Lansat in aprilie 2007, serviciul online de turism Vola.ro a inregistrat, in mai putin de un an, o cifra de afaceri de peste 800.000 de euro si un numar de peste 3.000 de clienti. Interesul romanilor pentru rezervarile si ticketing-ul online a atras atentia si fondului de investitii polonez Tar Heel Capital (THC), care va investi 1,1 milioane de euro in Fru.pl, actionarul majoritar al Vola.ro

“Desi am lansat Vola.ro in Aprilie 2007, primele discutii despre Vola.ro au inceput in interiorul companiei, inclusiv cu colegii mei din Polonia (n.r- polonezii de la Fru.pl, actionari majoritari in afacere) cu aproximativ un an inainte”, ne declara Daniel Truica, Managing Director Vola.ro.

Operatorul Vola.ro, Student Adventure SRL, cu sediul in Bucuresti, detinea anterior un departament de ticketing, pe care au dorit sa il transpuna online. “Sunt un mare fan al mediului online si cred ca stiam cu totii ca este directia in care se indreapta ticketing-ul, asa ca ideea Vola.ro s-a nascut natural. De cand ne-am decis sa operam un serviciu de ticketing, am stiut ca va fi un serviciu online. Am pornit cu doi agenti de ticketing si doi angajati in departamentul administrativ, acum suntem sapte agenti de ticketing si trei in departmentul administrativ”, continua Truica.

Implementarea serviciului a durat aproximativ un an, timp in care s-a luat in calcul necesitatea unui call center suport si a unor multiple modalitati de plata datorita gradului relativ scazut de penetrare a cartilor de credit, sustine managerul Vola.ro. Asteptarea insa a meritat. “Romanii sunt destul de receptivi la rezervari online. Daca la inceput aproximativ 25% din clienti faceau rezervarile online si 75% prin telefon, acum procentul s-a inversat”, spune Truica.

Investitia initiala in afacere s-a ridicat la aproximativ 100.000 de euro, bani care au fost cheltuiti pe dezvoltarea site-ului, licentele soft-ului pe care ruleaza sistemul, pe sistemul de gestiune al agentiei, pe licenta de la IATA (International Air Transport Association). Aproximativ 90% din bugetul de promovare de anul trecut, de 33.000 de dolari, a reprezentat cercetarea de piata (search marketing). “Bugetul pentru 2008 se va tripla”, ne asigura managerul.

Vola.ro atrage lunar pe web site-ul sau peste nu mai putin de 61.000 de calatori. Anul trecut, compania a realizat o cifra de afaceri de 827.000 de euro, atragand un numar de 3.019 clienti. Pentru anul in curs, compania estimeaza un numar de aproximativ 8.500 de clienti si o cifra de afaceri de 3.5 milioane de euro, in crestere cu 223%.

Volumul mare de vanzari ar asigura, in viitor, profitabilitatea companiei. “Ceea ce contabilizam noi ca venituri se situeaza in jur de 7% din vanzari (marja bruta). Afacerea nu poate fi profitabila decat la un volum mare de vanzari. Trebuie sa fii pregatit sa ‘inghiti' pierderi o perioada de timp destul de lunga pana in momentul in care acumulezi o masa critica de clienti”, afirma Truica.

Citeste si:

Pentru acesta, prioritare in demararea unui start-up raman strategia, resursele umane si financiare necesare, dar si o buna executie a planului.”Intrebati-va constant daca faceti bine ceea ce faceti si incercati mereu noi abordari”, ne sfatuieste managerul Vola.ro.

Desi piata rezervarilor online din Romania este inca la inceput, detinand in acest moment aproximativ 4% din totalul rezervarilor, abordarea echipei Vola.ro s-a dovedit a fi foarte curajoasa si de viitor, intrucat piata inregistreaza un ritm de crestere alert, care se va mentine si in anii urmatori.

Acest fapt este incurajator pentru investitorii in turismul din regiune (cazul Happy Tour o demonstreaza), in special pe partea de e-commerce, ceea ce explica investitia de 1,1 de euro pe care fondul de investitii polonez Tar Heel Capital (THC) o va realiza in Vola.ro, prin preluarea unui pachet de 35% din actionarul majoritar Fru.pl.

“Contractul de finantare incheiat ne va permite sa punem in aplicare planul de dezvoltare a serviciilor in Romania si Polonia, dar in acelasi timp sa luam in considerare si alte oportunitati in regiune”, declara, in momentul anuntarii deal-ului, managerul Vola.ro. Extinderea serviciilor de turism online este un pas firesc in dezvoltarea companiei, fiind alimentata de background-ul tehnic si lipsa unei concurente reale.

“Concurenta nu este inca mare, ceea ce reprezinta un avantaj pentru noi. Nu consideram concurenta decat site-urile care efectueaza rezervari in timp real, nu site-urile care centralizeaza cererile clientilor pentru a le transmite unor agentii de turism. Cred ca ceea ce ne deosebeste este tehnologia (atat cea proprie, cat si tehnologia furnizorului nostru principal Amadeus) si perspectiva regionala pe care o avem”, mentioneaza Truica.

In prezent, Vola.ro emite bilete pentru peste 400 de companii aeriene, catre orice destinatie din lume. Clientii pot rezerva camere disponibile in peste 50.000 de hoteluri din intreaga lume si pot inchiria masini de la mai mult de 40 de companii specializate. “Cred ca ajunge sa faci o singura rezervare online pentru a nu mai vrea sa rezervi in alt fel. Pur si simplu nu exista comparatie in ceea ce priveste gradul de control asupra experientei de cumparare pe care o ai online”, incheie managerul.