INVITATI: Ion Udrea (partener al companiei de consultanta Linkage, organizatorul evenimentului Innovate Now din 10 aprilie), Elena Badea (head of market enablement EY), Constantin Magdalina (EY), Cristian Patachia (innovation manager Orange), Andrei Cretu (fondator BenefitSeven), Iulian Alexandru Stefanescu (Romtelecom), Silvia Ion (director executiv Pharma Business Solutions), Razvan Nanulescu (sales & marketing manager Abbvie), Alexandra Pode (partener in cadrul Business Models Inc. CEE si cofondator al Impact Hub Bucharest);

TEMA: Inovatia in business. Practici, beneficii, dar si dificultati. Invitatii dezbaterii au propus 10 resurse utile pentru cei interesati de inovatie.

wall-street.ro Ce este inovatia, in opinia voastra? Dar inovatia in business? Cum poate fi aplicata? Care sunt principalele ei beneficii?

: Cuvantul inovatie suna frumos. Cand aud dezbateri despre inovare/inovatie, ma gandesc, in primul rand, la cultura inovationala, iar in acest caz trebuie sa analizam oamenii care pot forma aceasta cultura. Un proces de inovatie nu poate exista fara ca oamenii sa isi schimbe mind-set-ul (trad.: gandirea). Oamenii trebuie sa nu mai gandeasca doar intr-o cutie, ci intr-o noua cutie, o gandire similara papusilor matrioska.

, Pharma Business Solutions: Prin inovatie poti aduce un plus de valoare clientilor, iar acest lucru face diferenta intre faptul ca suntem mai creativi. (...) In opinia mea, problema consta in faptul ca nu exista lideri care sa inteleaga ideea de inovatie. In general, oamenii nu se simt confortabil cand vorbim despre inovatie intr-o organizatie. Probabil ca un lider nu e suficient de capabil sa transmita mai departe acest concept. Multe companii din Romania nu reusesc sa inoveze, tocmai de aceea vad, personal, inovatia ca pe o cultura de leadership.

, Abbvie: Termenul inovatie a devenit un buzzword in ultima perioada. In business cea mai buna definitiei a inovatiei este rezumata de diferenta dintre creativitate si inovatie: creativitatea este aceea la care folosesti bani pentru a genera idei, pe cand inovatia este aceea, la care folosesti idei sa faci bani…. Inovatia nu este doar un proces ori un principiu, ci este o stare de spirit. Cifrele sunt simple, ele nu mint, nu sunt interpretabile si ar trebui sa stea la baza oricarui porces de inovatie. Baza raman insa oamenii. Oamenii sunt cei care, fortati de anumite nevoi, inoveaza. Cifrele nu pot cumpara inovatia.

, Orange (foto jos): Inovatia reprezinta intersectia activitatii oamenilor. Inovatia este un proces prin care o companie suporta ideile din interiorul lor, idei care ajung la clientul final. Clientul trebuie sa fie in centrul procesului informational.

, BenefitSeven: Inovatia in business nu are o puternica legatura cu inovatia in tehnologie, dar are la definitie si punctul de inovatie ca un factor extern, un catalizator al business-ului. Daca vorbim de inovatie in interiorul unei organizatii, atunci este vorba despre un driver, o metoda sustenabila de a creste in viitor. Daca tot vorbim de un punct de referinta, atunci conteaza contextul. Daca reprezint o firma mica, atunci prin inovatie intelegem o schimbare care pentru altcineva nu inseamna neaparat inovatie. Conteaza punctul de referinta, locul unde sunt eu ca sa pot defini acest subiect.

, Business Models Inc.: Cultura organizationala are nevoie, in primul rand, de un cadru. Un cadru in care oamenii se intalnesc si care ii poate ajuta sa intre intr-o alta cutie. Inovatia, un proces de trial&error continuu, tine foarte mult de caile prin care aceasta genereaza valoare.

, EY (foto): Inovatia nu suporta o singura definitie. Este un domeniu care are nevoie de o multitudine de definitii. Inovatia vine cu o solutie mai buna la o nevoie insuficient articulata sau o nevoie existenta care are nevoie de o completare, o solutie care aduce eficienta. Este o solutie practica. Inovatia genereaza rezultate. Inovatia este ca un diamant, iar ea a iesit la suprafata cu timpul, ne fascineaza acest lucru. Nu in ultimul rand, inovatia este despre oameni.

