Veniturile companiei au urcat cu 15% si au ajuns la 1,287 miliarde lei (305,93 milioane euro). In acelasi timp, cheltuielile au crescut cu 20,8%, de la 1,34 milioane lei la 1,62 miliarde lei.

Cifra de afaceri a urcat cu 13%, de la 811,94 milioane lei la 918,64 milioane lei (218,21 milioane euro).

"Veniturile prognozate nu s-au realizat din cauza mentinerii unui nivel scazut la tarife, pe care a trebuit sa le adaptam la posibilitatea de cumparare a pasagerilor", a declarat directorul general al Tarom, Gabriela Bordea.

Inchiderea exercitiului financiar 2010 s-a soldat cu o majorare cu 29% a cheltuielilor cu combustibilul, impactul acestor costuri asupra rezultatelor financiare de anul trecut fiind de 19 milioane euro, mentioneaza compania.

Eruptia vulcanului Eyjafjallajokull din Islanda in aprilie 2010 a avut un impact financiar de 4,87 milioane euro asupra companiei Tarom. Un alt factor care a condus la rezultatul financiar actual a fost reprezentat de devalorizarea euro si a monedei nationale in raport in raport cu dolarul.

"Pe rutele intraeuropene, toti operatorii de transport aerian au raportat pierderi in 2010, cauzate de cresterea pretului petrolului si de numeroasele taxe impuse companiilor aeriene de catre guvernele mai multor tari europene", potrivit Tarom.

In pofida pierderilor inregistrare, numarul pasagerilor transportati a urcat cu 23,6%, de la 1,771 milioane calatori la 2,191 milioane de pasageri, iar cota de piata a ajuns la 22,4%, fata de 19,7% in 2009.

"Este important de precizat ca aceasta crestere a numarului de pasageri s-a realizat in conditiile in care nivelul pietei de aviatie in Romania a crescut cu doar 9,45%", se arata in comunicat.

Gradul de incarcare a curselor a fost de 62%, cu 6 puncte procentuale mai mult fata de 2009, luna august 2010 fiind cea mai buna luna din ultimul deceniu din punct de vedere al numarului de pasageri transportati, respectiv 234.066 de pasageri.

Totodata, numarul salariatilor companiei a scazut cu 118 persoane, de la 2.486 la 2.368 angajati anul trecut, ceea ce a dus la o scadere a cheltuielilor cu personalul de 9,434 milioane lei. In prezent, numarul angajatilor este de 2.307.

Citeste si:

In acelasi timp, salariul mediu net s-a redus cu 5%, de la 3.486 lei la 3.314 lei.

Operatorul aerian precizeaza ca doar cifrele exprimate in lei sunt auditate. Contabilitatea in euro se realizeaza dupa standardul contabil IFRS, iar cifrele rezultate pot fi diferite de cele prezentate. Transformarea cifrelor din lei in euro la un curs mediu, de 4,2099 lei pentru un euro are scopul de a da o imagine mai clara a acestor rezultate financiare.

Rezultate financiare corespunzatoare anului 2009 au fost preluate de pe site-ul Ministerului de Finante.

Pentru acest an, operatorul intentioneaza sa creasca veniturile prin optimizarea sistemului de revenue management in vederea maximizarii veniturilor pe cursa, realizarea unui portofoliu de servicii conexe, cum ar fi servicii de cazare sau inchiriere masini, inceperea unor proiecte de eficientizare a activitatii de cargo si a serviciilor de handling de marfuri si prin accelerarea recuperarii creantelor.

Alte masuri vizeaza dislocarea a doua aeronave Boeing 737-800 din programul de curse regulate si alocarea acestora pentru inchiriere curse charter de catre agentii de turism de pe piata din Romania, stabilirea de criterii de performanta pentru reprezentantii Tarom si agentii generali de vanzari din strainatate si transformarea unor activitati proprii in centre de profit.

Pentru scaderea cheltuielilor din acest an, compania vrea sa reduca personalul cu 5% prin retrageri voluntare cu pachete compensatorii, implementarea unor operatiuni de hedging pentru combustibil si pentru operatiunile de schimb valutar cu efect de conservare a riscurilor de crestere a pretului petrolului si a evolutiei cursului de schimb.

De asemenea, vor fi descentralizate activitatile de fundamentare si executie bugetara la nivelul directiilor pentru cresterea responsabilizarii factorilor de decizie si atingerea tintelor de buget.

Tarom este una din companiile monitorizate prin acordul cu FMI, Guvernul angajandu-se in discutiile cu insitutia financiara ca va ceda 20% din actiunile companiei prin listare la Bursa sau prin vanzarea pachetului unui investitor strategic.

Astfel, autoritatile romane vor selecta un consultant juridic si o banca de investitii pentru a administra oferta publica initiala. Totodata, Guvernul s-a angajat sa selecteze pana la finele lunii noiembrie management privat la Tarom.