase, Romnia este o tinta pentru dezvoltatorii de website-uri investitori n piata de publicitate online.

n Europa de Est, Polonia si Cehia au o industrie care a ajuns deja la maturitate. Se poate spune chiar ca sunt piete care se apropie de saturare si urmeaza momentul la care si pun problema extinderii la nivel regional. Polonia, spre exemplu, ne ofera o concentrare interesanta a modului n care se distribuie publicitatea online. Dupa unele estimari, www.onet.pl, cel mai important portal polonez, nregistreaza lunar peste 2,5 miliarde vizualizari ale propriilor pagini si absoarbe, de unul singur, mai mult de 40% din piata nationala de publicitate online. n vara anului trecut, onet.pl a ncheiat un parteneriat cu Skype, prin intermediul caruia poate oferi utilizatorilor de Internet din Polonia versiunea co-branded a popularului software de comunicatie online.

n lume, lucrurile sunt si mai simple. Piata mondiala de publicitate online se mparte ntre ctiva jucatori majori: Google, Yahoo!, MSN, Amazon, iTunes, afirma Orlando Nicoara. Aceste companii se extind constant, cautnd piete cu potential, si directioneaza bugete impresionante spre cercetarea si dezvoltarea unor solutii din ce n ce mai complexe de publicitate online. n acest context, Romnia va fi cu siguranta o tinta n anul 2006 pentru unii dintre acesti investitori. Iar tendintele se vor accentua pe masura ce asistam la dezvoltarea ideii de comert electronic, de care piata publicitatii online este strns legata in ultima vreme.

Ce ar aduce nou 2006?

Pentru unii, evenimentul important al anului este intrarea Google pe piata de publicitate online de la noi. Evenimentul ar putea aduce n atentia publicului romnesc, mai mult dect face acum Neogen, ideea de publicitate contextuala. Jucatorii romani se pregatesc insa si pentru acest eveniment. Sunt semne ca unele dintre agentiile de publicitate online din Romnia s-ar putea ndrepta si ele spre piata publicitatii contextuale.

Chiar sub amenintarea concurentei Google, ideea este extrem de tentanta, n primul rnd datorita faptului ca peste jumatate din primele 1.000 de website-uri din Romnia (dupa contorizarea trafic.ro) nu sunt nca incluse n vreo retea de publicitate. Printre minusuri, posibila piata romneasca a publicitatii contextuale din Romnia se loveste de insuficienta dezvoltare a comertului electronic de la noi. Directorul NetBridge este de parere ca schimbarile spectaculoase se vor petrece, probabil, peste ctiva ani: Este nevoie de investitii serioase pentru a schimba spectaculos cotele actualilor jucatori din piata publicitatii online. Investitii pe care nu le vad realizate n 2006. Un subiect ce merita urmarit.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Special »



Setari Cookie-uri