, EY: Cand vorbim despre inovatie, ne referim la indivizi. Exista un fel de a trai inovatia ca o vocatie. Exista oameni care pot face acest lucru fara sa iradieze. Exista o inovatie institutionala – cu efect colectiv, ceea ce face sa coagulezi oamenii in jurul unor eforturi.

WALL-STREET.RO: Credeti ca inovatia este inteleasa gresit? Ati intalnit perceptii gresite in adoptarea inovatiei in business?

Alexandru Stefanescu, Romtelecom: Inovatia genereaza greseli. Barierele inovatiei si ai creativitiatii provin din sistemul educational. Daca esti de nota 10 la matematica si nu te-ai intalnit cu racheta de tenis sau cu mingea de fotbal, esti sortit pierzaniei. In cultura organizationala, nu trebuie sa faci greseli. Inovatia este, in opinia mea, echivalentul cu a invata sa faci greseli si sa fii confortabil cu asta. Insa, barierele ne sunt setate la inceput. Totul incepe din scoala, din problemele sistemului educational.

Exista, de asemenea, un model de inovatie distructiva, ceea ce este rezultatul unei presiuni continue. Oamenii sub presiune nu pot fi creativi. In general, avem o imagine perfecta asupra mediului in care traim si al corporatiei in care lucram, astfel incat anumite modele impuse. Degeaba incerci sa fii inovativ fara sa ai un cadru organizational. Daca dezvolti produse fara viziune, nu ai nimic de castigat.
Totodata, un team-leader, numit pe baza de senioritate si nu in functie de creativitate si inovatie, poate constitui un mare impediment.

Andrei Cretu, BenefitSeven (foto): Inovatia reprezinta schimbarea pe care o aduci la nivelul industriei, in care poti inova, ca firma, pe o anumita zona a activitatii tale. La nivel institutional, este totul in regula si chiar indicat sa nu copiezi, dar sa copiezi si sa adaptezi ceea ce vezi in alta parte – dar si ceea ce ce crezi ca ti-ar fi util propriilor nevoilor. Totusi, ideea de a te inspira din alta parte mi se pare foarte buna. Nu inteleg de ce nu se face acest lucru mai des. In cazul meu, m-am inspirat din anumite industrii, din anumite tari, am luat particularitati ale altor industrii si le-am aplicat pe business-ul meu.

Cristian Patachia: Inovatia este o strategie si un mod de gandire. Am vazut multe companii in care inovatiile strategice sunt promovate, dar ideile sunt diluate. Sunt companii unde lipsa de viziune a managementului a condus la iesirea de pe piata (vezi cazul Nokia sau RIM), companii care au facut greseli capitale. Au facut o greseala in ceea ce priveste fixarea inovatiei ca strategie.

Diversitatea ar putea fi un catalizator. In Orange, spre exemplu, diversitatea multiculturala este un catalizator: pentru partea de inovatie – poti face un lucru in mai multe feluri. Cu cat aceasta gandire cu diverse fatete este prezenta, cu atat este mai bine. In ceea ce priveste partea culturala, intr-un fel gandesc esticii si altfel gandesc nemtii sau francezii. Noi avem „o zona de anticipation” – o zona legata de definire de modele – vin cateva concepte care se transpun in servicii. Diversitatea este, in acest caz, un enabler.

Razvan Nanulescu: Inovatia este necesara, cel putin la nivel de constiinta generala. Am ajuns intr-un moment in care situatia economica actuala ne obliga sa ne reinventam. Inovatia cu orice pret, a pune inovatia inaintea unui obiectiv clar, s-a demonetizat. Nu putem intai sa inovam si apoi ne gandim la ce ne foloseste acel lucru. Inovatia se bazeaza in primul rand pe schimbul de idei. Inovatia are legatura cu imbunatatirea unor tehnologii preexistente, cu procesul de transformare sau adaptare in scopul obtinerii de plus-valoare.

Silvia Ion, Pharma Business Solutions (foto): Exista lideri care nu inteleg ideea de inovatie. Oamenii nu se simt confortabil. Un lider poate ca nu e suficient de capabil sa transmita acest concept. Multe companii nu reusesc in Romania sa inoveze. Inovatia este o cultura de leadership.

Ion Udrea: Una din marile companii de la noi a incercat sa introduca un sistem de inovatie, neadresandu-se clientului care in Romania ar fi fost o mana de aur. Tot asa, o companie producatoare de masini de spalat a lansat un model cu manivela pe piata o anumita piata, unde nu ar fi existat clienti. In loc sa venim cu ceva inedit si targetat pietei respective, noi adaugam un chip ca produsul sa fie mai bun.

