Romania este "clar depasita" de Ungaria, Cehia, Bulgaria, Croatia, Polonia si Slovacia in privinta indicelui de competitivitate al industriei turistice, se arata in proiectul de strategie pe perioada 2007-2013 al Autoritatii Nationale pentru Turism (ANT).

Indicele de competitivitate al industriei turistice a unei tari a fost obtinut prin calcularea mediei aritmetice a urmatorilor indici: pret, infrastructura, mediu, tehnologie, resurse umane, deschidere si probleme sociale. Sursele de date pentru acesti indicatori sunt reprezentate in mare parte de indicatorii de dezvoltare elaborati de Banca Mondiala, dar si de rapoarte ale ONU si ale Consiliului Mondial al Turismului (WTTC), se arata in document. Potrivit acestui calcul, indicele de competitivitate al industriei turistice romanesti este de 58,91.

"Potrivit acestui indice, Romania, in domeniul competitivitatii in turism, este clar depasita de Ungaria (78,44) si Cehia (74,47), dar si de Bulgaria (68,57), Croatia (68,04), Polonia (66,03) si Slovacia (62,84)", se arata in documentul elaborat de ANT., remis NewsIn. "Totusi, tara noastra pastreaza un avantaj fata de vecinele noastre, Ucraina si Serbia - Muntenegru. Trebuie insa sa mentionam ca aceste rezultate sunt putin influentate de lipsa unor date, mai ales in cazul Serbiei si Muntenegru, dar si intr-o mai mica masura pentru Croatia, Ucraina, Polonia si Cehia", se mai spune in document.

"Romania este mai competitiva fata de unii dintre concurentii sai in domeniul preturilor, al mediului, al deschiderii fata de comert si turism si domeniul social si mai putin in cel al tehnologiei, al resurselor umane si al infrastructurii", se mai spune in proiectul de strategie al ANT.

Competitivi si totusi inferiori

Potrivit documentului ANT, fata de Bulgaria, Romania este mai competitiva in domeniile preturi (la capitolele tarife pe camera in hoteluri, in 2004; indicele paritatii puterii de cumparare; nivelul impozitarii in turism), infrastructura (doar la capitolele drumuri si caii ferate cu indici superiori Bulgariei), mediu (emisii de dioxid de carbon mai putine decat Bulgaria, dar o densitate a populatiei mai mare), tehnologie (doar la capitolul exporturi high-tech), social (la indicele ziarelor si indicele televizoarelor).

Fata de Croatia, Romania este mai competitiva in domeniile preturi (doar la capitolul nivelul impozitarii in turism), mediu (emisii de dioxid de carbon mai putine decat Croatia, dar o densitate a populatiei mai mare), deschidere internationala (la capitolul nivelul impozitarii in comertul international) si domeniul social (la indicele ziarelor si indicele televizoarelor). "De asemenea, trebuie mentionat ca analiza nu este completa datorita lipsei datelor pentru domeniile infrastructura si human tourism", se mai spune in proiectul de strategie.

Citeste si:

Fata de Ungaria, Romania este mai competitiva doar in domeniile preturi (la capitolele tarife pe camera in hoteluri, in 2004 si nivelul impozitarii in turism) si domeniul social (doar la indicele televizoarelor), se arata in document.

Fata de Slovacia, Romania este mai competitiva doar in domeniile preturi (la capitolul tarife pe camera in hoteluri, in 2004), human tourism (doar capitolul implicarii oamenilor in turism), mediu, tehnologie (doar la capitolul exporturi high-tech), domeniul deschiderii internationale (capitolul vize), si domeniul social (la indicele ziarelor si indicele televizoarelor).

Fata de Republica Ceha, Romania este mai competitiva doar in domeniile preturi (la capitolele tarife pe camera in hoteluri, in 2004 si nivelul impozitarii in turism) si domeniul social (doar la indicele ziarelor si indicele televizoarelor)

Fata de Polonia, Romania este mai competitiva doar in domeniile preturi (la capitolele tarife pe camera in hoteluri, in 2004 si nivelul impozitarii in turism), human tourism (doar capitolul impactului economic al turismului), tehnologie (doar la capitolul exporturi high-tech), domeniul deschiderii internationale (capitolele indicele deschiderii in turism si indicele deschiderii in comert) si domeniul social (doar la indicele ziarelor si indicele televizoarelor)

Fata de Ucraina, Romania este mai competitiva in domeniile preturi (la capitolele tarife pe camera in hoteluri in 2004, paritatea puterii de cumparare si nivelul impozitarii in turism), human tourism (doar la capitolul implicarii in turism a populatiei), mediu (emisii de dioxid de carbon mai putine decat Ucraina, o densitate a populatiei mai mare), tehnologie (capitolele numarul de utilizatori de INTERNET, telefonie mobila, exporturi high-tech), domeniul deschiderii internationale (capitolul vize, nivelul impozitarii in comertul international) si domeniul social (capitolele indicele dezvoltarii umane, indicele ziarelor, indicele calculatoarelor si indicele televizoarelor), se mai arata in documentul elaborat de ANT.

In prezent, sectorul turistic romanesc se caracterizeaza, la nivel global, prin urmatorii indicatori anuali: "In raport cu potentialul existent in tara noastra, si comparativ cu celelalte tari central si est europene, Romania se prezinta modest in ceea ce privesc performantele economice ale industriei turismului", se mai spune in documentul elaborat de ANT