In timp ce structura neconventionala a actionariatului IKEA ridica multe semne de intrebare, nu este nici o indoiala ca IKEA este in continuare una dintre cele mai mari si de succes companii cu capital privat din lume, cu peste 200 de magazine in 31 de tari, avand angajati peste 75.000 de oameni si generand anual vanzari de peste 12 miliarde de dolari.

Nascut antreprenor

Kamprad s-a nascut in sudul Suediei, in 1926, si a crescut la ferma Elmtaryd, langa Agunnaryd - un mic sat. La o varsta frageda, a descoperit ca poate sa cumpere chibrituri in cantitati mari de la Stockholm si sa le vanda la un pret mic, dar cu profit bun. El a reinvestit profiturile si s-a extins la comertul cu peste, seminte, decoratii de Craciun, creioane si pixuri. La varsta de 17 ani, tatal lui Kamprad i-a dat o recompensa frumoasa pentru reusitele la scoala. Pe ce a cheltuit-o? A fondat IKEA.

Fondarea IKEA

Numele IKEA a fost format din initialele lui Kamprad (I.K.) si primele litere ale fermei si satului unde a crescut - Elmtaryd si Agunnaryd. A continuat sa-si extinda afacerea cu o varietate de bunuri, incluzand portofele, ceasuri, bijuterii si actiuni. Cand si-a perfectionat abilitatea de a discuta cu clientii individual, el si-a transformat afacerea intr-un fel de operatiune de schimb prin posta, contactand dubita locala care transporta laptele pentru a-si face livrarile.

“Cea mai mare greseala a vietii mele”

In perioada adolescentei, Kamprad a participat la cateva intalniri pro-naziste. Cand a fost descoperit in 1994, Kamprad a spus: “Aceasta este o parte a vietii mele pe care o regret nespus. Dupa cateva intalniri in cel mai pur stil nazist, am renuntat” Intr-o scrisoare catre angajati, intitulata : “Cea mai mare greseala a vietii mele”, el a cerut iertare, si a dedicat 2 capitole acestui subiect in cartea sa din 1998, „Istoria IKEA”. Intr-un interviu dupa publicarea cartii, el a declarat, “Acum am spus tot ce am putut. Poate cineva sa fie iertat pentru o asemenea prostie?”

Concentrarea atentiei pe mobila

In 1974, Kamprad a introdus produsele de mobilier in linia IKEA. Forta de munca locala pe care a folosit-o i-a permis costuri scazute. Mobila a fost un success si, in 1951, Kamprad a decis sa opreasca productia tuturor celorlalte bunuri si s-a axat pe mobila. In 1953, s-a deschis primul showroom IKEA, datorita presiunii competitionale. IKEA se gasea intr-un razboi al preturilor cu concurentul ei cel mai mare. Showroom-ul le-a permis oamenilor sa vada, sa atinga, sa simta, si sa se asigure de calitate inainte de a cumpara.

Citeste si:

Concurenta a condus la inovare

IKEA a ajuns sa fie cunoscuta peste tot in lume datorita inovatiei si stilului. Aproape toate produsele IKEA sunt concepute pentru a fi ambalate intr-o forma cat mai mica, reducandu-se astfel costurile de livrare, minimizand daunele provocate de transport, marind capacitatea de stocare si facilitand sarcina cumparatorilor de a-si lua singuri produsele acasa, fara a necesita sa fie livrate. Insa adevaratul motiv pentru aceasta inovatie a fost presiunea competitorilor IKEA fata de furnizorii sai, concurenti care au boicotat IKEA, fortand-o sa produca singura.

Design atragator, functionalitate si calitate la un pret scazut

Viziunea lui Kamprad a fost forta ce a condus IKEA catre succes. IKEA angajeaza si in prezent proprii designeri, care au primit numeroase premii de-a lungul anilor. Kamprad crede ca IKEA exista nu doar pentru a imbunatati viata oamenilor, ci pentru a imbunatati insisi oamenii. Designul magazinelor (cu auto-servire) si usurinta asamblarii mobilei IKEA nu reprezinta doar simple masuri de reducere a costurilor, ci si facand parte din viziunea globala IKEA de a-si determina clientii sa fie independenti si implicati. De asemenea, aceasta viziune se regaseste si in reclamele si catalogul lor.

Totul in familie

Kamprad a fost foarte perspicace cand a creat structura organizationala a IKEA. Este detinuta in ultima faza de un trust danez controlat de familia Kamprad, impreuna cu mai multe holdinguri de companii ce manevreaza diferite aspecte ale operatiunilor IKEA, cum ar fi francizele, productia, si distributia. IKEA are chiar si un segment pe piata bancara. Kamprad a rezistat in repetate randuri presiunii de a transforma compania intr-una publica, crezand ca acest fapt ar duce la o incetinire a procesului de luare a deciziilor care au permis cresterea fenomenala.

Zgarcenie si filantropie

Pe de o parte, Kamprad are reputatia ca este destul de zgarcit - merge cu metroul la birou si, cand conduce, se foloseste de un Volvo vechi. Se spune ca atunci cand sta la hotel si simte nevoia sa bea un suc din minibar, il inlocuieste mai tarziu cu unul cumparat de la magazin. Totusi IKEA are o lunga traditie in apropierea fata de comunitate, fiecare noua filiala fiind incurajata sa sprijine cazurile locale, si asta in plus fata de sponsorizarea internationala a UNICEF si a altor ONG-uri.