WALL-STREET.RO: Care sunt principalele bariere in aplicarea corecta a inovatiei?

Constantin Magdalina: Cultura organizationala poate favoriza o cultura a pinguinilor, iar in acest fel omoram diversitatea. Totodata, sedentarismul intelectual si de actiune poate fi o bariera in aplicarea inovatiei, angajatii fiind multimiti cu ceea ce au. Oamenii simt ca nu mai au nevoie de imbunatatiri. Ar fi o anumita birocratie organizationala in care «nu iti mai vine sa incepi, ce sa mai termini».

Citeste si:

Iulian Alexandru Stefanescu, Romtelecom (foto jos): In opinia mea, principala bariera in aplicarea inovatiei este o echipa fara viziune, care nu concepe ideea de noutate, de a aduce ceva pozitiv – deoarece nu are cadrul si nu este stimulat. Totodata, liderul echipei nu se identifica cu aceasta strategie. Trebuie sa ai un sponsor care sa isi asume riscul esecului.

Andrei Cretu: Succesul schimbarii tine de mesajul pe care vrei sa il transmiti – business case-ul si elementele de care se leaga cel care vrea sa inpinga o anumita schimbare – este foarte important. In organizatii exista anumite persoane efervescente, un fel de hipster al companiei, carora le lipseste elementul de rigurozitate, dar care nu sunt ancorat in ceva real. Aceste persoane super creative –trebuie sa realizeze ca fac parte dintr-o anumita structura. Daca nu pui stegulete din loc in loc, ele pot deveni o show-stopper.

Cristian Patachia: Rezistenta la schimbare este cea mai mare bariera. Sunt multe persoane care sustin intr-o organizatie schimbare, dar cand vine vorba de acest lucru el nu se intampla. Noi stim ca oamenii sunt sursa inovatiei, iar daca nu creezi un ecosistem suportiv este greu ca grupul sa iasa din cochilia in care este inchis. Noi, la Orange, avem un program denumit bursa de idei, unde angajatii vin cu idei care se transforma uneori in servicii pe piata. S-a observat ca acest lucru are o o componenta organizationala foarte puternica.

Razvan Nanulescu, Abbvie (foto jos): Nu departamentele financiare sunt principalele bariere in calea inovatiei, principalii adversari ai inovatiei suntem noi insine. Frica de esec, zona de confort si lenea sunt principalele bariere in adoptarea inovatiei. Pentru conservatori inovatia este impotriva logicii. Auzim in permanenta aceeasi scuza: “Daca un lucru merge, de ce sa schimbam ceva?”

Silvia Ion: Exista oameni mult prea creativi care merg mult prea inainte. Au idei geniale, dar financiar vorbind ele nu se potrivesc pe profilul clientului.

Ion Udrea: De multe ori lenea este cel mai mare dusman al inovatiei. Cand ai un busines stabil – comoditatea de a incerca ceva nou, de a gandi o noua abordare sau linie de business ori proiect – este atat de mare incat poate fi printre primii cinci factori care pot bloca aceasta tendinta.

WALL-STREET.RO: Ce idei de inovatii ati aplicat in propriul business/in firma in care lucrati?


Elena Badea
: Avem de-a face aici cu doua directii: una este concentrata pe analiza externa, unde urmarim sistematic fenomenul inovatiei – facem studii, le popularizam, iar cealalta este o directie interna. In organizatie, leadership-ul a imbratisat ideea de inovatie. Tehnologia este cea care sustine procesele si mai avem partea de lucru cu oameni – spiritul intraprenorial, un win-win.

Ion Udrea, Linkage (foto jos): In business-ul nostru de consultanta, incercam sa ne ducem si spre zona angajatului. Un angajat neodihnit si sanatos si dornic de munca nu va fi niciodata capabil sa inoveze. Daca angajatii lucreaza prea mult, sunt demotivati, iar daca mediul de lucru nu faciliteaza comunicarea, atunci rezulta un impact negativ. Este un add value inovativ.

Silvia Ion: Lumea in care noi activam, are mai putin timp, iar farma este un domeniu tot mai restrictiv. Sunt tot mai putini bani pe divizia de comunicare si suntem in acest fel nevoiti sa adaugam servicii sau sa le inlocuim. Am adaugat canale noi – miza pe digital – care in strainatate sunt mai dezvoltate ca la noi – de abia acum a inceput si la noi comunicarea de acest tip. Nu vorbim despre o inlocuire a canalelor – noi oferim un mix de business. Cel mai eficienta ramane comunicarea face to face. Sa il suni pe un medic este de 5 ori mai ieftin decat sa intri in vorba cu el, deplansandu-te in alt oras.

