Organizatia, ce reuneste liderii celor mai bine clasate 100 de companii din industria turistica, a realizat o evaluare a potentialului de dezvoltare a Romaniei in domeniul turistic.

Sectorul economic mai larg al segmentului de turism este asteptat sa contribuie cu 15,5 miliarde lei noi (4,6 miliarde dolari) sau 4,8 la suta din PIB in acest an. Pe termen lung, asteptarile pentru cresterea PIB-ului din turism si calatorii sunt pozitive, in opinia WTTC (Consiliul Mondial al Turismului si Calatoriilor), depasind 6,7 la suta crestere reala anuala pana in 2016. in aceeasi perioada se prevede ca PIB-ul economiei din sectorul turism si calatorii sa atinga 5,8 la suta din total sau 48,4 miliarde lei noi (7,9 miliarde dolari) la nivelul anului 2016, scrie Rompres.

In raport, WTTC prezinta atat punctele tari, dar si punctele slabe ale turismului romanesc, pornind de la o analiza macroeconomica a sectorului turistic pentru urmatorii zece ani.

Potrivit WTTC, turismul si calatoriile in Romania au avut un parcurs dificil in ultimii zece ani, exprimat in sosiri internationale. In afara unei usoare cresteri in 1999, care si-a mentinut nivelul in 2000, sosirile au avut un declin continuu, desi caderea din 2001 si 2002 reflecta declinul economic mondial dupa evenimentele din 11 septembrie 2001.

Totusi, in anii recenti cresterea sosirilor s-a cifrat la 16 la suta in 2003 si la 18 la suta in 2004.

Printre competitorii sai, reprezentanti in special de tarile vecine sau apropiate de granitele sale, Romania a avut cea mai mare rata de crestere in sosiri in perioada 2003 - 2004, desi primeste mai putini vizitatori decat Polonia si Ungaria.

Marea majoritate a sosirilor internationale in Rominia provin din Europa. Din anul 2000, aproximativ 95 la suta dintre vizitatorii din fiecare an provin de pe continent. Dintre acestia, un numar in crestere - 75 la suta conform cifrelor din 2004 - reprezinta cele cinci tari cu care Romania se invecineaza.

Printre cele 15 tari ale Uniunii Europene, cele mai mari piete pentru Romania sunt Germania, Italia, Franta, Austria si Marea Britanie.

Citeste si:

In afara de Europa, principala piata internationala a Romaniei este Statele Unite ale Americii, care a aratat o crestere constanta din 2000, pana la peste 100.000 de sosiri in 2004, dar si in urma constientizarii faptului ca Romania este mai mult decat o destinatie de Tip "Dracula", se arata in raportul WTTC.

In ceea ce priveste veniturile din turism si calatorii, Romania este mult in urma Ungariei, Cehiei sau Croatiei, desi numarul vizitatorilor straini creste.

In 2004, Romania a incasat din turism venituri de 505 milioane euro - 23 la suta din cele inregistrate in Bulgaria, 12 la suta din cele inregistrate in Ungaria si Cehia, si doar sapte la suta din veniturile Croatiei.

Potrivit raportului, multi vizitatori nu stau peste noapte in Romania sau nu cheltuiesc cu cazarea in timp ce se afla in tara. Totusi, in 2005 Romania a inregistrat pentru prima data dupa 1990 un excedent in balanta de plati privind activitatea turistica, de circa 150 milioane de euro.

Conform WTTC, piata interna traditionala a condus turismul din Romania si inca joaca un rol important. Scaderea turismului intern a fost provocata de concurenta cu tari precum Grecia sau Turcia, cu zboruri ieftine si tarife care provoaca plecarea turistilor autohtoni din Romania. Totusi, in termeni reali, pe plan intern activitatea turistica se afla in crestere.

O alta cauza pentru plecarea turistilor romani in Croatia, Grecia sau Turcia o constituie ruinarea facilitatilor balneare, care a condus la scaderea turismului pe acest segment.

Acesta a precizat ca raportul va sta la baza strategiei nationale de turism, care va fi finalizata in luna aprilie, astfel incat strategia in domeniul turismului sa fie complementara cu planul national de dezvoltare.

Raportul WTTC a fost realizat in colaborare cu reprezentanti ANT si statisticieni din Romania pe o perioada de sase luni. Foarte multe tari care au realizat strategii de crestere impresionante in domeniu au pornit de la astfel de rapoarte ale WTTC, cum este cazul Croatiei sau Indiei.