De ce start-up de lenjerie intima

S-ar fi putut indrepta spre alte segmente de business, precum cel al rochiilor de seara, unde cererea este destul de mare, dar a ales o nisa insuficient exploatata in Romania: lenjerie intima de tip premium, intre zona mainstrem si cea de lux. Pe langa nevoia din piata identificata, ceea ce a prevalat a fost faptul ca o atragea aceasta zona a confectiilor: “Cred ca sunt niste obiecte fine, artistice, aproape de sufletul oamenilor si foarte personale. Mi-am dat seama ca pasiunea mea se leaga cu cererea pietei, nesaturata de companiile straine precum Intimisimi sau Triumph”, spune Oana Thomas.

Munca in corporatie a disciplinat-o si dupa mai bine de sapte ani petrecuti in departamentul de marketing al Raiffeisen Banca pentru Locuinte si al HP, a invatat sa-si tempereze firea creativa. Totodata, lucrurile pe care le-a deprins, precum ce fel de campanii prind la public, cum poti sa-ti investesti banii eficient sau caracteristicile identitatii de brand au ajutat-o sa puna bazele propriei afaceri. “Cand vezi ce functioneaza, in ce tari, ce se vinde, cum este perceput un produs intr-o anumita zona sau specificitatea unei piete, prinzi o mare incredere in posibilitatea de a extinde la nivel international in ziua de azi”, spune Oana, lucru pe care are de gand sa-l implementeze de indata ce start-up sau va intra pe profit.

A urmat mai multe cursuri de design pentru a intelege si a stapani domeniul si a invatat cum poate realiza o colectie cu sens, cum poate vinde unei piete si cum isi poate transpune povestea, “lucruri care mi-au intregit tabloul asupra afacerii mele, am prins multa incredere in mine si care m-au determinat sa fac pasul urmator, sa caut finantare si mentori”, povesteste Oana.

Investitie totala de 100.000 de euro

“Finantarea e un pas important, daca nu ai siguranta banilor, nu poti sa faci un business”, spune Oana, care a accesat un program de finantare pentru tineri antreprenori POSDRU, program la care a ajuns documentandu-se temeinic si intreband pe oricine, in stanga si in dreapta. A obtinut 25.000 de euro, iar in sase luni a pus bazele afacerii. In decembrie anul trecut, Eden Lingerie era un start-up de sine statator, iar antreprenoarea pregatea deja prima colectie.

“Cand deschizi un business este haos, iar eu venind dintr-o corporatie, mi-a fost greu. Trebuie sa gasesti echilibrul intre a face ordine printre lucruri si de a inainta cu o echipa mica. Este un start-up cu cativa oameni, in care lucrurile trebuie sa inainteze repede. O alta provocare, care este cea mai mare, este de a asigura cash flow si finantare pana intri pe breakeven, este o provocare continuua, sa optimizezi sa iei deciziile corecte sa nu irosesti banii pe care ii ai”.

Insa finantarea obtinuta prin POSDRU viza investitiile din perioada de implementare, iar dupa afacerea trebuia sa se sustina singura. “In plus, o parte din banii din proiect s-au dat cu intarziere si am realizat ca o sa am nevoie de mai multi bani si ca e un risc pe care nu vreau sa mi-l asum. Am inceput sa ma gandesc la un angel investor prin septembrie, am inceput sa caut, iar apoi a trebuit sa il conving sa investeasca in business-ul meu”, spune Oana.

Atunci a intervenit Matei Dumitrescu, business angel, a carui decizie de a investi in Eden Lingerie, a fost determinata de increderea pe care o are in creatoarea brand-ului si in nisa de lenjerie “affordable luxury”, in care nu a intrat nimeni deocamdata. “Am vazut ca Oana si-a dat demisia dintr-o multinationala, unde castiga multi bani pe o pozitie buna ca sa inceapa afacerea asta, ca si-a investit ultimul leu, ca a cerut bani de la toate rudele si prietenii ca sa inceapa afacerea asta, dar si ca a mers la nu stiu cate cursuri si formari in domeniu ca sa il inteleaga si stapaneasca cat mai bine”, spune Matei.

Citeste si:

Matei Dumitrescu

De obicei vad tineri care incep startup-uri pentru a vana mici investitii, pentru a fugi de munca, pentru a face ceva care cred ca va merge, desi nu se pricep sau ceva cool, dar pentru care nu au pasiune.

Business angel-ul nu este la prima astfel de investitie, iar un alt proiect de suflet a fost Cosul de Legume, dezvoltat alaturi de Andrei Barbu, antreprenor cu care o compara pe Oana: “O singura persoana am mai intalnit in genul asta, Andrei Barbu, care m-a convins sa investesc in Cosul de legume in 2012. Si atunci, cu un asemenea partener, pot spune ca am reusit sa educam o intreaga piata in ceea ce priveste consumul de alimente sanatoase, iar rezultatele se vad astazi si in supermarketuri”.

Investitia totala in start-up s-a ridicat la 100.000 de euro, din care 25.000 au fost obtinuti prin POSDRU, iar restul au reprezentat economiile antreprenoarei si finantarea oferita de angel investor. In prezent, cei doi antreprenori se axeaza pe dezvoltarea canalelor de vanzare si, in acest sens, au incheiat parteneriate cu mai multe magazine, Galeria Tinerilor Designeri, eMag, MoBuy si FashionUP si am perfectionat propriul site. Antreprenoarea estimeaza ca va deschide si un showroom in toamna acestui an, insa momentan atelierul este suficient.

Lenjerie lucrata manual de tip affordable luxury

Produsele propuse de Eden Lingerie se regasesc in categoria premium, intre lenjeria medium si cea lux, la distanta de cateva sute de lei fiecare. Lenjeria este lucrata manual, in atelierul Eden, iar de design se ocupa tanara antreprenoare alaturi de cei doi angajati, care au rolul de a se asigura de utilitatea si confortul produsului. Munca din spatele unui sutien inseamna cel putin 40 de operatii la opt tipuri de masini de cusut, iar pentru asemenea operatii este nevoie de oameni very highly skilled. Materialele si accesoriile sunt importate din Italia, Germania sau Franta.

Eden Lengerie

Ca serviciu de customer care, Eden le ofera clientelor sale posibiltatea de a-si alege masura potrivita tocmai la livrare: “Le oferim un serviciu prin care curierul vine cu trei marimi la client, asteapta sa le probeze si sa si-o aleaga pe cea potrivita”.

Cu ce se diferentiaza fata de competitorii sai? “In primul rand ca este un business romanesc pe o piata dominata de companii straine. In plus, ne pozitionam intre medium si high, pe o nisa pe care nu a intrat nimeni deocamdata. Suntem un atelier de creatie si oferim garantie 100 de zile pentru cusaturi, accesorii sau scaderi in greutate, pe langa serviciul de customer care”.

Pentru viitor, antreprenoarea vizeaza sa-si stabilizeze business-ul pe plan local si sa intre pe breakeven, iar de la anul se vor extinde in Marea Britanie si in Franta. Preturile vor fi similare, cu aproximativ 20% mai mari decat cele locale din cauza costurilor operationale. De asemenea, Oana vrea sa dezvolte brandul Eden spre produse de lougewear, costume de baie si articole de plaja. “Deocamdata am organizat business-ul astfel incat sa fie profitabil daca ne limitam la infrastructura actuala. Daca cererea ne va depasi capacitatea de productie, vom atrage o noua investite pentru a mari capacitatea, poate pentru a externaliza din procese si de a vinde pe noi piete”, spune Matei Dumitrescu.