Alexandra Pode, Business Models Inc (foto): In cazul nostru, vorbim de un domeniu legat de antreprenoriatul social. Este un buzzword, insa putine lucruri se intampla cu adevarat – este un domeniu inovativ. Am lucrat cu un ONG mare care facea plantari de copaci – tot un regim ONG – a fost ideea unui magazin online de vandut copaci. Ei vor ajunge concurenti pe piata florariilor online – pe partea de comercial.

Razvan Nanulescu: Am incercat sa aplicam o schimbare totala a abordarii, si astfel am schimbat mixul de marketing. Atentia noastra se indreapta catre alti profesionisti din domeniul sanatatii (altii decat medicii) si mai mult… ne gandim la actiuni si incepem, cu pasi timizi, in a lucra cu organizatiile de pacienti, deci cu beneficiarul real al produselor si serviciilor oferite de noi, ale carui interese trebuie sa se afle in centrul atentiei noastre in permanenta.

Cristian Patachia: Am avut tehnologii la un moment care ulterior s-au dovedit trenduri in toata regula. In anul 2002, cand a fost lansata tehnologia 2G si a trecut prin partea de date, a aparut conceptul de EDGE. A devenit un trend. Azi avem 3G, maine avem 4G. De asemenea HD Voice este o alta functie introdusa de Orange si preluata si de alti operatori. Vorbim de cloud pentru consumer si business. Ideea de TV a surprins iarasi piata – era timpul potrivit si am venit cu un concept nou – am venit cu partea de TV Go. Consumatorii nu folosesc doar televizorul – vor sa aiba acces in mers, in miscare, este o solutie extinsa pe smartphone si tableta. Acum 10 ani nici nu ne imaginam de acest viitor.

Andrei Cretu: Am aplicat conceptul de inovare in modelul nostru de business. Din punct de vedere al modelului de business, 7 Card a fost o inovatie. Inspiratia a venit din mai multe surse si sectoare. Am customizat ceva pe piata din Romania. Din inovatie s-a desprins si ideea comercialului. Relatia cu clientii este foarte importanta. Din umbrela de inovatie s-au desprins alte nevoi si in fiecare zi daca te inhami la ceva nou trebuie sa gasesti o solutie buna si sa o implementezi.

WALL-STREET.RO: Ce trebuie sa faci pentru a avea un business inovator?

Andrei Cretu: Ideile se nasc din comunicare, inovatia in business se naste din discutia dintre oameni. Atunci cand incercam sa stabilim intalniri si discutii bine conturate dar care implica toata lumea atunci se nasc idei. Daca ai creat obiectivul comun, cadrul conversational si individual atunci ai fost ancorat in mecanism. Un business trebuie sa aiba ratiuni economice. Daca ne referim la business vorbim de ratiuni economice si atunci vorbim de bani castigati acum sau mai tarziu. Inovatia o faci fie pentru acum, fie pentru mai tarziu.

Ion Udrea: As recomanda apelarea la procesul de inovare, iar modelul piramidal ar trebui sa dispara. Recomand totodata crearea unei echipe multifunctionale. Inovarea in business tine de individ: trebuie sa ii faci pe oameni sa fie curiosi – sa ii faci pe oameni sa aiba apetitul de a pune intrebari. Trebuie sa ne intrebam de ce vrem sa inovam, cum vom aduce plus valoare clientului si organizatiei.

Silvia Ion: Trebuie sa ne gandim de ce inovam si sa cautam o nevoie in societate pentru acest lucru. Trebuie sa motivam oamenii, sa ii lasam sa faca greseli sa ii responsabilizam, dar sa le dam libertatea de a si gresi. Este important sa fim creativi, dar si ideile sa poata fi puse in practica – toata lumea vine cu idei.

Razvan Nanulescu: Trebuie sa avem un obiectiv al inovatiei care sa aiba o stransa legatura cu viziunea companiei. Sunt importante totodata si echipele de inovatie, o mai buna comunicare interdepartamentala. Cele mai proaspete si aparte idei vin de la oamenii de pe finante sau legal. In plus, comunicarea este esentiala in procesul inovativ. Un schimb de idei genereaza plus valoare.

Intalnirile wall-street.ro au loc la Van Gogh Grand Cafe, iar fotografiile sunt realizate de fotograful Stefan Panfili. Pentru mai multe detalii despre inovatie, va recomandam evenimentul Innovate Now, la care va participa cunoscutul specialist in inovatie, Steve Shapiro.