“Antreprenorii sunt similari peste tot in lume, au ceva in comun: atitudinea. Dar sunt si diferente pe care le vezi in clasa. De exemplu, romanilor le ia mai mult timp sa aiba curaj sa vorbeasca in public. Au o reticenta in a spune ceva care ar putea sa fie gresit, in timp ce in California este diferit. Dar oamenii trebuie sa invete sa vorbeasca”, explica americanul care a fondat pana acum cinci companii si este implicat ca business angel in alte douazeci.

Doug Richard (52 de ani) a intrat in afaceri alaturi de fratele sau in 1985, cand si-a dat seama ca ceea ce facea in biroul de avocatura in care lucra il plictisea. In acelasi timp, nici sefii nu ii prea placeau. Pe de alta parte, avea nevoie de bani.

“Si cand nu ai bani, nu iti plac sefii si esti plictisit de singurul lucru pe care stii sa-l faci (avea diploma de licenta in drept) atunci devii antreprenor. Nu am avut idei, dar trebuia sa castigam bani pentru mancare”, spune intreprinzatorul.

Toate businessurile in care s-a implicat au fost in domeniul online si media, pentru ca pe acestea le cunoaste si crede ca doar un investitor neinspirat alege sa aloce bani pentru o industrie pe care nu o stie.

Chiar daca a participat de doua ori la Dragons' Den (echivalentul britanic al emisiunii dedicate antreprenorilor "Arena Leilor"), a organizat programul School for Startups pentru intreprinzatorii britanici, iar acum a adus acelasi proiect si in Romania, nu inseamna ca nu a facut si greseli in afaceri.

“Cea mai mare greseala pe care am facut a fost cu Visual Software, cand am vandut catre o companie americana listata si am vandut luand actiuni in acea firma. Trebuia sa tin actiunile 100 de zile si in ziua 89 valoarea acestora a scazut foarte mult. Pana la urma am recuperat banii, dar abia dupa patru ani si a trebuit sa cumpar compania care m-a preluat. Practic, greseala a fost ca nu am luat cash. Cand vindeti, luati cash”, afirma Richard.

Sfaturile lui Doug Richard pentru intreprinzatori:

1) Majoritatea antreprenorilor cred ca primul lucru pe care trebuie sa il faca cand incep o afacere este sa stranga bani. Si nu este asa. Pot incepe facand multe altele. De exemplu, se pot gandi la cum sa dezvolte businessul, pot analiza piata, pot sa vorbeasca cu potentiali clienti si parteneri.

Antreprenorii trebuie sa testeze, sa intrebe, sa se intalneasca cu oameni. Businessul nu este despre stat acasa. Toate aceste etape te duc la oamenii potriviti, iti schimba unele planuri, iti arata ce o sa mearga si ce nu.

2) Multi antreprenori nu vorbesc despre ideea pe care o au. Zic ca au o idee fantastica, dar nu o spun pentru ca le este frica ca cineva o fura. In teorie, este corect, dar in practica nu se intampla asa pentru ca fiecare se gandeste la ideea lui. Procentul celor care folosesc ideea altcuiva este foarte mic.

3) Atunci cand incepi o afacere nu conteaza varsta, educatia sau sexul. Conteaza atitudinea, un lucru specific antreprenorilor. De exemplu, sunt oameni care cred ca lucrurile li se intampla si unii cred ca pot actiona asupra lumii.

Trebuie sa crezi ca poti sa ai succes, ca poti schimba lumea. Daca nu crezi asta, este foarte greu sa poti incepe un business.

4) Experienta te ajuta. Multi dintre cei care au succes sunt antreprenori care un lucrat intr-un domeniu si cred ca pot face mai bine un anumit lucru pe cont propriu. Acesta e cel mai comun mod de a deveni antreprenor.

5) Este bine sa incepi cu un business care nu are nevoie de capital mare.

6) Daca ai gresit, trebuie sa incepi din nou.

De altfel si Peter Barta, presedintele Fundatiei Post-Privatizare, organizatorul School for Startups Romania, le recomanda antreprenorilor care au ajuns intr-o situatie economica dificila sau chiar in faliment sa ignore criticile familiei si sa o ia de la inceput.

“Critica antreprenorilor este o greseala nationala. Nu e constructiv. Cheia este te gandesti ca poti sa reusesti. Pe de alta parte, nimic nu se intampla peste noapte. Trebuie sa muncesti mult si sa fii sigur ca ai un obiectiv si ca tot ce faci este pentru indeplinirea acelui obiectiv” , spune Barta.

1. Credeti ca succesul unei afaceri noi se bazeaza in principal pe


Citeste si:

Ce este School for Startups

Programul este realizat dupa modelul celui organizat in Marea Britanie si ii invata pe antreprenori cum sa inceapa si sa conduca o afacere.

La editia din acest an au fost 220 de participanti, atat antreprenori cat si persoane care isi doresc da devina intreprinzatori.

Dintre afacerile care au fost lansate deja sau care vor fi infiintate cele mai multe sunt din domeniul tehnologiei, acestea fiind urmate de retail, servicii, moda, turism si timp liber, agricultura.

Criteriul dupa care s-a facut alegerea candidatilor pentru editia din acest an fost motivatia acestora.

“Trebuie sa fie interesati sa faca un lucru in antreprenoriat si nu doar sa invete niste abiliati. Tebuie sa aplice ce au invatat”, explica Richard.

Pe de alta parte, pentru editia de anul viitor va fi obligatorie cunoasterea limbii engleze deoarece vor fi invitati antreprenori din toata lumea si vor putea participa si candidati din tarile vecine.

“Daca vor sa isi dezvolte afacerile, trebuie sa faca asta international si o metoda este ca intreprinzatorii sa mearga la targuri, expozitii sau sa aducem companii internationale in astfel de programe. Iar daca aduci oameni din alte tari, conversatia se schimba. Poti incepe de oriunde si chiar daca esti mic, trebuie sa gandesti global”, mai spune Doua Richard.

School for Startups este un proiect realizat de Fundatia Post-Privatizare.

Cine este Doug Richard

Doug Richard a intrat in antreprenoriat la mijlocul anilor ’80 si de atunci a fondat cinci companii si a investit in cel putin 20 de afaceri.

In 2005, a devenit cunoscut in Marea Britanie in calitate de “leu american” in primele doua sezoane ale emisiunii “Dragons’ Den” (echivalentul “Arenei Leilor”).

In 2006, dupa ce a fost numit presedinte al Grupului de Lucru pentru IMM din cadrul Partidului Conservator, precum si consilier pe probleme de dezvoltare a IMM pentru ambele partide din Marea Britanie, Doug a devenit primul american care a primit Queen’s Award pentru Promovarea Intreprinderilor.

Doi ani mai tarziu, antreprenorul a creat School for Startups, un proiect care consta in cursuri prin care proprietarii de companii noi pot invata cum sa dezvolte, sa testeze si sa implementeze un model de afaceri eficient. Prin acest proiect a pregatit peste 10.000 de oameni, proprietari de afaceri mici si mijlocii, prin intermediul cursurilor fata-in-fata si al celor online.

In 2010, a fost numit Educatorul Antreprenorial al Anului in Marea Britanie.

In prezent, este conferentiar invitat pe probleme de antreprenoriat la Cambridge University, in cadrul programelor de masterat si doctorat in domeniul nanotehnologiei.