1. Ai incredere in reusita afacerii tale!

“In Romania, sansa de a deveni antreprenor este mult mai mare decat in tarile occidentale. O crestere de doua cifre este un succes in Occident, in Romania aceasta a devenit o normalitate”, ne spune Florentin Banu, CEO BanuInvest.

2. A deveni antreprenor se poate invata!

Inainte de a da lovitura cu napolitanele Joe in 1994, Florentin Banu a deschis doua afaceri, o discoteca si un magazin de carne. Ambele au esuat, insa perseverenta omului de afaceri nu a incetat sa dea rezultate. Succesul Joe si vanzarea lantului de supermarketuri Artima gigantului Carrefour sunt exemple care confirma teoria perfectionarii in arta de a face business.

3. Ia-ti un business angel!

Ca alternativa la creditul bancar, care presupune garantie, risc de neplata si impersonalitate, un business angel se va implica personal in afacerea ta. Motivatia si factorul emotional, dar si carecterul de invingator pot asigura finantarea afacerii tale. “Avem peste o suta de investitori care cauta motivatie, un plan realist, un partener de incredere si peste doua sute de antreprenori inscrisi”, sustine Mihai Andrei, manager BizAngels.ro, care asigura o comunicare intre investitorii business angel si viitorii antreprenori. In general, necesarul de capital agreat de un business anngel se situeaza in limita maxima a 100.000 de euro.

4. Studiaza alternativele!

Kurt Weber, managing director Horvarth&Partners, ne invata cum sa cream un plan de afaceri eficient. “Un plan de afaceri complex trebuie sa contina mai multe scenarii si in ce masura vor avea aceste lucruri un impact asupra afacerii”, considera Weber, adaugand conceptul de “sensitivity analysis” notiunilor deja cunoscute unui plan de afaceri: determinarea scopului, identificarea valorilor, analiza concurentei etc

5. Fa rost de un avocat!

Un antreprenor lansat in business are nevoie de un avocat bun. In momentul derularii unei afaceri, orice businessman se va lovila un moment dat de problemele legate de legislatie, relatia cu statul, incheierea contractelor de munca, plata taxelor si impozitelor etc. “Este preferabil sa nu asteptati sa ajungeti la avocat in criza”, afirma Mihai Voicu, partener al firmei de avocatura Oglinda Nemes Voicu.

Citeste si:

6. Evita cliseele si mitul specialistilor!

In Romania, exista inca cliseul asocierii afacerilor cu lumea castigurilor neoneste. “Clientul nostru, stapanul nostru”, dar si afacerile vazute ca intermediere sunt alte bariere care trebuie depasite in drumul antreprenorului spre succes, sustine Octavian Pleter, MBA Director Academic la Universitatea Romano-Britanica. Nu in ultimul rand, “decizia apartine antreprenorului, nu trebuie lasata in mana unor specialisti”, continua Pleter, referindu-se la tendinta unor antreprenori de a externaliza activitati cheie a afacerii, in care ar trebui sa se implice mai mult, cum ar fi gestiunea finantelor sau intocmirea planului de marketing.

7. Succesul vine pe tacute...

De multe ori, vizibilitatea prea devreme a unei afaceri poate declansa avertizarea concurentilor deja familiarizati cu piata sau probleme de nesincronizare (exemplu: produsul este promovat puternic, dar exista dificultati in aducerea lui pe raftul magazinelor). Succesul inseamna prudenta si nu goana dupa profit din prima. “Scopul unei afaceri nu este acela de a avea profituri mari, ci profituri echilibrate, in acord cu riscurile aferente”, afirma Pleter.

8. Adapteaza planul de afaceri!

“Incercati sa adaptati planul de afaceri in functie de audienta”, ne sfatuieste Iulia Antonescu, consultant VisionWise (membru Daedalus Group). Astfel, bancile apreciaza mai mult un plan de afaceri cu o analiza financiara solida, un business angel va cauta in primul rand sa investeasca in oameni si intr-o idee in care crede, in timp ce fondurile de investitii sunt interesate de evolutia pietei si reusita afacerii in acest context.

9. Ia atitudine!

Idei si bani? Mai degraba oportunitate, atitudine si sansa. Acesta ar fi motorul unei afaceri de top, in viziunea lui Marius Ghenea, presedinte PCfun.ro. Exista afaceri de succes care au pornit de la idei comune, deja probate, dar si afaceri care nu au necesitat un buget extraordinar pentru a se afirma. Totul e o chestiune de atitudine si ceva noroc, rezuma Ghenea.

10. Alege corect!

In opinia lui Ghenea, exista patru greseli majore, frecvent intalnite in startul unei afaceri, care trebuie evitate cu orice pret: alegerea unei echipe nepotrivite, intrarea intr-un segment lipsit de oportunitati, evitarea sau amanarea deciziilor importante si ignorarea rezultatelor. Orice antreprenor aflat la inceput trebuie sa stie sa isi alega extrem de bine nisa pe care o acopera, echipa care il va sprijini, dar si posibilitatile de dezvoltare ale afacerii. Altfel spus, o alegere gresita poate costa scump si pune in pericol viitorul unei companii.