Hamdi Ulukaya, fondator si CEO al companiei Chobani, cu sediul in Statele Unite ale Americii, a fost desemnat sambata seara Antreprenorul Anului la competitia internationala Ernst&Young dedicata antreprenorilor – World Entrepreneur Of The Year, in cadrul unei ceremonii care a avut loc la Monte Carlo. El a fost selectat dintre 49 de finalisti din 47 de tari, fiecare dintre acestia fiind alesi anterior antreprenorii anului in tarile de origine.

Antreprenorul Hamdi Ulukaya, de origine turca, a fondat compania producatoare de lactate Chobani in anul 2005 in New York si a lansat iaurtul grecesc cu acelasi nume doi ani mai tarziu. La mai putin de sase ani dupa lansare, acesta a devenit cel mai bine vandut brand de iaurturi din Statele Unite, cu incasari anuale de aproximativ 1 miliard de dolari. Compania Chobani are in prezent 3.000 de angajati si opereaza cea mai mare fabrica de iaurturi din lume, produsele sale fiind comercializate in Statele Unite, Australia si Regatul Unit al Marii Britanii.

“Hamdi intruchipeaza spiritul antreprenorial si este un adevarat model pentru oricine isi doreste sa devina antreprenor. Juriul a fost impresionat de curajul si perseverenta sa”, a declarat Rodrigo Herrera, CEO al Genomma Lab Internacional si presedinte al juriului.
Hamdi Ulukaya s-a nascut intr-o familie cu experienta in industria laptelui din Turcia, iar in 1994 s-a mutat in America pentru a invata limba engleza, cu gandul de a urma o scoala de business. Nu a absolvit niciodata aceasta institutie de invatamant, insa a inceput sa produca branza feta in 2002, dupa ce tatal sau l-a vizitat la New York si s-a plans de calitatea branzei de pe piata americana.

In 2004 afla ca gigantul Kraft Foods urmeaza sa inchida o fabrica din South Edmeston, statul New York. Ulukaya viziteaza de indata fabrica, o unitate de productie veche de 84 de ani, „ghemuita intr-o vale intre un cimitir de pe deal si un bar de motociclisti”, care ii atrage atentia desi peretii erau patati, iar echipamentul tehnic foarte invechit. Cu ajutorul unui imprumut garantat de US Small Business Administration, Ulukaya cumpara unitatea de productie in august 2005. Primii sai angajati au fost patru fosti muncitori ai fabricii Kraft si Mustafa Dogan, un reputat producator de iaurt din Turcia. Practic, a inceput afacerea cu cinci angajati si a dezvoltat primul produs intr-un an si jumatate. Afacerea lui de suflet pe care o detine in totalitate, Chobani, l-a transformat pe turcul cu rezidenta in Statele Unite ale Americii, Hamdi Ulukaya, intr-un tanar miliardar, potrivit datelor Bloomberg. „Nu cred ca antreprenoriatul poate fi invatat, fiecare situatie este diferita, insa stiu un lucru cert: trebuie sa-ti urmezi visul si instinctul. Eu am visat mereu si pentru mine a fost suficient. Am avut multe dificultati operationale, insa cea mai mare provocare a fost sa pastrez viu spiritul antreprenorial pe masura ce dimensiunea firmei crestea”, afirma Hamdi Ulukaya.

Citeste si:

Daca in urma cu cinci ani, Chobani nu genera inca venituri, compania vinde anul acesta mai mult de 1 miliard de dolari. O afacere de nisa pe vremuri, iaurtul grecesc reprezinta acum 36% dintr-o piata de 6,5 miliarde dolari, cat reprezinta totalul vanzarilor de iaurt din SUA, potrivit firmei de cercetare AllianceBernstein (AB). Presa de business din Statele Unite ale Americii il numeste pe Hamdi Ulukaya „Steve Jobs al industriei iaurtului”, iar afacerea Chobani, care se bate de la egal la egal cu gigantii Danone si General Mills (producatorul brandului Yoplait), este comparat cu un Silicon Valley al pietei bunurilor de larg consum. „Mi-a placut dintotdeauna sa ma lupt cu jucatorii mari si am demonstrat ca nu trebuie sa fii in industria IT&C ca sa reusesti acest lucru”, le spune Hamdi Ulukaya jurnalistilor prezenti la ceremonia de acordare a titlului World Entrepreneur Of The Year 2013.

Antreprenor imigrant, Hamdi Ulukaya crede in schimbarea si progresul comunitatilor. El doneaza 10% din profiturile Chobani fundatiei de caritate a companiei, Shepherd’s Gift. Compania este sponsor oficial al echipei olimpice a Statelor Unite. “Hamdi este personificarea visului oricarui imigrant. El a avut succes la putin timp de la lansare”, spune Maria Pinelli vicepresedinte la Ernst&Young.

Incepand cu anul 2014, Ernst & Young Romania se va afilia la programul international Entrepreneur Of The Year (EOY), derulat de companie la nivel global. Ernst & Young va oferi, astfel, oportunitatea antreprenorilor din Romania sa participe la cel mai amplu si mai prestigios proiect global de business adresat antreprenorilor. Programul Entrepreneur Of The Year a fost demarat de Ernst & Young in 1986, in Statele Unite si, incepand cu 1993, a fost extins la nivel international. In prezent, EOY se deruleaza in peste 50 de tari. “In ultimii 26 de ani, antreprenorii si-au adus aportul mai mult decat oricare alte grupuri la stimularea inovarii, creearea de locuri de munca si prosperitate, atat in perioade de crestere, cat si conditii economice mai dificile. Hamdi sintetizeaza viziunea si determinarea care ii pune pe antreprenori la loc de cinste si este demn de premiul Antreprenorul Anului 2013”, a spus Jim Turley, presedintele si CEO al grupului Ernst & Young.
“Hamdi este intr-adevar un antreprenor al anului 2013 de la care te poti inspira, insa si ceilalti care s-au inscris in program sunt castigatori. Acum, mai mult ca oricand, trebuie sa ii sarbatorim si sa invatam de la acesti oameni remarcabili”, a spus Mark Weinberger, presedinte si CEO al Ernst & Young.

Citeste si Turcul care a luat “Oscarul antreprenorilor”: 10 lucruri de invatat de la Entrepreneur Of The Year