Romanii sunt, fara indoiala, mari consumatori de gadgeturi, cu conditia ca acestea sa fie inteligente. Avem in spiritul nostru o curiozitate stiintifica si o inclinare catre inovatie, singurul mare impediment fiind insa puterea de cumparare. Avand acestea in minte, un tanar cu background IT a lansat propriul business de gadget-uri “inteligente si amuzante” – FunGadgets.ro.
Valentin Haicu este din Hunedoara, are 33 de ani si a terminat Electronica la Timisoara. Inainte de a incepe propria firma, a lucrat in IT unde a inceput ca programator la o firma de mici dimensiuni apoi s-a mutat la Bucuresti unde a lucrat la distribuitorul IT si electronice Tornado. Urmatorii pasi l-au gasit in multinationalele IBM si Oracle.

Valentin a aflat de proiectul special wall-street.ro de sustinere a tinerilor antreprenori romani si a profitat de oportunitate. Scrie-ne si tu pe AfacereaMea@Wall-Street.ro si vei avea sansa de aparea in StartUp, rubrica citita, lunar, de zeci de mii de romani!

Magazinul online al FunGadgets.ro are rol de catalog al portofoliului insa mare parte din cifra de afaceri este realizata din distributie unde firma acopera cam toate magazinele mari online si cativa retaileri mai mici. “In retailul mare nu intram deocamdat - cu termenele de plata uriase am avea costuri foarte mari de finantare si daca unul din ei ar intra in insolventa, in principiu ne-ar trage si pe noi”, spune Haicu. Proiectele facute cu agentiile de advertising sunt cam cea mai importanta parte din CA.

“Ca o conditie pentru a fi in portofoliul nostru, produsele trebuie sa fie deosebite, utile, sa nu le mai aduca si altcineva in Romania si mai ales sa aiba un ceva care sa te faca sa spui "uaau". Altfel nu au ce cauta in oferta noastra”, subliniaza tanarul antreprenor.

De asemenea, inca o conditie foarte importanta este ca structura costului sa le permita sa le ofere la acelasi pret ca in restul Europei (plus diferenta de TVA care nu tine de companiile locale).

“Daca pentru cineva din Vestiul Europei un gadget ca si cele din oferta mea nu inseamna mai nimic si il cumpara pe loc daca ii place, la noi ponderea pretului este mai mare in mica suma care ramane dupa plata ratelor, chiriei, intretinerii, mancare, etc., asadar ceea ce e considerat in Vest "impulse buying", in Romania se apropie mai mult de o investitie asadar intreaga paradigma de ofertare se schimba”, noteaza Haicu.

Pe scurt, in Romania trebuie “sa muncesti mult si mai bine” pentru a obtine rezultate comparabile cu omologii din Vest.

Targetul firmei sunt persoanele cu venituri medii-superioare, educatie superioara, consumatori de high-tech. In general au in posesie un smartphone de top si/sau o tableta si stau conectati la mediul on-line si la retelele de socializare.

Cum trec testele produsele din China – ABC-ul cumparaturilor din tara asiatica


Brandurile din portofoliu sunt importante in principal din Singapore, Germania, Coreea, Marea Britanie si China. “Procesul de selectie al produselor este unul lung si destul de costisitor. As spune ca 1 din 10 produse pe care le testam isi gaseste locul in oferta noastra”.

Atunci cand lucreaza direct cu fabricile din China, tara cunoscuta pentru produsele contrafacute si de calitate indoielnica, testarea unui produs si a unui furnizor nou are doua componente principale – testarea produsului in sine si evaluarea furnizorului si a capabilitatilor lui.

Practic, in prima faza se comanda 2-3 mostre de produse si acestea sunt testate pana la distrugere. Se verifica inclusiv calitatea lipiturilor si grosimea circuitului electronic. “Pentru un ochi antrenat, nu e nevoie de mult sa isi dea seama daca e o problema”.

In al doilea rand, furnizorul trebuie sa aiba in primul rand o filozofie axata pe calitate. “Cam 90% din firmele Chinezesti nu o sa livreze la un nivel macar multumitor. Tineti cont ca toti lucreaza cu plata in avans, daca nu ti-ai facut foarte bine temele surprizele sunt garantate”, avertizeaza antreprenorul.

