Manualul spune ca o companie are nevoie de comunicare si PR inca din prima secunda de existenta. Adesea insa, functia este preluata in fazele de inceput de catre antreprenori si manageri, care se ocupa aproape instinctiv de comunicarea interna, de cea cu clientii, de relatiile cu partenerii si cu mass-media.

“Multe start-up-uri practica PR-ul inca dinainte sa se inregistreze ca si companii. Pana si faptul ca o companie s-a lansat sau se va lansa in curand trebuie comunicat cel putin presei de profil. Potentialii clienti, parteneri si furnizori trebuie instiintati si ei. Angajatii trebuie implicati si familiarizati cu politica si obiectivele noii companii”, ne-a declarat Thomas Achelis, presedintele Forum for International Communications si membru in board-ul Asociatiei Internationale de Relatii Publice (IPRA).

Ideal ar fi ca initiatorii unui business sa porneasca planul de comunicare profesionista inca din momentul zero, crede Crenguta Rosu, Managing Partner DC Communications. “In realitate acest lucru nu se intampla. Abia dupa cativa ani de functionare (2-3) companiile isi pun mai serios problema unui plan de comunicare. Uneori doar pentru ca isi doresc mai multa vizibilitate. Alteori pentru ca isi dau seama ca functia de comunicare poate sprijini demersurile de afaceri si ca devine necesar ca aceasta sa fie preluata de o persoana sau o agentie specializata pe comunicare”, sustine Rosu.

Antreprenor de succes, Marius Ghenea crede ca un start-up clasic, de talie mica nici nu are nevoie de PR profesionist, decat mult mai tarziu in ciclul sau de dezvoltare. Si asta din doua motive. In primul rand, o afacere tanara sufera de “lipsa de continut PR”: nu poate spune nimic despre trecut, deoarece nu are un istoric, iar viitorul se rezuma la niste planuri ambitioase care, comunicate prea devreme, pot fi interpretate negativ.

Al doilea motiv enuntat de Ghenea este legat de alocarea resurselor: o afacere care are la start-up niste resurse umane, financiare si materiale foarte restranse ar trebui sa se concentreze pe alte aspecte ale afacerii, in afara de PR.

Exista insa si start-up-uri atipice, care pot, si e chiar recomandat, sa inceapa cu o abordare structurata de PR. “E vorba de start-up-uri care au ceva absolut remarcabil de spus de la bun inceput. De exemplu, o tehnologie «breakthrough» sau un pionierat intr-o piata complet noua. In alte cazuri, antreprenorul sau antreprenorii sunt de fapt oameni care au avut si in trecut succes de business in alte proiecte antreprenoriale, asa ca pot incerca sa capitalizeze pe acel succes trecut prin PR”, arata Ghenea.

Citeste si:

Exista si un al doilea caz, mai rar, de start-up antreprenorial care porneste din prima clipa cu o finantare masiva si cu resurse umane semnificative, astfel incat isi poate permite “luxul” de a utiliza serviciile unei agentii PR chiar de la start-up sau chiar din proiect.

Chiar daca bugetul este restrans, un start-up ar trebui sa demareze prima campanie de comunicare cat de repede posibil si sa accepte conditia ca aceasta prima campanie sa se desfasoare la un nivel mai redus, crede Thomas Achelis. Pe de alta parte, dimensiunile mici aduc si avantaje. “O companie tanara are avantajul ca nu este ingradita de reguli si comportamente deja stabilite. Ea se poate dezvolta astfel mult mai creativ”, spune Achelis.

La dimensiuni se raporteaza si agentiile de PR atunci cand decid daca vor colabora sau nu cu un start-up. Amploarea audientelor unui start-up este de obicei mai mica, cercul de influente este mai mic, numarul de angajati mai mic, partenerii mai putini. Potrivit Crengutei Rosu, o agentie de PR ia mai intai in considerare daca este cazul sa isi dea angajamentul pentru acoperirea unor volume de activitate mai mici, cu posibilitatea de a renunta la marja de profit pentru simpla idee de sustinere a unui start-up.

PR-ul nu se numara, in mod normal, printre primele elemente de focalizare ale unui start-up (dezvoltarea si motivarea echipei, politica de marketing si vanzari, sustinerea logistica si IT a afacerii), crede Marius Ghenea. Cu toate acestea, omul de afaceri procedeaza diferit cand vine vorba de propriile-i business-uri. In cazul lansarii magazinului online PCfun, Ghenea a colaborat de la inceput cu agentia SmartPoint, fiind insa animat de motive pragmatice: “Aveam deja o istorie importanta de business care putea fi comunicata din primul moment in PR. Istorie acumulata atat in activitatea FIT Distribution, al carei business-unit online a fost PCfun.ro, cat si istoria mai veche sau «preistoria» din celelalte business-uri pe care le-am dezvoltat in trecut, de exemplu Flamingo, Flanco”.

Un alt motiv a fost colaborarea mai veche cu agentia SmartPoint, pentru business-ul de distributie IT de la FIT Distribution, asa ca extinderea colaborarii la noul proiect PCfun.ro a venit natural. “Nu in ultimul rand, aveam de la inceput si resursele financiare, si organizationale necesare unei abordari structurate a activitatii si serviciilor de PR”, precizeaza Marius Ghenea.

Intr-un final, ceea ce urmareste fiecare companie este succesul, iar acesta trebuie alimentat prin comunicare, fie ea profesionista sau nu. “Piata ar trebui sa afle de avantajele noii oferte si ar trebui convinsa ca noua oferta este mai buna decat cele deja existente. Nu poti spune mereu: «Axeaza-te pe PR si publicitate!» Totul variaza in functie de situatie, de industrie, de piata si de multi alti factori. Pana la urma, mesajele trebuie sa ajunga la cei vizati, indiferent daca sunt transmise prin comunicate de presa, mail direct sau reclame. Doar succesul conteaza”, conchide Thomas Achelis.