Piata de business travel se afla intr-o crestere constanta, datorita nevoii de comunicare a companiilor romanesti, cat si interesului manifestat pentru piata autohtona de companiile straine. De fapt, conform unui studiu realizat de World Travel and Tourism Council (WTTC), se estimeaza ca piata romaneasca de turism va genera anul acesta incasari totale de circa sapte miliarde de dolari, urmand sa creasca constant in perioada 2007 - 2016 cu 7,9% pe an.

Astfel, turismul de afaceri devine motorul unei industrii ce detine in acest moment o pondere de cam 1% din PIB. Predilectia catre turismul de afaceri a fost extrem de vizibila in 2005, si se va mentine si in anul acesta, cand incasarile din segmentul turismului de afaceri vor reprezenta cam 32% din totalul industriei de profil, cu 30% pondere in anul precedent, potrivit primvicepresedintelui Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT), George Nicolescu.

"Estimez ca ponderea de 32% a segmentului de turism de afaceri in industria de turism va fi, totusi, depasita, datorita evenimentelor cu renume mondial ce vor fi gazduite de Romania", mai precizeaza Nicolescu.

Agentiile de turism, obligate sa aleaga: vacante sau turism de afaceri

Aceasta evolutie reprezinta o provocare cu care managerii romani se confrunta tot mai des, atunci cand trebuie gestionat eficient un buget de comunicare si deplasari tot mai mari si mai complexe.

Mai mult, investitiile in acest sector reprezinta o prioritate la nivel mondial, reflectata de studiul prezentat in octombrie trecut de American Express Business Travel, potrivit caruia anul acesta segmentul turismului de afaceri va cunoaste, la nivel global, o dezvoltare de 3 - 5%.
"Asistam in randul agentiilor de turism la o specializare evidenta, fie prin crearea unor departamente de business travel, fie prin aparitia unor companii axate, in mare parte, pe acest domeniu, afirma Nicolae Nica, managing partner la Leron Turism.

Acest segment, deja consolidat si finalizat pe pietele occidentale, a creat necesitatea aparitiei unui nou tip de agentie, de Management al Destinatiei, dedicata unor servicii si solutii noi, adaptate turismului de afaceri si unui mod de lucru diferit de cel al agentiei clasice". Potrivit specialistilor, primii cinci jucatori de pe piata agentiilor de turism au facut, impreuna, in anul trecut afaceri de peste 100 de milioane de euro, in principal ca urmare a dezvoltarii segmentului turismului de business. Astfel, cei mai mari actori de pe piata de profil sunt Aerotravel, Happy Tour, Eximtur si Paralela 45.

Servicii complete ale agentilor specializati

Oferta unei companii de management al destinatiei (CMD) garanteaza maximum de efect per cost bugetat, promovand intr-un mod specific domeniului "business-to-business" o serie de servicii precum: cazarea, biletele de avion, inchirierea de autoturisme sau de birouri de afaceri pe termen scurt, organizarea si gestionarea de evenimente de comunicare, de consolidare a echipei sau motivare a angajatilor.

"Evolutiile pietei de business travel impun o abordare complexa a activitatilor, specializarea si cresterea standardelor de lucru determinand raspunsuri concrete si rapide, apreciaza reprezentantul companiei Leron. Dorim sa ne ajutam clientii in atingerea scopurilor lor prin solutii personalizate, unice, oferind solutii end-to-end de la criterii de proiectare/planificare si agenda activitatilor pana la bilantul evenimentului. Este necesara, de asemenea, inmultirea facilitatilor oferite clientilor.

De exemplu, noi acordam gratuit clientilor fideli asigurarea medicala prin intermediul unui card Generalli, simplificand astfel procedurile de asigurare-reasigurare medicala".

Una din cele mai importante componente ale ofertei unei CMD o reprezinta cea de incentive. "Activitatea de incentive reprezinta, probabil, cel mai bun mod de recompensare a performerilor, pentru ca ii motiveaza sa obtina succese, intarind, in acelasi timp, loialitatea fata de scopurile companiei, explica Nica. De aceea, Leron personalizeaza fiecare program astfel incat sa nu reprezinte doar un premiu, ci si un exercitiu valoros de team-building, oferind nu doar un voiaj, ci si oportunitatea interactionarii intre participanti, prin actiuni si evenimente speciale".

Potrivit evaluarilor companiei de consultanta in domeniul hotelier, Peacock Hotels, turismul de afaceri a generat in anul precedent un volum suplimentar de servicii specifice necesare, cerere absorbita de noile capacitati hoteliere inaugurate in Capitala. Insa, reprezentantii companiei atrag atentia ca, desi pe termen mediu segmentul de afaceri si de evenimente in Romania va continua sa tinda spre un varf de performanta, care va fi atins probabil in jurul anului 2009, turismul romanesc risca sa inregistreze un regres dupa acest moment. Aceasta daca intre timp nu vor fi dezvoltate si promovate eficient si alte tipuri de produse turistice, mai ales componenta de relaxare si vacanta, astfel incat sa poata fi generat un ritm constant al afacerilor, care sa asigure rentabilitatea capacitatilor create.

Sapte hoteluri de 5* in Bucuresti si alte trei in proiect

Potrivit datelor Federatiei Patronatelor din Turismul Romanesc, in Bucuresti sunt sapte hoteluri de cinci stele, cu un total de 1.595 de camere, dintre care Marriot, Intercontinental, Casa Capsa, Crowne Plaza, Howard Johnson Grand Plaza si Persepolis. Potrivit companiei de consultanta in domeniul hotelier, Peacock Hotels, pana in anul 2010 orase precum Brasov, Constanta, Iasi, Cluj-Napoca, Timisoara, Oradea si Sibiu vor avea cel putin cate un hotel la nivel de trei-patru stele. Mai mult, precizeaza acesta, este foarte probabil ca Iasi, Cluj-Napoca, Sibiu si Constanta sa aiba si cate un hotel de cinci stele, la nivel de peste 150 de camere.