Pentru a verifica furnizorul, trebuie neaparat vizitata locatia companiei. “Din acest motiv mergem cam de 3-4 ori pe an, in China. In fabrica respectiva verificam zona de R&D - ca sa ne asiguram ca eventualele modificari pot fi implementate, apoi productia sa vedem nivelul de pregatire al personalului si, foarte important, zona de testare a produselor finite. Aici este zona in care iti dai seama daca ce ti s-a spus pana acum legat de calitate e adevarat sau nu si ecuatia e simpla: daca capacitatea de testare simultana este egala cu capacitatea de productie, e o fabrica care poate livra ceea ce permite. Daca nu - nu. E atat de simplu”, spune Valentin Haicu.

O alta problema in relatiile cu China este comunicarea – engleza este mai putin raspandita decat te-ai astepta si greselile de traducere conduc catre rezultate hilare (daca nu te costa deja bani), spune el.

Antreprenorul ofera si cateva ponturi daca vrei sa achizitionezi din China:

- Daca gasiti un produs de brand notoriu la un pret ridicol de mic, e o pacaleala sigura. Brandurile au politici de pret similare in toata lumea iar in China sunt chiar o idee mai scumpe decat in Romania, de exemplu.
- Cu putine exceptii, costul unui produs comandat din China ajunge sa fie comparabil cu unul cumparat din Romania la un pret corect. Nu uitati ca veti plati TVA si taxe vamale atunci cand el soseste in tara, la costul produsului + transport. Profitul unui importator vine din pretul mai mic care il obtine comandand cantitati mai mari si din costul de transport care per unitate este evident mai mic atunci cand e volum. Riscurile sunt insa incomparabil mai mici deoarece o achizitie facuta in tara este protejata de legislatie, beneficiezi de garantie, etc.

“Sfaturile de mai sus sunt doar pentru persoane fizice sau achizitii de valori mici. Pentru cei care vor sa importe, lucrurile stau cu totul altfel si le recomandam, daca nu au experienta, sa apeleze la servicii profesioniste in special la verificarea marfii inainte ca ea sa plece din China. Pentru un numar limitat de clienti, noi oferim servicii de consultanta in identificarea unor potentiali furnizorii si asistenta in procesul de achizitie. La randul nostru subcontractam pentru acesti clienti companii din China, specializate in verificarea calitatii”, spune antreprenorul.

Pe langa produse importate, FunGadgets.ro are si brandul propriu – Colia, produse de masaj.

Firma a generat in 2011 afaceri de circa 200.000 de euro. Pe anul acesta, “cu putin noroc”, firma estimeaza ca isi va dubla afacerile. “Trebuie insa sa rezolvam problema finantarii care a fost show-stoper si in 2011. Pana acum, toata afacerea s-a bazat pe banii economisiti cat am fost angajat in multinationale, dar deja se simte ca pentru a trece la pragul urmator, ei nu mai sunt suficienti”, spune antreprenorul.

Cam 60-70% din cifra vine din colaborarea cu advertising-ul. “E greu de estimat ce pondere va avea in 2012, pana acum am avut doua proiecte mari cu clienti existenti deja, insa am investit in directii noi, participand ca expozanti la RoNewMedia si la Marketing 3.0 (Philip Kotler). Inca cateva evenimente sunt in negocieri. Speram ca impactul sa fie mare si fructos, mai ales ca ne-am imbogatit portofoliul cu o gama noua in care credem foarte mult - bateriile externe pentru smartphone-uri.

Valentin a aflat de proiectul special wall-street.ro de sustinere a tinerilor antreprenori romani si a profitat de oportunitate. Scrie-ne si tu pe AfacereaMea@Wall-Street.ro si vei avea sansa de aparea in StartUp, rubrica citita, lunar, de zeci de mii de romani!


Cum ti se pare business-ul FunGadgets.ro? wall-street.ro te incurajeaza sa comentezi.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri