Mariana Gheorge isi aminteste perfect cum s-a simtit in saptamana Craciunului din 1989 cand a aflat vestea ca dictatorul Nicolae Ceausescu a fost executat. “Era o perioada de veselie si practic plangeam de bucurie pe strazi pentru vremurile ce urmau sa vina”, isi aminteste Mariana Gheorghe zambind relaxat.

Mariana Gheorghe, in varsta de 50 de ani, s-a familiarizat sa fie un martor al revolutiilor. Fosta banchera si experta in sectorul energetic conduce din vara anului trecut cea mai mare companie de petrol si totodata cel mai mare angajator privat din Romania. Mai mult, Gheorghe este una din putinele femei din Estul Europei care ocupa o pozitie de top, fiind responsabila cu accesul la una dintre cele mai importante resurse pentru economia europeana.

Produsul Intern Brut al Romaniei a crescut in ultimul an cu 7,2%, fata de o crestere medie estimata la 2,8 procente pentru tarile din zona EU-25. Romania a estimat o productie de un miliard de barili de petrol, situandu-se pe pozitia a patra dupa Norvegia, si Danemarca.

Astazi, noul CEO al se confrunta cu un nou prag in dezvoltarea companiei: aderarea Romaniei la care a avut loc la inceputul acestui an. Un suporter ferm al aderarii la UE datorita avantajelor economice pentru tara noastra, Mariana Gheorghe este in acelasi timp realista - o atiudine nascuta si dezvoltata in ultimii 17 ani de familiarizare cu tranzitia si un sistem de economie deschisa.

“Ritmul de crestere va fi mai mai rapid dupa aderare, insa nu cred ca totul va fi numai lapte si miere”, spune fostul bancher intr-un interviu acordat recent in propriul birou dintr-o cladire proaspat construita pe unul din bulevardele Bucurestilor.

Mariana Gheorghe a explicat ca celor din vest le va fi greu sa masoare si sa inteleaga progresul si schimbarile importante pe care Romania le face, explicand ca acestia au trait dintotdeauna potrivit valorilor si legilor care se gasesc in democratiile europene. “Pentru romani, fie ca vorbim despre cei batrani ori tineri, este necesar sa absoarba si sa implementeze informatiile pe care le primesc, iar acesta este o mare provocare”, explica Mariana Gheorghe.

Principala misiune a noului CEO este sa transforme Petrom, o companie de 150 de ani intr-un lider sud-est-european in sectorul petrolului si gazelor in contextul unei strategii generale de internationalizare a operatiunilor. Petrom este cea mai mare companie din Romania si este aflata in portofoliul austriecilor de la OMV. Capacitatea de procesare a companiei este de 6,4 tone de petrol in fiecare an. Chiar daca rezervele de petrol si gaz ii permit sa nu depinda de productia externa, Romania a importat in 2004 30% din energia utilizata , fata de media de 30% din EU-27.

Planurile noului director pentru urmatorii ani vizeaza modernizarea, eficientizarea si identificarea oportunitatilor de crestere organica in paralel cu dezvoltarea internationala a Petrom urmand ca ulterior, politica de dezvoltare economica internationala sa devina mult mai dinamica si mai sustinuta pentru a confirma pozitia de lider in Europa de Sud-Est.

Mariana Gheorghe a mai adaugat ca Petrom este interesata de achizitii in regiune si ca va evalua in detaliu orice oportunitate pe care o ofera piata, dar ca va face achizitii numai in conformitate cu strategia de extindere a Grupului OMV.

Cu o vasta experienta in sectoare diverse din industrie precum sunt cel de petrol & gaze, energie, telecom sau transport, Mariana Georghe se concentreaza astazi sa dezvolte o divizie de strategie pentru dezvoltarea regionala in cadrul celei mai mari companii din Romania.

Citeste si:

Petrom are rezerve de petrol si gaze estimate la 1 miliard barili echivalent petrol, o capacitate anuala de rafinare de 8 milioane tone si circa 550 statii de distributie carburanti in Romania.Compania detine, de asemenea, o retea internationala de 82 de benzinarii, localizate in Moldova si Ungaria. Aceasta retea va fi extinsa cu 178 de statii premium suplimentare in Romania, Bulgaria, Serbia si Muntenegru, achizitionate in ianuarie 2006.

Mariana Gheorghe s-a nascut si crescut in Transilvania, o regiune bogata in extractia de carbuni, descrie IHT trecutul romancei care conduce Petrom. Nascuta in Romania in anul 1956, casatorita, un copil, Mariana Gheorghe este absolventa a Academiei de Studii Economice si a Facultatii de Drept din Bucuresti. Ulterior, a absolvit programul de Corporate Finance din cadrul London Business School. “Cred cu tarie ca o femeie poate sa atinga aceasta dimensiune a stilului de managemen”, adauga Gheorghe.

Intre 1991 – 1993 a fost Director General Adjunct in cadrul Ministerului de Finante si lucreaza pentru BERD de 14 ani, fiind senior banker pentru Europa de Sud - Est si Caucaz. Mariana Gheorghe are o experienta bogata in domeniul tranzactiilor internationale de finantare si a sectorului de petrol si gaze. Din ianuarie 2005, este in boardul Petrom din partea BERD.

Mariana Gheorghe l-a inlocuit in functie pe Gheorghe Constantinescu, care a fost numit senior counsellor al presedintelui grupului OMV, Wolfgang Ruttenstorfe. In calitatea de CEO Gheorghe lucreaza indeaproape cu Biroul reprezentativ OMV/Petrom din Bruxelles si cu sediul central al OMV din Viena.

In mediul de business autohton de astazi, exista un numar restrans de femei care sa ocupe pozitii de top management. cel mai mare operator de telefonie mobila din lume, grupul britanic , a schimbat conducerea operatorului Connex si numind-o pe pozitia de director executiv pe Liliana Solomon, 41 de ani. Aceasta a venit in Romania dupa ani buni petrecuti in Marea Britanie.

Anca Ioan a fost aleasa recent de omul de afaceri sa-i conduca afacerile. Anca Ioan, unul dintre cei mai cunoscuti consultanti de pe piata locala, a condus inca din 1999 biroul local al firmei germane de consultanta Roland Berger Strategy Consultants.

Un exemplu elocvent al acestei tendinte il constituie numirea Alexandrei Gatej de catre Unilever, gigantul mondial de bunuri de larg consum, la conducerea businessului pentru intreaga regiune a Balcanilor - Unilever South Central Europe (USCE).

Mai mult, Angela Cretu, fost director general al Avon Serbia si Muntenegru, a preluat conducerea filialei grupului american din Romania.

In final, un exemplu si mai clar il reprezinta Monica Tatoiu, director general al Oriflame Romania, filiala locala a producatorului suedez de cosmetice Oriflame, un business ce depaseste 30 milioane de euro anual.